برای همه ما اتفاق افتاده که هنگام مراجه به پزشک ، بیمارستان ها و مراکز درمانی با افرادی مواجه می شویم که دفترچه بیمه تامین اجتماعی یا خدمات درمانی نداشته باشند . بسیاری از این افراد به علت مشکلات مالی در پرداخت هزینه های درمانی ناتوان هستند . نکته ای که اکثرا این دسته به آن توجه نمی کنند ، وجود پوشش بیمه ای برای اقشار آسیب پذیر جامعه است ، بیمه سلامت ایران .

این بیمه در سال  1393 ودرجهت تحت پوشش قرار دادن افرادی که از پوشش های بیمه تامین اجتماعی و بیمه خدمات درمانی استفاده نمی کنند ، راه اندازی شد. .
هدف :
انواع بیمه سلامت :
سازمان بیمه سلامت ایران با توجه به تمام اقشار جامعه بیمه های متنوعی را ارائه می کند که در ادامه به توضیح هر یک می پردازیم :
    بیمه سلامت همگانی :
این بیمه نامه ، بدون دریافت هیچ هزینه ای و بدون دریافت حق بیمه ، تمام خدمات درمانی را به بیماران ارائه می دهد .
البته باید توجه داشت که دریافت این بیمه نامه ، ملزم به تحت پوشش نبودن هیچ یک از بیمه ها (تامین اجتماعی ، خدمت درمانی) می باشد .
    بیمه سلامت ایرانیان :
بیمه ایرانیان که بعضا به اشتباه آن را با بیمه همگانیدریکلیستقرارمی دهند ، یکی دیگر از بیمه های ارائه شده توسط این سازمان می باشد . تفاوت بیمه ایرانیان و بیمه همگانی در این است که برای دریافت آن باید هزینه ای را پرداخت کرد .
حق بیمه این بیمه نامه سالیانه مبلغ 550 هزار تومان می باشد که دولت حدود نصف این مبلغ را پرداخت می کند . مبلغی که بیمه شده برای دریافت این بیمه نامه پرداخت می کند ، حدود 264 هزار تومان برای یک است .
    بیمه سلامت روستائیان :
این بیمه نامه را می توان یکی از زیرمجموعه های بیمه همگانی به حساب آورد . تمام حق بیمه برای بیمه روستایی توسط دولت پرداخت می شود . تمام روستاییان و ساکنین شهر های زیر 20 هزار نفر می توانند بیمه روستائیان استفاده کنند .
    بیمه سلامت کارکنان دولت :
تمام کارکنان دولت افراد استخدام شده در سازمان های زیر نظر دولت ، تحت پوشش بیمه کارکنان دولت قرار می گیرند .
    بیمه سلامت سایر اقشار :
تمام مددجویان سازمان بهزیستی ، دانشجویان ، طلبه های حوزه های علمیه و خانواده شهدا و جانبازان تحت پوشش بیمه سایر اقشار قرار می گیرند .
تعهدات متقابل خدمت گیرنده ودستگاه اجرایی : 
مددجویان و توانخواهان بهزیستی:این گروه شامل مدد جویان و توانخواهان معرفی شده از سوی سازمان بهزیستی میباشند که حق بیمه درمان آنها بصورت 5% حداقل حقوق قانون کاراز طریق سازمان متبوع پرداخت میگردد و در صورت معرفی فرد از سوی موسسه بیمه گزار و پرداختحق بیمه دفترچه بیمه صادر و در اختیار بیمه شده قرار می گیرد..مشمولین:فرد اصلی: به اعضاء تحت پوشش سازمان بیمه گزار اطلاق می گردد. فرد تبعی 1 : همسر و سه فرزند اول ( طبق قانون تنظیم خانواده و جمعیت ) وکلیه فرزندان متولد قبل از تاریخ  26/2/73 ( فرزندانذکورتاسن 22 سالگیودر صورت ادامه تحصیل تا 25 سال و اناث تا هنگام ازدواج و یا اشتغال بکار) وفرزندان غیر بهره مند از یارانه در صورت جایگزینی مطابق با قانون اصلاحقانون تنظیم خانواده و جمعیت مصوب سال 1388 در قالب تبعی 1 قرار خواهندگرفت. فرد تبعی 2 : فرزندان چهارم وبعد ومتولدین پس ازتاریخ 26/2/73 و همسر دوم مرد و همسر و فرزندان بیمه شده اصلی خانمفرد تبعی 3: پدر، مادر، خواهر، برادرو کلیه فرزندان خارج از سن شمول بیمه و ..... توجه) خانواده معظم شهدا و توانخواهان گرامی از قانون تنظیم خانواده مستثنی میباشند.


مدارک لازم برای دریافت خدمات :
الف) تکمیل فرم بیمه نامه (ثبت تاریخ و شماره از طرف بیمه گر الزامی است
 ب) اصل شناسنامه سرپرست) تصویر صفحه اول و دوم شناسنامه سرپرست و همسر در صورت داشتن توضیحات در شناسنامه، کپی از صفحه توضیحات الزامی است.ت) تصویر صفحه اول شناسنامه فرزندان در صورت داشتن توضیحات در شناسنامه، کپی از صفحه توضیحات الزامی است.ث) تصویر کارت ملی همه افراد متقاضی (از دو طرفج) معرفینامه کتبی از مؤسسه بیمه گزار (جهت طلاب و روحانیون چ) فیش پرداخت حق بیمه (در صورت پرداخت حق بیمه از سوی بیمه گزار، ارائه فیش حق بیمه از سوی بیمه شده الزامی نمی باشدح) هزینه صدور دفترچه خ) یک قطعه عکس جدید(4×3) برای سنین بالای 2 سال
مدارک مورد نیاز جهت تعویض دفترچه:الف) ارائه دفترچه قبلی.ب‌)   فیشهزینهصدور دفترچه ( طبق شرایط قرارداد )پ) یک قطعه عکس جدید (4×3) برای سنین بالای 2 سال سن (در صورت نیاز)    ت) رویت اصل شناسنامه فرزندان اناث بالای 18 سال الزامیست.
تعداد مرتبه مراجعه حضوری : 1 مرتبه 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد