تلاش بهزیستی کرمانشاه برای کنترل استرس ناشی از کرونا

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه گفت: از زمان شیوع ویروس کرونا، استرس و اضطراب مردم کرمانشاه سه برابر بیشتر شده و مشکلات و مسائل روانشناختی کودکان، نوجوانان و مشاجرات زناشویی نیز نسبت به سال قبل سه برابر افزایش یافته است و کودکان زیر ۱۰ سال ۳۰ درصد بیشتر استرس را تجربه کرده اند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان کرمانشاه،  دکتر رضوان مدنی مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه در تشریح خدمات بهزیستی در زمینه سامانه تلفنی ۱۴۸۰، گفت: داده های حاصل از تماس با صدای مشاور بهزیستی(۱۴۸۰) از ابتدای اسفندماه تاکنون حاکی از افزایش سه برابری تماس با این سامانه است که عمده تماس‌ها به خاطر استرس ناشی از کرونا بوده است.

به گفته رضوان مدنی، از زمان شیوع ویروس کرونا، استرس و اضطراب مردم کرمانشاه سه برابر بیشتر شده و مشکلات و مسائل روانشناختی کودکان، نوجوانان و مشاجرات زناشویی نیز نسبت به سال قبل سه برابر افزایش یافته است و کودکان زیر ۱۰ سال ۳۰ درصد بیشتر استرس را تجربه کرده اند.

وی گفت: در یک نگاه کلی و اجمالی که نشات گرفته از نظرات کارشناسان و مشاوران این اداره کل است می توان گفت که کرونا باعث شده مردم نسبت به اسفند ماه گذشته سه برابر بیشتر احساس استرس و اضطراب کنند و همچنین مشکلات و مسائل روانشناختی کودکان، نوجوانان و مشاجرات زناشویی در خانواده ها نسبت به قبل از کرونا افزایش یافته است.

این مسئول اظهار داشت: براساس بررسی های بعمل آمده، بیشتر مشکلات خانواده با کودکان خود در دوران قرنطینه خانگی، در مورد سرگرم کردن آنها، انجام تکالیف درسی و وابستگی به والدین بوده است.

او گفت: بخش دیگری از مسائل روانشناختی خانواده ها در دوران قرنطینه خانگی مربوط به متقاعدسازی نوجوانان و جوانان برای ماندن در خانه بوده که عمده مسائل و مشکلات نوجوان خشم و پرخاشگری در این دوران بوده است.

دبیر کمیته روانی، اجتماعی ستاد پیشگیری از بیماری کرونا در استان کرمانشاه در ادامه در خصوص مشکلات روانی ناشی از کرونا در خانواده ها در ایام قرنطینه خانگی، گفت: براساس بررسی های به عمل آمده، حدود ۲۰ درصد از مشکلات روانشناختی خانواده ها در دوران قرنطینه خانگی مربوط به مشاجرات زناشویی بوده که با توجه به آمار جهانی میزان ابتلا و مرگ و میر ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در میان مردان، می توان عمده مشکلات خانواده ها را مربوط به متقاعدسازی مردان جهت رعایت نکات بهداشتی دانست.

رضوان مدنی، مشکلات اقتصادی و تامین معیشت در خانواده ها، استرس بسیار بالا و سوء تعبیر علایم جسمانی و تغییرات در زمان و میزان خواب افراد را از دیگر مشکلات در بین خانواده ها در ایام قرنطینه عنوان کرد و گفت: خودبیمارانگاری و استرس بالا در زمینه ابتلای به ویروس کرونا باعث شده که تعداد ۴۵۰ نفر در استان به مشاوره تخصصی ارجاع داده شوند.

وی بیان داشت: بهزیستی استان کرمانشاه ۱۹ تن از مشاوران فعال در مراکز خود را در سامانه صدای مشاور برای ارائه خدمات به مردم استان به کارگیری کرده و در طول هفته پاسخگوی تماس های مردم هستند.

کد خبر 15620

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد