استان سمنان ا توانمند سازی و توجه به قشر آسیب پذیر جامعه هدف ماست.

مدیر کل بهزیستی استان سمنان در آستانه هفته بهزیستی با خبرنگار روزنامه بیان مردم گفت و گو کرد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان سمنان در گفتگو علیرضا ایزدپور مدیر کل بهزیستی استان سمنان با خبر نگار روزنامه بیان مردم اظهار داشت : سازمان بهزیستی با  بیش از 150 فعالیت تخصصی در حال حاضر به جامعه هدف و عموم خدمات ارائه می کند مراکز و موسسات تحت نظارت این اداره کل در حوزه های تخصصی خدمات حماتی و نگهداری در سه حوزه  توانبخشی و اجتماعی و پیشگیری هستندکه بیشترین آمار و خدمات  این اداره کل در حوزه توانبخشی می باشد.

وی ادامه داد :در حوزه پیشگیری و درمان اعتیاد ۶ هزار نفر در این استان در سال گذشته از مرکزهای درمان و کاهش آسیب اعتیاد تحت مجوز و نظارت این اداره کل خدمات درمان اعتیاد دریافت کردند.

   ایشان تصریح کرد:. در یک دهه گذشته تعداد معتادان خانم بسیار پایین بود و تعداد بانوان دریافت خدمات کنترل و کاهش اعتیاد از اداره کل بهزیستی ۲ درصد است.

ایزدپور گفت: توجه به قشر آسیب پذیر و توانمندسازی آنان  از مهمترین اهداف سازمان بهزیستی است.

مدیر کل بهزیستی استان سمنان بیان کرد:در بحث ترک و درمان اعتیاد مهم تین عامل  موفقیت انگیزه و تمایل فرد می باشد که در این راستا ۱۱ مرکز سرپایی، ۱۳ مرکز اقامتی میان‌مدت، ۲ مرکز کاهش آسیب‌ها، ۲ مرکز ویژه پناهندگان و پنج تیم سیار  تحت نظارت این اداره کل به معتادان استان سمنان خدمات می دهند.

وی با بیان اینکه تریاک بالاترین میزان مصرف را در میان مخدرها دارد، گفت: جوانان به مصرف شیشه و گل تمایل بیشتری دارند.

ایزدپور در ادامه با اشاره به اهمیت و نقش رسانه، بیان کرد: نادیده گرفتن رسانه سبب نادیده گرفتن خود می شود و این امر نشان از قدرت رسانه‌ها دارد.

وی رسانه‌ها را قوه چهارم در کشور معرفی و اضافه کرد: قوه‌های دیگر در کشور برای موفقیت باید با رسانه‌ها ارتباط مستمر داشته باشند.و ایرنا قدرت و تاثیرگذاری قابل توجهی در کشور دارد و ترجمه خبرها به هشت زبان دنیا نشان دهنده این جایگاه است.

علیرضا ایزدپور در بخش دیگری از گفت و گو به مواجه شدن با پدیده سالمندی در کشور و به تبع آن در استان اشاره نموده و گفت: سالمندان قشری مهم و نیازمند به خدمات ویژه هستند که در سال های آینده جمعیت آنان در کشور فراگیرتر می شود، جامعه باید با برنامه های جامع و پژوهش‌ محور در کنار همسویی نهادهای مرتبط، برای ارایه خدمات و مدیریت مسایل این قشر مهیا باشد.

وی افزود: جهان، ایران و استان سمنان مواجه با پدیده سالمندی است و این موضوع یک آسیب تلقی نمی‌شود.

ایزدپور بیان نمود: : مواجه شدن با پدیده سالمندی نشان از وضعیت خوب در زمینه بهداشت و درمان و به تبع آن افزایش امید به زندگی در جامعه است.
وی افزود: براساس سرشماری سال ۱۳۹۵، حدود ۹.۳ درصد جمعیت کشور و بیش از ۷۰ هزار نفر و حدود ۱۰ درصد جمعیت استان سمنان را جمعیت سالمندی تشکیل می‌دهد.
به گفته وی، برای رسیدگی به حوزه سالمندان در کشور شورای ملی ساماندهی سالمندان به ریاست وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دبیری سازمان بهزیستی تشکیل شده و در استان نیز این شورا به ریاست استاندار و دبیری اداره کل بهزیستی استان شکل گرفته است.
مدیرکل بهزیستی استان سمنان ابراز داشت: تا ۳۰ سال آینده بر جمعیت سالمندان افزوده می‌شود و از هم اکنون باید برای این قشر در بخش‌های مختلف مانند اوقات فراغت، نشاط و حضور در جامعه برنامه ریزی کرد.

ایزدپور یاد آور شد: در پدیده سالمندی همه مسائل روی هم اثر می‌گذارند و سه حوزه نیازها اقتصادی، اجتماعی و روانی و بهداشت و درمان مانند زنجیر به هم متصل اند.
ایزدپور ادامه داد: در کشورهای دیگر برای سالمندان عنوان شغلی تعریف می‌شود و مشکلات اقتصادی در این قشر کمتر است، اما در ایران این طور نیست و باید مورد بررسی قرار بگیرد.

مدیر کل بهزیستی استان سمنان گفت: مشخصه جمعیت سالمندی فعال در جامعه دارا بودن سه رکن مشارکت، سلامت و امنیت است و برای داشتن جامعه سالمندی پویا این سه رکن مهم است و راهبرد سازمان بهزیستی در حوزه سالمندی با توجه به آموزه‌های دینی و فرهنگی جامعه، ماندن سالمند در کنار خانواده است و برای تحقق این راهبرد سازمان بهزیستی خدمات بهداشتی و رفاهی به سالمندان در خانه ارائه می‌دهد.

وی گفت: در گام دوم سازمان بهزیستی مرکز نگهداری روزانه سالمندان را ایجاد کرده و اکنون در استان سمنان پنج مرکز روزانه و چهار مرکز شبانه روزی نگهداری سالمندان وجود دارد.
وی تصریح کرد: فضای شهری متناسب با سالمندان باید ایجاد شود، جامعه نیز نسبت به موضوع سالمندی باید با آموزش آگاهی لازم را کسب کند.
ایزدپور یادآور شد: اکنون در کشور موضوع سالمندی مغفول است و برخی از سالمندان منزوی و افسرده هستند.

ایشان در بخش دیگری از گفت و گو اظهار داشت:

جامعه هدف سازمان بهزیستی از اقشار خاص و از افرادی هستند که از حداقل رفاه اجتماعی برخوردارند و کسانی که در این سازمان خدمت به محرومین را پذیرفته اند باید تعلق به سازمان دارند.

مدیر کل بهزیستی استان سمنان تصریح نمود: در امر خدمت رسانی و با توجه به شرایط اقتصادی هم اکنون  در جامعه چالش های فراوانی وجود دارد ولی آنچه که حائز اهمیت است داشتن روحیه والای خدمت رسانی در پیگیری امور و وظایف محوله در بین پرسنل است که انتظار داریم همه ی کسانی که خدمت به مردم را سرلوحه امور خویش قرار داده اند  پاسخگو بودن را مورد توجه قرار دهند .

 وی اظهار داشـت: همه ی ما در محضر خداوند متعال پاسخگو هستیم و در دولت جمهوری اسلامی نیز باید پاسخگو بود.

ایزدپور در ادامه تاکید کرد: علی رغم وجود حاشیه ها  که  بعنوان یکی از تهدیدها در هرسازمان محسوب می شود یکی از عوامل پیشرفت و ترقی هر سازمان  تلاش و فعالیت مستمر در انجام وظایف سازمانی است  و باید با  تامل و تفکر در جهت اقدامات پیشگیرانه  تلاش کرد.

ایشان در ادامه گفت:خدمت در سازمان بهزیستی توفیق الهی و تکریم ارباب رجوع و جامعه هدف یکی از ابزارهای خوب شناساندن خدمات این سازمان است .

وی یاد آور شد: اداره کل بهزیستی استان سمنان همواره  آماده دریافت انتقادات و پیشنهادات سازنده و ایده های خلاقانه در جهت تقویت راهکارهای خدمت رسانی علی الخصوص در بحث صرفه جویی است.

مدیر کل بهزیستی استان سمنان در بخش دیگری از گفتگو اظهار داشت: بهبود ارائه خدمات در دستگاههای اجرایی مستلزم آگاهسازی و آموزش پرسنل است.

علیرضا ایزدپور گفـت: :  با عنایت به اهمیت نظارت درون سازمانی  توجه در انجام و بهبود عملکرد نظارت سازمان را از ورود نظارت برون سازمانی مبری می کند و این محقق نمی شود مگر این که  افزایش آگاهی انجام شود.

ایزدپوردر ادامه گفت: یکی از موثر ترین راههای افزایش آگاهی برگزاری دوره های آموزشی است و ما در شرایط حاضر در بخش مدیریت عملکرد نیاز به برگزاری چنین دوره هایی داریم.

مدیر کل بهزیستی استان سمنان اظهار امیدواری کرد: دستگاه های اجرایی زیر مجموعه استانداری ها در حال فعالیت هستند و انتظار دارند در برخی از موارد نیازمند تحت حمایت بیش از پیش این نهاد قرار گیرند.

ایشان در بخش دیگری از گفت و گو به مناسب سازی اماکن جهت تسهیل در رفت و آمد معلولین و سالمندان در معابر شهری اشاره نمود و گفت:طبق قوانین کشورباید کلیه وزارتخانه ها، سازمانها و موسسات، شرکتهای دولتی ،نهادهای عمومی و انقلاب موظفند در طراحی ، تولید و احداث ساختمانها و اماکن عمومی و معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل کنند که امکان دسترسی و بهره مندی از آنها برای معلولین همچون افراد عادی فراهم باشد.

ایزدپور خدمت به معلولان را توفیق الهی دانست و گفت:خدمت به قشر معلول وظیفه ذاتی تمامی دستگاههای اجرایی است و باید در حل مشکلات این عزیزان تلاش مضاعف کنیم.

وی با تاکید بر این مهم که مناسب سازی اماکن باید با ایجاد رمپ در ورودی های ادارات، بانکها و مجتمع های مسکونی و همچنین باجه مخصوص برای معلولین و جانبازان در بانکها در اولویت کاری قرار گیرد افزود:استفاده از اماکن عمومی حق عموم شهروندان است و ادارات ذیربط باید در تحقق این مهم تلاش کنند.

وی پیشگام بودن ادارات ذیربط را در مناسب سازی ساختمانهای دستگاههای اجرایی ضروری دانست وگفت:اصلاح بناهای تکمیل شده و لحاظ آیین نامه های مربوط به مناسب سازی اماکن عمومی ساختمانهای جدیدباید مد نظر قرار گیرد و شهرداری و نظام مهندسی هنگام صدور پروانه و پایان کار ساختمان، این مهم را مورد توجه قرار دهند.

مدیر کل بهزیستی استان سمنان در بخش پایانی گفت و گو تصریح کرد:عمر و سن و سال برخی رو به کهنسالی است و فراهم نموند امکانات و مناسب سازی اماکن  فقط مختص معلولین نیست و کسانی که در اثر حادثه دچار آسیب شده اند و همچنین سالمندانی که به خاطر کهولت سن ناتوانند همگی نیازمند امکانات مناسب جهت رفت و آمد آسان هستند.

 

کد خبر 1455

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد