۱۴ هزار نوزاد در خراسان جنوبی غربالگری شنوایی شدند

معاون امور توسعه و پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه ۱۴ هزار و ۳۰۲ نوزاد در استان غربالگری شنوایی شدند، گفت: در صورت عدم شناسایی مشکل شنوایی تا قبل از ۶ ماهگی، اختلالات و تاخیر در یادگیری به وجود می آید.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بیرجند و به نقل از روابط عمومی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی، «اعظم احمدی شادمهری» اظهار کرد: امسال سازمان بهداشت جهانی 12 اسفند ماه روز جهانی شنوایی را با  شعار «اجازه ندهید کم شنوایی شما را محدود کند»، نامگذاری کرده است و در این راستا همه متولدین سال ۹۸ خراسان جنوبی غربالگری شنوایی شده اند.

معاون امور توسعه و پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه قریب به یک میلیارد نفر در سراسر جهان با ناتوانی زندگی می کنند، افزود: از این آمار حدود ۲۷۵ میلیون نفر دارای کم شنوایی هستند و حدود ۵ میلیون نفر کم شنوایی عمیق دارند.

وی بیان کرد: برنامه کنترل و پیشگیری  کم شنوایی و ناشنوایی از نیمه دوم سال 87 در خراسان جنوبی اجرا شد و طی این 10 سال بالغ بر یکصد و 50  هزار نوزاد در بدو تولد در زایشگاه های استان تحت پوشش قرار گرفتند و 100درصد موالید استان را در 11 ماهه نخست سال جاری تحت پوشش برنامه غربالگری شنوایی نوزادان قرار دادیم.

احمدی شادمهری با بیان اینکه  در 11 ماهه نخست سال جاری تعداد 14هزار و 302 نوزاد در بدو تولد تحت پوشش برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله زود هنگام شنوایی نوزادان قرار گرفتند،‌ افزود: از این تعداد 220 کودک به مرحله تشخیص راه یافتند که پس ار ارزیابی تشخیصی تعداد 121 کودک به مرحله مداخلات توانبخشی و دارویی راه یافتند.

معاون امور توسعه و پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی اظهار کرد: با همکاری و تعامل دستگاه های اجرایی همچون دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند و اداره کل ثبت احوال استان طرح غربالگری شنوایی در حال اجرا است و کلیه زایشگاه های استان به عنوان مراکز دائمی غربالگری شنوایی نوزادان در بدو تولد در استان در طول سال فعالیت می کنند.

وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی دارای 17 دستگاه غربالگری شنوایی مجهز و پیشرفته برای  اجرای آن است، افزود: تعداد 20 مرکز غربالگری شنوایی نوزادان در استان در حال ارائه خدمت به مردم هستند و درحال حاضر 21 مجری غربالگری آموزش های لازم را دیده، اند و 16 مسئول پیگیری، برای  پیگیری کودکان شناسایی شده در برنامه تا حصول نتیجه درمان،4 کارشناس شنوایی شناس در کلینیک های ارزیابی شنوایی شناسی و 11 نفر متخصص گوش و حلق و بینی و اطفال در استان در  برنامه غربالگری شنوایی همکاری دارند.

احمدی شادمهری در پایان گفت: افت شنوایی در صورت عدم تست و آزمایش نشدن به سادگی از نظرها پنهان می ماند و در صورت عدم شناسایی این مشکل تا قبل از 6 ماهگی، اختلالات و تاخیر در یادگیری وکسب گفتار و زبان به وجود می آید و تبعات دیگری نیز که البته قابل اجتناب و پیگیری هستند بروز می نمایند.

کد خبر 14636

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد