۵۱هزار خانوار از معلولین دراستان تحت پوشش بهزیستی قرار دارند.

مدیرکل بهزیستی استان در نشست خبری که صبح امروز شنبه ۲۲تیرماه به مناسبت گرامیداشت سی و نهمین سالگرد تاسیس سازمان بهزیستی با اصحاب سانه در این اداره کل برگزارشد،به ارائه خدمات ،طرح ها و وظایف این سازمان در استان گلستان پرداخت.

دکترغفاری اظهار کرد: 51 هزار خانوار از معلولان تحت پوشش بهزیستی استان گلستان قرار دارند که که حدود 150 هزار نفر را شامل می‎شوند.

وی با بیان اینکه بیشترین فراوانی معلولان استان گلستان در حوزه جسمی و حرکتی است، بیان کرد: 20 هزار معلول جسمی و حرکتی، 11 هزار معلول ذهنی، 5 هزار اعصاب و روان و 15 هزار معلول بینایی و شنوایی در استان گلستان وجود دارد.

*گلستان در تعداد معلولان بینایی رتبه دوم کشور را دارد

مدیرکل بهزیستی استان گلستان با اشاره به اینکه تعداد معلولان بینایی در استان گلستان زیاد است و گلستان در این بخش رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: نرخ معلولیت در استان گلستان 2.7 درصد است که از میانگین کشوری بالاتر است.

غفاری از وجود سه مرکز نگهداری سالمند در استان گلستان خبر داد و افزود: بیش از 148 هزار سالمند و فرد بیش از 60 سال در استان گلستان وجود دارد و 157 سالمند در مراکز سالمندان استان نگهداری می‎شوند.

وی به خدمات بهزیستی به معتادان اشاره کرد و یادآور شد: 100 مرکز روزانه و شبانه‎روزی برای ارائه خدمات به معتادان استان وجود دارد و در سال گذشته بیش از 14 هزار معتاد از مراکز روزانه و شبانه‎روزی سازمان بهزیستی گلستان خدمات گرفتند.

مدیرکل بهزیستی استان گلستان ادامه داد: امروز به طور قاطع می‎توان گفت هر معتادی که می‎خواهد بهبود یابد و ترک کند همه امکانات در اختیار او قرار می‎گیرد و زیرساخت‎های مربوط در این حوزه در استان گلستان فراهم است.

*فعالیت 59 مرکز درمان سرپایی اعتیاد در گلستان

غفاری بیان کرد: 59 مرکز درمان سرپایی اعتیاد در استان گلستان وجود دارد که در سال گذشته 4 هزار و 900 معتاد در آن خدمات گرفتند، همچنین در سال 1397 به حدود 7 هزار و 500 معتاد در مراکز موقت خدمات ارائه شد.

وی گفت: 400 معتاد متهاجر در گلستان در ماده 16 خدمات دریافت کردند و علاوه‎بر این 599 معتاد متهاجر برای ارائه خدمات در مراکز خصوصی هدایت شده‎اند.

مدیرکل بهزیستی استان گلستان با اشاره به اینکه چهار مرکز کاهش آسیب ویژه معتادانی که نمی‎خواهند ترک کنند در استان گلستان وجود دارد تا با خدمات‎دهی به این دسته معتادان، جامعه نیز در سلامت بماند، ابراز کرد: امسال مرکز مدیریت «مورد» ویژه معتادان متهاجر با ظرفیت 100 نفر در استان گلستان راه‎اندازی شد که برای بازتوانی این دسته از معتادان فعالیت می‎کند، همچنین مرکز بین راهی نیز در هفته مبارزه با مواد مخدر در استان گلستان افتتاح شده است.

غفاری با بیان اینکه در حوزه سلامت روان، مشاوره و درمان‎های روانشناسی زیرساخت‎های خوبی در استان گلستان فراهم شده است، اذعان کرد: 84 مرکز مشاوره و کلینیک روانشناسی در استان وجود دارد و در سال گذشته بیش از 31 هزار نفر از خدمات روانشناختی این مراکز استفاده کردند.

*100 درصد کودکان متولد شده در استان غربالگری شنوایی شدند

وی متذکر شد: در حوزه پیشگیری اجتماع‎محور و یا اولیه زیرساخت‎هایی را تعریف کردیم که بسیار خوب بوده و پیشگیری‎های سطح یک اعم از آموزش پیش از ازدواج و ... خدمات ارائه کردند.

مدیرکل بهزیستی استان گلستان با بیان اینکه در حوزه پیشگیری از معلولیت‎ها نیز سازمان وظیفه‎مندی دارد و در حوزه بینایی و شنوایی اقداماتی انجام شده است، یادآور شد: 14 مرکز غربالگری بینایی در گلستان وجود دارد که در سال گذشته بیش از 84 هزار کودک سه تا پنج سال معاینه چشم شدند.

غفاری از وجود 18 مرکز غربالگری شنوایی در استان گلستان خبر داد و گفت: در سال گذشته 41 هزار و 360 کودک گلستانی غربالگری شنوایی شدند و در واقع 100 درصد کودکان متولد شده در استان غربالگری شنوایی شدند.

وی ابراز کرد: در سال گذشته 51 کودک دارای مشکل شنوایی شناسایی شده که از بین آنها 15 کودک برای کاشت «حلزون» معرفی شدند

کد خبر 1505

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد