ایرنا | تقابل سلامت جسم و روح در بستر کرونا

خرم‌آباد - ایرنا - این روزها که مجبور هستیم به حکم کرونا در خانه بمانیم تا سلامتمان حفظ شود برخی از ما به دلیل نداشتن مهارت های لازم دچار مشکلات روحی و افسردگی های مقطعی شده و مجبوریم از میان سلامت جسم و روح یکی را انتخاب کنیم که ناخودآگاه جسم خود را انتخاب و روح و روانمان را در محفظه‌ای شیشه‌ای و ضربه پذیر رها کرده‌ایم.

به گزارش ایرنا از زمان شیوع کرونا بمباران عظیم محتوایی از مراقبت های جسمی و چگونگی حفظ سلامت بدن صورت گرفته اما متاسفانه پروتکل های محافظت روان کمتر مورد توجه بوده و این در حالیست که با توجه به اینکه پیش از این تجربه ای از قرنطینه و در خانه ماندن نداشته ایم، پیامدهای ناشی از این شرایط موجب فشار مضاعف روحی و روانی شده است.

بیشتر اقدامات بهداشت جسمانی توصیه می شود و به تازگی هم تبعات اقتصادی کرونا همچون رکود، بیکاری و بی خانمانی مطرح شده اما به دنیای روانی شهروندان کمتر توجه شده در حالیکه انسان به کمک روح و روان باید امور جسمانی را اداره کند.

بدون شک اگر از سلامت، اعتدال، آرامش روانی و مدیریت صحیح خود و محیط برخوردار نباشیم نمی توانیم این دستورالعمل های بهداشتی را انجام دهیم و ظرفیت پرسش ساده ای را حتی از طرف کودک خردسال خود نخواهیم داشت، تنش ها در روابط خانوادگی افزایش می یابد تا جاییکه در برخی موارد اصل مساله قرنطینه و کرونا جای خود را به خصومت های شخصی می دهد و ناآرامی های درون خانواده مساله اول می شود.

ضرورت تدوین پروتکل های بهداشت و روان برای روزهای خانه نشینی

کارشناسان بر این باورند زمانیکه  ظرفیت روانی مصرف می شود خستگی و فرسودگی روانی ایجاد می کند که حاصل آن وسواس و افسردگی توام است و شاید منجر به بروز بیماری های روانی شود که در این حالت کنترل اوضاع سخت و پیچیده خواهد شد.

متاسفانه در موضوع کرونا و قرنطینه های خانگی کمتر به تبعات پایین آمدن ظرفیت روانی و انواع آسیب هایی همچون ترس، اضطراب و نگرانی پرداخته شده در حالیکه برخی شهروندان با ترس های ناشی از احتمال ابتلا به کرونا دچار درگیری های روانی شده اند و باید با این شرایط نامتعادل امور زندگی خود را هم اداره کنند.

بدون شک باید فاکتورهای روانشناختی در پروتکل های مربوط به کرونای وزارت بهداشت لحاظ شود و سلامت روان و شادابی روح مدنظر باشد تا این شرایط قابل تحمل تر شود چراکه بعید نیست برخی از آنهاهایی که قرنطینه را شکسته و بی هدف در خیابان ها پرس می زنند برای فرار از تنش های درون خانواده دست به این اقدام زده باشند و از میان تهدید کرونا و مشکلات روحی در نهایت کرونا را انتخاب می کنند.

باید به نحوی برنامه ریزی شود تا محاسبه اعتدال بین تهدید ها، انجام شده  و خانواده ها با اقدامات روانشناختی در خانه بمانند نه اینکه صرف حفظ سلامت جسمشان هرآنچه فشار روحی را متحمل شده و با توجه به اضطراب ناشی از این شرایط که در میان مردم هم کم نیستف  شاید دچار آسیب های روانی بلندمدت شوند.

۷۰ درصد تماس های مشاوره بهزیستی برای غلبه بر استرس کرونا

مدیرکل بهزیستی لرستان به ایرنا گفت: طی حدود سه هفته  یکهزار و ۷۰۸ تماس تلفنی شهروندان در خصوص سوالات مربوط به کرونا برقرار و پاسخ داده شده که از این تعداد یکهزار و ۲۸۱ مورد در رابطه با اضطراب و استرس ناشی از کرونا بوده است.

کرم یاری افزود: شماره تلفن ۱۴۸۰ این سازمان از ساعت ۸ صبح  تا ۲۴ با ۱۷ کارشناس مجرب و برجسته مشاوره و راهنمایی لازم را به تماس گیرندگان ارائه می نماید که روزانه به سوالات و ابهامات حدود ۱۵۰ شهروند پاسخ داده می شود.

وی با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد تماس ها در خصوص راههای غلبه بر استرس ناشی از کرونا بوده تصریح کرد:  همچنین سامانه خودارزیابی روانشناختی در بحران ویروس کرونا توسط سازمان بهزیستی راه اندازی شده و مردم می توانند با مراجعه به آدرس corona.behzisti.ir ، تکمیل اطلاعات جمعیت شناختی و پاسخ به سوالات روانشناختی، از میزان استرس، اضطراب و افسردگی ناشی از بیماری کرونا مطلع شوند.

یاری افزود: در این سامانه متناسب با نمره غربالگری کسب شده توسط افراد، توصیه های روانشناختی ارائه می گردد و در صورتی که نمره غربالگری بالاتر از حد طبیعی بود افراد می توانند با ارائه شماره تلفن و کد ملی در سامانه خود ارزیابی روانشناختی، کد شناسه خدمت دریافت نمایند و با صدای مشاور (۱۴۸۰) تماس بگیرند تا از خدمات تخصصی بهره مند شوند.

وی گفت: شناسایی داوطلبان برخوردار از سلامت روحی و جسمی، برنامه‌ریزی برای ارائه خدمات مشاوره و روانشناسی به شهروندان با کمک جامعه روانشناسی، تامین و توزیع اقلام معیشتی و بهداشتی برای اقشار تحت پوشش با مشارکت خیران  از جمله وظایف و ماموریت های سازمان بهزیستی در این طرح است.

کد خبر 15922

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد