البرز | دوره آموزشی روانشناسی رشد اجتماعی نوجوانان ویژه کارشناسان بهزیستی سراسر کشور

در حوزه های مختلف سازمان بهزیستی دارای برنامه مدون ، راهبرد و برنامه های استراتژیکیست که میتواند اهداف سازمان را که مسئولیت و رفاه اجتماعیست محقق کند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان البرز : امروز شنبه ۲۲ تیرماه دوره آموزشی کشوری با عنوان "روانشناسی رشد اجتماعی نوجوانان" ویژه کارشناسان حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی بهزیستی کل کشور، به میزبانی دفتر آموزش بهزیستی البرز، به مدت دو روز در مجتمع دشت بهشت محمد شهر کرج با حضور دکتر « اسدالله حیدری » مدیرکل بهزیستی ، دکتر رمضانی مدیر مرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان البرز ، امینی رییس گروه آموزش و توانمندسازی سازمان مدیریت و برنامه ریزی ، اکبر کاویانی ذیحساب بهزیستی البرز برگزار گردید.

در این مراسم دکتر « اسدالله حیدری » مدیرکل بهزیستی استان البرز ضمن خیر مقدم و خوشامدگویی به میهمانان و مدعوین آغاز هفته بهزیستی را تبریک گفت و اظهار داشت : بهزیستی یکی از دستگاههای متولی سلامت و رفاه اجتماعی است و دارای شرح وظایفی بسیار گسترده که ۱۸۴ ریز فعالیت را شامل میشود. حوزه های کاری و خدمت رسانی در این سازمان بسیار وسیع است اما متأسفانه بین شرح وظایف و خدماتی که این نهاد ارائه میدهد تناسبی با اعتباراتی که داده می شود وجود ندارد و سازمان بهزیستی خدمات اجتماعی که ارائه میدهد بسیار فراتر از سطح اعتباراتیست که برای این سازمان نظر گرفته شده است.

دکتر حیدری ادامه داد : در حوزه های مختلف سازمان بهزیستی دارای برنامه مدون ، راهبرد و برنامه های استراتژیکیست که میتواند اهداف سازمان را که مسئولیت و رفاه اجتماعیست محقق کند. مدیرکل بهزیستی البرز گفت : بدلیل محدودیت منابع ما هنوز به آن اهداف عالیه که سازمان مدنظر دارد نرسیدیم و امیدواریم با این حجم و گستردگی کار بطور ویژه بودجه و اعتبار آن دیده شود تا بتوانیم خدمات بهتر و شایسته تری برای جامعه هدف و البته برای کل جامعه داشته باشیم.

حیدری افزود : کسانی که شناختی از بهزیستی ندارند شاید فکر میکنند که خدمات بهزیستی تنها مختص معلولین عزیز است و همه فعالیت ما تنها در حوزه توانبخشی است در صورتیکه بخش کوچکی از کارهای ما به این حوزه مربوط است و تمامی آحاد جامعه از قبیل کودکان در دوران مهدکودک ، آزمایشات ژنتیک قبل از ازدواج افراد ، دوران سالمندی که خدمات گسترده و بسیار متنوعی ارائه میگردد و دهها فعالیت دیگر را در بر میگیرد بنابراین اگر اعتبارات لازم داده شود طبیعتا ما می توانیم یکی از دستگاههای بسیار مؤثر برای جامعه باشیم.

دکتر حیدری در ادامه خطاب به معاون سازمان برنامه بودجه استان البرز گفت: طی هفته گذشته این دومین جلسه ای هست که بصورت ملی در استان البرز به میزبانی بهزیستی برگزار می گردد و بنده معتقدم هرچه ما بتوانیم آموزش ها را افزایش دهیم و دوره های آموزشی را برای کارشناسان برگزار و آنها را به دانش روز مجهز کنیم بهتر می توانیم نقش خود را ایفاء و به وظایفمان عمل کنیم و همچنین کارشناسان اثرگذاری شان بیشتر و مداخلاتشان در جامعه مؤثرتر خواهد بود.

دکتر حیدری در خصوص برگزاری دوره آموزشی روانشناسی رشد اجتماعی نوجوانان گفت :به عقیده بنده این دوره هم ناشی از عمیق بودن نگاه همکاران و برنامه ریزان ما در سازمان بهزیستی است که به شکل اساسی به دوران نوجوانی که اتفاقا یکی از پر مخاطره ترین دوران هاست میپردازد.

وی افزود : دوران نوجوانی یکی از پرتلاطم ترین دوران عمر انسان است و تغییرات متعدد و مختلفی از جمله تغییرات هیجانی ، جسمانی و عاطفی و ذهنی در انسان رخ میدهد.

مدیرکل بهزیستی گفت : آیا امروز ساختارهای سیاسی و فرهنگی جامعه ی ما حس استقلال طلبی نوجوان ما را پاسخ میدهد ؟ از حضور با نشاط نوجوانان در جامعه استقبال میکنیم ؟ آیا خانواده و نظام آموزشی رسمی و غیر رسمی به این نتیجه رسیده اند که در صورت عدم طی صحیح مراحل رشد ، دوران نوجوانی تبدیل به بحران می شود؟

اینها  سؤالاتی است که همواره ذهن دغدغه مندان را بدون پاسخ گذاشته است.

دکتر حیدری گفت : امروز اگر ما ارزیابی دقیقی از آموزش عمومی دوران ابتدایی ، متوسطه و دانشگاه داشته باشیم قطعا همه ما از آن ناراضی هستیم به این دلیل که خیلی عالمانه به موضوعات پرداخته نشده است. دوره نوجوانی دوره ایست که تکلیف فرد روشن نیست و وقتی فرزندانمان کار خوبی انجام میدهند میگوییم شما بزرگ شده اید و آفرین میگوییم اما وقتی همین فرزند ادعای استقلال طلبی میکند که از مهمترین ویژگی های این دوران است به او خرده میگیریم و از عبارت هایی مانند تو هنوز بچه هستی استفاده میکنیم و رفتار اغلب ما نیز بسیار پارادوکسیکال است و بروز رفتارهای پارادوکسیکال در سطوح بالا و در برنامه ریزیهای کشور هم دیده میشود.

این مقام مسئول در ادامه افزود : آیا براستی ما هنجارها و ارزش های اجتماعی را در کودکان و نوجوانانمان نهادینه میکنیم ؟ نظام آموزشی رسمی و غیر رسمی ما صرفا بدنبال ظاهر سازیست و ظاهر را رعایت میکند و طبیعتا همه سعی میکنیم از کنار مسائل کودکان ونوجوانانمان با یک رتوش ، از ارزش های مورد نظر بگذریم و بعد میبینیم که رفتارهای بسیار متناقضی از فرد سر میزند. آیا ما نوجوانمان را آماده کرده ایم که در جامعه حضور پیدا کنند و با ارزش های اجتماعی سازگار شوند به شکلی که اگر عامل تنبیه کننده را حذف کنیم خود فرد به کارهایی که انجام میدهد ایمان داشته باشد؟ مطمئنا چنین نیست و ما هیچگاه آموزش های لازم را به نوجوانمان نداده ایم و بنابراین نباید انتظار داشته باشیم که وقتی فرد آموزش لازم را ندیده اهداف عالیه انسانی را تعقیب کند .

مدیرکل بهزیستی استان البرز در پایان تصریح کرد : لازم است حتما این دوره های آموزشی برگزار شود و مسائل به خانواده ها منتقل گردد و مقوله آموزش جدی گرفته شود و در این زمینه سرمایه گذاری کنیم تا بتوانیم نسلی سالم و با نشاط داشته باشیم. هزینه کردن در حوزه آموزش را میتوان سرمایه گذاری نامید که بسیار ارزشمند است و به ما کمک میکند همانند سایر کشورهای توسعه یافته که بروی مقوله ی آموزش بسیار تأکید دارند در راستای ارتقاء سلامت اجتماعی حرکت نمائیم.

در ادامه دکتر رمضانی مدیر مرکز آموزش و پژوهش های آینده نگری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان البرز ضمن عرض خیر مقدم به مدعوین محترم و آرزوی سپری کردن اوقات خوش در استان البرز و کوله باری از دانش و تجربه حاصل از این دوره اموزشی، از دکتر حیدری و کادر استانی ایشان بابت برنامه ریزی دقیق و برگزاری چنین دوره های آموزشی پربار و ایجاد فضای بسیار مناسب برای پذیرایی از مهمانان کشوری، تشکر کرد. 
وی اظهار داشت :  البرز به عنوان آخرین استان شکل گرفته در سطح کشور با متراکم ترین جمعیت، جزو باسوادترین استان های ایران بوده و جمعیت فعال آن رو به میانسالی است وبا  470 هزار نفر جمعیت دانش آموزی، با چالشهای زیادی در زمینه پرورش اجتماعی نوجوانان مواجه است.


با توجه به  ویژگیهای خاص البرز، به عنوان نزدیکترین استان به پایتخت و هزینه زندگی بالا و درآمدهای متفاوت با تهران، و ذکر این نکته که البرز مسیر عبور 16 استان دیگر بوده و در ایام نوروز هرساله بارانداز 27 میلیون مسافر است و این هزینه بسیاری برای استان در پی دارد ولی البرز به رسم مهمان نوازی و برای رفاه سایر استانها همیشه پذیرای مسافران عزیز میباشد
و با وجود تمام این چالشها در شاخص های بین المللی رتبه  اول در زمینه ورزش ( بخصوص تکواندو)  و بسیاری از تولیدات کشاورزی و صنعتی را دارد.

 وجود 4 زندان فعال کشور در استان البرز با وجودی که به عنوان تهدید درنظر گرفته نمیشود ولی آسیبهای اجتماعی زیادی را در پی دارد و پیشنهاد داد برای رفع این آسیبها، کانون های رشد اجتماعی نوجوانان ایجاد شده و اداره این کانون به خود  نوجوانان و کارشناسان آموزش دیده  و مجرب بهزیستی واگذار گردد.
و در انتها از آموزش به عنوان یک سرمایه گذاری اجتماعی یاد کرده و از برگزاری چنین دوره های کشوری در استان البرز استقبال نمود.
 

کد خبر 1551

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد