قم /  200هزار نفر در قم زیر پوشش برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد قرار گرفتند

سرپرست اداره کل بهزیستی قم گفت: سال گذشته در حوزه پیشگیری اولیه در بخش اعتیاد، حدود ۲۰۰ هزار تَن از جمعیت استان زیر پوشش برنامه‌های گوناگون پیشگیری مانند همایش، کلاس‌های آموزشی و نمایشگاه قرار گرفتند.

سرپرست اداره کل بهزیستی قم گفت: سال گذشته در حوزه پیشگیری اولیه در بخش اعتیاد، حدود ۲۰۰ هزار تَن از جمعیت استان زیر پوشش برنامه‌های گوناگون پیشگیری مانند همایش، کلاس‌های آموزشی و نمایشگاه قرار گرفتند.

هادی کریمی اصل روز شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته بهزیستی در گفت وگو با خبرنگاران اضافه کرد: پارسال در بخش اعتیاد، حدود ۱۳ هزار تن در حوزه درمان خدمات دریافت کردند.

وی با اشاره به فعالیت‌های حوزه پیشگیری در سطح استان اظهار کرد: دفتر اعتیاد یکی از حوزه‌های فعالیت معاونت پیشگیری است که در حال حاضر ۱۷ مرکز سرپایی و حدود ۱۰ مرکز اقامتی (کَمپ)؛ از جمله یک مرکز اقامت اجباری و ۲ مرکز کاهش آسیب در قم فعال هستند.

وی یکی دیگر از فعالیت‌های حوزه پیشگیری را دفتر پیشگیری از معلولیت‌ها دانست و گفت: این دفتر با همکاری آموزش و پرورش در برنامه‌های غربالگری تنبلی چشم کودکان سه تا شش سال و غربالگری شنوایی فعالیت می‌کند.

کریمی، با اشاره به اجرای طرح غربالگری کودکان در هر سال خاطرنشان کرد: سال قبل در مساله تنبلی چشم نزدیک به ۲۲ هزار تن و در شنوایی نزدیک به ۲۱ هزار و ۷۰۰ تن مورد غربالگری قرار گرفتند.

وی با اشاره به توسعه مشاوره ژنتیک در استان گفت: هشت مرکز در این رابطه در قم فعالیت می‌کنند و سال گذشته حدود چهار هزار تن از خدمات مشاوره ژنتیک استفاده کردند و همچنین ۲ هزار زوج در آستانه ازدواج مورد غربالگری قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه توانمندسازی جامعه هدف، رویکرد و سیاست اصلی ما است؛ خاطرنشان کرد: تحقق این امر نیازمند تغییر رویکرد در جامعه است که در این امر رسانه‌ها می‌توانند نقش موثری داشته باشند.

کریمی همچنین بر شفافیت و سلامت اداری تاکید و اضافه کرد: طبق اسناد بالادستی مطابق برنامه ششم توسعه، بهزیستی یکی از متولیان اصلی حوزه «سلامت اجتماعی» است و سلامت اجتماعی مولفه‌های گوناگونی دارد.

وی با بیان اینکه سلامت یک مقوله چند وجهی است و سلامت اجتماعی را می‌توان قله سلامت برشمرد، افزود: هنگامی که سلامت جسمی در حد مطلوب آن باشد و سلامت روانی پایه‌های آن در کنار سلامت معنوی استوار شده باشد؛ در آن صورت می‌توانیم به سلامت اجتماعی یعنی بحث مسئولیت پذیری بیشتر بپردازیم و سرمایه اجتماعی را تقویت کنیم.

کریمی با تاکید بر ارتقای سلامت اجتماعی در جامعه تصریح کرد: برنامه‌های بهزیستی در قالب برنامه‌های سه دوره زمانی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت است و بر این اساس در ارتقای ابعاد مختلف سلامت تلاش و کوشش می‌کنیم.

وی به چالش‌های جدی سازمان بهزیستی اشاره و اظهار کرد: با وجود اینکه دولت تدبیر و امید در کاهش هزینه‌های خود تلاش کرده است، ولی به لحاظ بُعد مالی خانواده‌های زیر پوشش بهزیستی، امسال این سازمان توانست حق مستمری آنها را افزایش دهد.

وی بر گسترش، تقویت و توانمندسازی سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن) تاکید و اظهار کرد: در این راستا نیازمند تعامل و مشارکت همه سازمان‌هایی هستیم که به صورت مستقیم و غیرمستقیم با سازمان بهزیستی در ارتباط هستند.

سرپرست اداره کل بهزیستی استان قم همچنین بر تقویت ارتباط، تعامل و ارتباط دو سویه با رسانه‌ها تاکید و خاطرنشان کرد: نیازمند همدلی و وفاق بیشتر و پاسخگویی به جامعه هدف هستیم.

وی در رابطه با فعالیت‌های دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نیز اظهار کرد: طرح «مانا»، مشارکت اجتماعی نوجوانان ایران در حال انجام است و سال گذشته با عنوان «ماد»، مشارکت اجتماعی دانش آموزان اجرا شد.

وی همچنین بازدید از مهدکودک‌ها، تکریم بازنشستگان و دیدار با خانواده‌های معلولان و نیازمندان و بازنشستگان، برگزاری کارگاه‌های آموزشی پیش از ازدواج به صورت رایگان و برگزاری اردوهای فرهنگی – ورزشی ویژه کارکنان را از جمله برنامه‌های این اداره کل در هفته بهزیستی نام برد.

معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی قم نیز در این جلسه، بر مشارکت و تعامل با رسانه‌ها به منظور اطلاع رسانی بهتر به جامعه هدف تاکید کرد و گفت: این حوزه دارای سه دفتر امور کودک و نوجوان، آسیب دیدگان اجتماعی و توانمندسازی خانواده و زنان است.

مریم علیشیری با بیان اینکه سال گذشته اورژانس اجتماعی حرم مطهر و پردیسان شروع به کار کرده‌اند، خاطرنشان کرد: اورژانس اجتماعی بخش جعفریه نیز در سال جاری راه اندازی خواهد شد.

وی با اشاره به راه اندازی مرکز کودکان کار و خیابان اظهار کرد: در این مرکز سال گذشته ۵۰۴ کودک کار را در استان ساماندهی کردیم و آموزش دادیم.

وی با اشاره به اجرای طرح تسنیم در سطح کشور خاطرنشان کرد: ۱۲ پایگاه خدمات اجتماعی در سطح استان فعالیت می‌کنند.

علیشیری با اشاره به برنامه‌های دفتر توانمندسازی خانواده و زنان گفت: در این دفتر بیش از یک هزار و ۹۰۰ پرونده داریم که به خانواده‌های بی سرپرست خدمات ارائه می‌دهیم.

وی با بیان اینکه در دفتر مذکور به خانواده‌های دارای چندقلو نیز خدمات ارائه می‌دهیم، اظهار کرد: از طریق این دفتر به ۲۷۹ خانواده سه‌قلو، ۳۶ خانواده چهارقلو و یک خانواده پنج‌قلو خدمات ارائه می‌دهیم.

وی با بیان اینکه ۲۸ خانه بازی در سطح استان قم فعالیت می‌کنند، تاکید کرد: از همه مردم می‌خواهیم هنگام مراجعه و ثبت نام فرزندان خود در مراکزی مانند مهدکودک، پیش دبستانی و خانه بازی؛ حتماً از مسئول آن مرکز، درخواست مجوز را داشته باشند.

محمدعلی مقدم خواه معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی قم نیز دراین نشستگفت: این معاونت سه دفتر اصلی دارد که ۴۲ مرکز به صورت شبانه روزی به حدود ۲ هزار تَن از معلولان خدمات ارائه می‌دهند و نیز از سوی این اداره کل خدمات متنوع و گوناگونی به معلولان در سطوح مختلف ارائه می‌شود.

معاون مشارکت‌های مردمی اداره کل بهزیستی قم نیز در این نشست، از این معاونت به عنوان یک معاونت فرابخشی نام برد و گفت: مجوز بیش از ۲۰۰ مرکز غیردولتی و موسسه خیریه صادر شده است.

احمد حیدری خاطرنشان کرد: در زمینه مشارکت‌های مردمی در سال گذشته بیش از سه میلیارد تومان جذب شد که ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان آن توسط این مراکز و موسسات جذب شد.

وی درباره حوزه اشتغالزایی پایدار مددجویان گفت: در سال ۱۳۹۶ تعداد ۸۶۵ تن و در سال ۱۳۹۷ تعداد ۹۵۵ تن اشتغال پایدار داشته‌ایم.

همچنین سرپرست معاونت پیشگیری اداره کل بهزیستی قم گفت: ۱۹ مرکز مشاوره و یک مرکز تخصصی مشاوره کودک و نوجوان در استان فعالیت می‌کنند.

صادق سلمانیان اظهار کرد: سال گذشته دوره آموزش زندگی خانواده برای چهار و ۵۷۶ تن و دوره آموزش‌های پیش از ازدواج برای بیش از یک هزار تن برگزار شد.

وی با اشاره مشاوره تلفنی رایگان توسط شماره ۱۴۸۰ از ساعت هشت صبح تا هشت شب گفت: سال گذشته ۲۲ هزار ۶۳۴ تماس و در سال جاری چهار هزار و ۶۹۰ تماس با این تلفن داشته‌ایم.

سعید زرین اقبال معاون پشتیبانی اداره کل بهزیستی قم نیز در این جلسه، با بیان اینکه از رسانه‌های می‌خواهیم فعالیت‌های انجام شده را اطلاع رسانی کنند، گفت: اعتبارات استانی در سال گذشته، ۱۲ میلیارد تومان، ملی ۲۰ میلیارد تومان، هدفمندی یارانه‌ها یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، آسیب‌های اجتماعی ۲۱۰ میلیون تومان و سایر منابع نیز یک میلیاد و ۷۰۰ میلیون تومان بود.

۲۲ تا ۲۸ تیرماه به عنوان هفته بهزیستی نامگذاری شده و شعار این هفته در سال جاری «بهزیستی در گام دوم؛ شفافیت، توانمندسازی و سلامت اجتماعی» است.

.

کد خبر 1564

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد