روایت یک بیماری که از نظرها پنهان می‌ماند

ایسنا/خراسان جنوبی معاون امور توسعه و پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: افت شنوایی مسئله‌ای است که در صورت آزمایش نشدن به سادگی از نظرها پنهان می‌ماند.

اعظم احمدی شادمهری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: افت شنوایی مسئله‌ای شایع است و بر اساس تحقیقات متخصصین از هزار تولد زنده تا سه نوزاد با نوع و مقداری از افت شنوایی دائم به دنیا می‌آیند.

وی افزود: در صورت عدم شناسایی این مشکل تا قبل از شش ماهگی، اختلالات و تاخیر در یادگیری و کسب گفتار و زبان به وجود آورده و تبعات دیگری نیز که البته قابل اجتناب و پیگیری هستند، بروز می‌کند.

معاون امور توسعه و پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی تصریح کرد: لذا با توجه به اهمیت این برنامه به خانواده‌ها هشدار می‌دهیم در بدو تولد از غربالگری شنوایی نوزادان خود مطمئن شوند و مراقب شنوایی فرزندان خود باشند چرا که بی علامتی شایع‌ترین علامت افت شنوایی در بدو تولد است.

احمدی شادمهری بیان کرد: بهترین زمان طلایی برای تشخیص تا سه ماهگی و درمان کم شنوایی تا شش ماهگی است و خانواده‌ها باید بدانند معلولیت هزینه دارد و هزینه آن نیز تنها برعهده شخص نیست و خانواده و جامعه نیز در پرداخت این هزینه‌ها سهیم هستند.

وی با بیان اینکه نوع این هزینه‌ها هم بسیار متنوع است، افزود: این هزینه‌ها صرفا جنبه اقتصادی ندارد و گاهی هزینه‌های روانی و اجتماعی آن بسیار بیشتر از هزینه‌های آشکار اقتصادی آن است.

معاون امور توسعه و پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی تصریح کرد: توصیه جدی و تاکید اصلی ما در بهزیستی  به عنوان متولیان بحث پیشگیری از بروز معلولیت‌ها و مجری برنامه کشوری غربالگری، تشخیص و مداخله زودهنگام شنوایی نوزادان و شیرخوران، این است که خانواده‌ها از سلامت شنوایی نوزادان خود و بالاخص غربال اولیه در بدو تولد مطمئن شوند.

احمدی شادمهری بیان کرد: همچنین هم استانی‌ها می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر  به ادارات بهزیستی شهرستا­ن­‌ها یا به آدرس اینترنتی. www.behzisti.kj.ir مراجعه کنند.

وی خاطرنشان کرد: اطلاع رسانی عمومی و دادن آگاهی لازم به خانواده‌ها درخصوص خطرات این بیماری و مزایای حضور خانواده‌ها بدون همکاری ارگان­ها میسر نخواهد بود.

معاون امور توسعه و پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی یادآور شد: کمک و مساعدت تمامی سازمان‌های تصمیم‌گیر و برنامه‌ریز در استان ضامن و ستون اجرای موفق و تحقق این برنامه خواهد بود.

کد خبر 14635

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد