گزارش عملکرد بهزیستی استان سمنان در امر پیشگیری از شیوع ویروس کرونا

مدیرکل و رئیس کمیته پیشگیری از شیوع بیماری های واگیر دار اداره کل بهزیستی استان سمنان گفت : با مدیریت بحران و اقدامات پیشگیرانه تا کنون گزارش از شیوع ویروس کرونا در مراکز تحت نظارت اعلام نشده است .

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان سمنان ، علیرضا ایزدپور مصاحبه اختصاصی را با روابط عمومی اداره کل در خصوص عملکرد بهزیستی استان در امر پیشگیری از شیوع ویروس کرونا داشت .

علیرضا ایزدپور مدیرکل بهزیستی استان سمنان در گفتگو با روابط عمومی گفت :  سازمان بهزیستی اولین دستورالعمل و بخشنامه برای مواجهه با کرونا را در پنجم بهمن ماه تهیه و ارسال کرد. همچنین از تاریخ سوم اسفندماه، اولین کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار در ستاد بهزیستی استان به ریاست مدیرکل و دبیری سید نظام الدین زرگری و با حضور معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان و اعضای شورای معاونین  تشکیل شد.

وی افزود : از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا نیمه فروردین ماه سال جدید ، ۹ جلسه کمیته پیشگیری از بیماری های واگیردار اداره کل بهزیستی استان سمنان برگزار شده است و همچنین بمنظور آگاه سازی و پیشگیری از بیماری دوره های آموزشی ویژه پرسنل اداری و مراکز تحت نظارت از طریق فضای مجازی برگزار شد و طبق مصوبات کمیته کلیه جلسات اداری غیرضروری لغو  و کلیه ادارات و مراکز بصورت روزانه و مستمر ضد عفونی می شود و بمنظور ضد عفونی و در اختیار قراردادن لوازم بهداشتی در حوزه پرسنلی مبلغی بیش از ۳۰۰ میلیون ریال اعتبار تخصیص و لوازم بهداشتی خریداری و روزانه در اختیار همکاران قرار می گیرد و همکنون طیق دستورالعمل ارسالی پرسنل بر حسب قانون ۱/۳ در محل کار خود تا 20 فروزدین ماه حضور پیدا می کنند .

مدیرکل و رئیس کمیته پیشگیری از شیوع بیماری های واگیر دار اداره کل بهزیستی استان سمنان در ادامه دیگر اقدامات این اداره کل را در بخش های دیگر  در امر پیشگیری از شیوع ویروس کرونا را به شرح ذیل بیان داشت :

پرداخت سرانه هر نفر ۹۰۰ هزار ریال بمنظور تهیه مواد بهداشتی به مراکز شبانه روزی

در اقدام نخست کلیه مراکز روزانه و حرفه آموزی استان طی مصوبه کمیته پیشگیری از بیماری های واگیردار استان تعطیل اعلام شد و نیز برای مراکز شبانه‌روزی نگهداری از سالمندان و افراد دارای معلولیت و معلولان ذهنی و جسمی و حرکتی و بیماران روانی مزمن که ۱۰ مرکز در سراسر استان هستند، دستورالعمل‌هایی از جمله اختصاص اتاق قرنطینه و بیمار در مراکز نگهداری سالمندان و افراد دارای معلولیت، افراد بیمار دارای اعتیاد ، لغو پذیرش جدید ، ممنوعیت ملاقات ، تب سنجی روزانه مددجویان ، کنترل دما بدن و رعایت بهداشت و ضد عفونی پرسنل ، خرید دستگاه سنجش اکسژن خون به تعداد 5 عدد و توزیع در استان و ...  انجام شد .
 پرداخت مبلغ ۹٠٠ هزار ریال به ازای سرانه هر نفر به مراکز شبانه روزی جهت تهیه وسایل بهداشتی اعم از مواد ضدعفونی کننده، دستکش و ماسک و همچنین تخصیص مبلغ ۵ میلیون ریال رفاهی به کارکنان مراکز فوق از دیگر اقدامات بهزیستی در این راستا بوده است.

کمک به مراکز نگهداری فرزندان و شیرخوارگاه‌ها

تخصیص سرانه هر نفر ۳۰۰ هزار ریال به حساب ۱۱ مرکز نگهداری فرزندان و واریز مبلغ ۱۲ میلیون ریال به حساب  تنها شیرخوارگاه ها استان که به حساب خیریه‌هایی که متولی نگهداری آنها هستند جهت تهیه اقلام و وسایل بهداشتی واریز شده است.

دیگر اقدامات در این حوزه : عدم پذیرش جدید ، تب سنجی روزانه فرزندان ، کنترل دما بدن و رعایت بهداشت و ضد عفونی مربیان ، ترخیص فرزندان داری شرایط ، مرخصی فرزندان دارای شرایط به مدت بالای ۱۴ روز ، لغو فعالیت های فوق برنامه که نیاز به خروج از مراکز را دارد و ... اشاره داشت .

سامانه تلفنی ۱۴۸۰ برای ارائه مشاوره روانشناسی

بعد از شیوع ویروس کرونا سازمان بهزیستی کشور خدمتی دیگر را از خط تلفنی ۱۴۸۰ ارائه کرد و  اعلام داشت تا افرادی که از اضطراب ناشی از شیوع کرونا رنج می‌برند با سامانه تلفنی ١۴٨٠ تماس بگیرند. این سامانه آماده ارائه مشاوره‌های روانشناسی توسط روانشناسان بهزیستی به مردم سراسر کشور است تا افرادی که دچار اضطراب یا استرس ناشی از ابتلا به ویروس کرونا هستند با این خط تماس بگیرند. این سامانه رایگان از ٨ صبح تا ۱۲ شب خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌دهد.

پس از شیوع ویروس کرونا از اسفند ماه سال گذشته تا پایان تعطیلات نیمه ابتدای سال جدید ۹۱۶ تماس با این سامانه برقرار شده است که از این تعداد ۳۰۹ مورد مربوط به استرس ناشی از این بیماری و دیگر تماس ها به مسائل خانوادگی ، مشاوره زوجین و ... بوده است .

تمدید مهلت مجوز مراکز و موسسات تحت پوشش تا تیرماه ۹۹

 ۱۵ اسفندماه نیز سازمان بهزیستی کشور با صدور اطلاعیه‌ای از تمدید مهلت مجوز مراکز و موسسات تحت پوشش تا تیرماه ۹۹ خبر داد.

به این ترتیب سازمان بهزیستی کشور طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «به منظور پیشگیری از شیوع بیماری کرونا و جلوگیری از مراجعه حضوری صاحبان امتیاز به ادارات بهزیستی در سراسر کشور، مهلت تمدید مجوز مراکز و موسساتی که از اسفند ماه سال جاری تا خرداد سال آینده بود با یک ماه تاخیر و از تیر ماه انجام خواهد شد، لذا این مراکز و موسسات در این مدت مشکلی از جهت تمدید نخواهند داشت.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: لازم به ذکر است، مراکز و موسساتی که فرآیند نظارتی مفتوح دارند شامل این بخشنامه نمی‌شوند.»

جبران ضرر اقتصادی مهدهای کودک و مراکز روزانه توانبخشی درپی تعطیلات اخیر

از تاریخ ۴ اسفندماه تمامی ۱۳۵مهدهای کودک تحت نظارت بهزیستی استان سمنان  به دنبال شیوع ویروس کرونا و طبق مصوبه کمیته پیشگیری از شیوع بیماری های واگیردار استان تعطیل شدند و به این ترتیب مشکلات اقتصادی ناشی از تعطیلی این مراکز گریبانگیر خانواده‌ها و صاحبان مهدها نیز شد.

ایزدپور با اشاره به نحوه جبران ضرر ناشی از تعطیلی مهدهای کودک و مراکز توانبخشی روزانه گفت که یارانه پرداختی به مراکز روزانه بهزیستی برای ماه‌هایی که این مراکز با بخشنامه تعطیل خواهند بود، به صورت یارانه پرداخت می‌شود. به این ترتیب تعطیلی تاثیری در میزان دریافت یارانه مراکز توان بخشی روزانه ندارد .

 سازمان بهزیستی کشور همچنین در بخشنامه دیگری نحوه جبران این خسارت را تشریح کرد که در متن این بخشنامه آمده است: «۱ـ بر اساس ماده۳ قرارداد دریافت خـدمات رشـد و تکامل همه جانبه در مهـدهای کودک، منعقده فیمابین والدین و مدیر مهدکودک، مدت قرارداد مشخص شده است.

۲ـ بـا توجه به ادامه دار شـدن تعطیلی مهـدهای کودک از سوی دولت(تعطیلی بیش از یـک مـاه)، هریـک از طرفین قرارداد(مهدکودک و اولیا) می‌توانند وفق ماده ۹ قرارداد(حوادث غیرمترقبه) نسبت به پایان قرارداد اقدام کنند.

۳ـ مطابق بند۲ ماده۸ قرارداد(موارد فسـخ قرارداد و خاتمه دادن به آن)، والـدین می‌توانند با توجه به شـرایط پیش آمده نسبت به فسخ قرارداد برای ماه‌های آتی اقدام کنند» اشاره شده است.

در این بخشنامه با توجه به شرایط ایجاد شده تاکید شده که خانواده‌ها می بایست تصمیم خود را به صورت مکتوب به مدیریت مهدکودک اعلام کنند؛ همچنین ملزم به پرداخت شهریه مهدکودک در ماه‌های قبلی هستند.

بر اساس این بخشنامه اگر در اسـتانی در روزی از ماه اسفند بر اساس اعلام قانونی، مهدهای کودک باز بوده و ارائه خدمت کرده باشند، براساس همین بند دریافت شـهریه اسـفند ماه بلامانع است. (تبصره۱ ماده قرارداد تصـریح شده است که هزینه اسـتفاده از خـدمات به صورت کمتر از یـک ماه معادل یک ماه حساب می‌شود) بـدیهی است دریافت این شـهریه شامل خـدمات مازاد شامل ساعات اضافه خدمت، صبحانه، میان وعده، ناهار و همچنین فوق برنامه نیست.

توزیع اقلام بهداشتی بین کودکان کار و خیابان

با توجه به رسالت ، اهداف و وظایف سازمان بهزیستی کشور بعنوان تخصصی ترین سازمان در امر رفاه اجتماعی ، در اسفند ماه سال گذشته و در ابتدای سال جدید توزیع اقلام بهداشتی بین کودکان کار و خیابان سراسر استان با همکاری بهزیستی و همراهی موسسات و مراکز تحت نظارت انجام شد. به این طرح آموزش و اهداء و توزیع اقلام بهداشتی و مواد ضدعفونی کننده برای کودکان کار و خیابان در استان و همزمان با سراسر کشور به اجرا درآمد.

این طرح که با مساعدت بنیاد مستضعفان و توسط بهزیستی کشور اجرایی شد، همکاران اورژانس اجتماعی سراسر کشور در خیابان‌ها به کودکان کار و خیابان آموزش‌های لازم را برای پیشگیری از ابتلا و جلوگیری از شیوع  ویروس کرونا  آموزش داده و جنبه‌های مختلف خطر برای این بیماری را گوشزد کردند و در خلال این طرح بسته‌های اقلام بهداشتی و مواد ضدعفونی کننده برای استفاده شخصی آنها در اختیارشان قرار داده شد.

پیشگیری از ابتلا به کرونا در افراد بی‌خانمان و کارتن‌خواب‌ها

طرح پیشگیری و مراقبت از ابتلا به بیماری کرونا در افراد بی‌خانمان و کارتن‌خواب مصرف کننده مواد مخدر نیز از ۲۵ اسفند ماه در سراسر استان و همزمان نیز درکشور آغاز شد.


مدیرکل بهزیستی استان این طرح را موجب کاهش خطر انتقال ویروس به سایر افراد نیز می‌دانست گفت که طرح مذکور با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام می‌شود که در مجموع طرح مذکور با اختصاص ۹ میلیارد تومان در سطح کشور اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه در خلال این طرح آموزش و آگاهی بخشی به افراد بی‌خانمان و کارتن خواب مصرف کننده مواد مخدر در رابطه با این بیماری نیز انجام می‌شود، تصریح کرد: همچنین آموزش‌های لازم برای رعایت نکات ‌پشگیری نیز به این افراد ارائه شده و همزمان با اجرای این طرح بسته‌های بهداشتی، مواد شوینده و ضدعفونی کننده نیز به این افراد تحویل داده شده است.

همچنین انجام غربالگری علامتی این افراد نیز در محل‌های تجمع و پاتوق‌ها نیز صورت گرفته و افراد دارای علامت برای درمان به اورژانس ارجاع داده‌ می‌شوند.

تعطیلی مراکز مشاوره روانشناختی

به منظور کاهش مراجعات حضوری در مراکز تحت نظر اداره کل بهزیستی استان سمنان ، مراکز مشاوره روانشناختی تحت پوشش این اداره کل به حالت تعطیل درآمدند. به دنبال این تصمیم نیز تصمیم بعدی سازمان بهزیستی در خصوص نحوه فعالیت این مراکز و همچنین نحوه همکاری با قوه قضاییه در خصوص طلاق‌های توافقی، بعد از ۲۰ فروردین بر اساس شرایط کشور صورت خواهد گرفت.


 پرداخت کمک هزینه ۵۷ میلیون ریالی به مراکز اقامتی و کاهش اعتیاد

به دنبال جبران بخشی از خسارات ناشی از شیوع کرونا اداره کل بهزیستی استان سمنان مبلغ ۵۷ میلیون ریال را به مراکز اقامتی و کاهش اعتیاد استان تخصیص و پرداخت کرد.

همچنین مبلغ ۴۵۰ میلیون ریال در خصوص جلوگیری از شیوع ویروس کووید۱۹ در بین معتادان بی‌خانمان مستقر در پاتوق‌ها نیز ارائه آموزش و تحویل ابزار و امکانات ضد عفونی به پرسنل موسسات و مراکز کاهش آسیب، آموزش و ارائه مواد شوینده و ضد عفونی کننده به افراد مستقر در پاتوق‌ها، ضدعفونی کردن محیط زندگی افراد، ارائه بسته‌های حمایتی و غذایی مناسب و غربالگری و شناسایی علایم اولیه در معتادان بی خانمان مستقر در پاتوق‌ها صورت گرفت .

کد خبر 15563

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد