البرز l بهزیستی استان البرز رتبه اول را در بین دستگاههای اجرایی بدست آورد

هم افزایی و همپوشانی مجموعه البرز در جهت احصاء و رفع نیازهای زنان سرپرست خانوار ضرورت دارد.


به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان البرز :  اولین جلسه گارگروه تخصصی بانوان سرپرست خانوار استان البرز با حضور دکتر ناجی معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری البرز ، دکتر حیدری مدیرکل بهزیستی ، دکتر اسماعیلی فر مدیرکل امور بانوان استانداری و مدیران کل دستگاههای اجرایی در محل سالن شهدای استانداری البرز برگزارشد.

در این جلسه که از اداره کل بهزیستی البرز بابت کسب رتبه اول در انتصاب بانوان در مناصب مدیریتی با اهدا لوح سپاس تقدیر شد دکتر سعید ناجی گفت : هم افزایی و همپوشانی مجموعه البرز در جهت احصاء و رفع نیازهای زنان سرپرست خانوار ضرورت دارد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری البرز با تاکید بر ضرورت هم افزایی تمامی دستگاه ها و تجمیع خدمات در خصوص برنامه ریزی برای زنان سرپرست خانوار استان، گفت: در شرایط اقتصادی کنونی باید گزارش کامل و شفافی از وضعیت زنان سرپرست خانوار ارائه شود تا بر اساس آن نسبت به برنامه ریزی جهت ارائه خدمات و حل مشکلات آنها اقدام شود.


وی افزود: در این نشست تلاش شد که تصویر دقیقی از وضعیت زنان سرپرست خانوار استان با احصا نیازهای آنها، ترسیم شود.

وی ادامه داد: چند دستگاه از جمله سازمان محترم بهزیستی با مدیریت دکتر حیدری در خصوص ارائه خدمات و روند اعطای تسهیلات به بانوان سرپرست خانوار گزارش داده و برنامه های خود را اعلام کردند.

وی افزود: موضوع مهم دیگری که در این نشست مطرح شد، تحقق وعده دولت در استان و انتصاب 30 درصدی بانوان در پست های مدیریتی بود که اداره کل بهزیستی در این زمینه رتبه اول را کسب نمود و به مدیرکل مجموعه و همکارانشان تبریک عرض مینمائیم.


معاون استاندار اضافه کرد: باید ظرفیت های بانوان و پست های استان بررسی و استخراج شود تا در مسیر تحقق وعده دولت با همپوشانی تمامی دستگاه های البرز گام برداریم.

دکتر اسدالله حیدری مدیرکل بهزیستی نیز در این جلسه با ارایه گزارش مبسوطی از حوزه عملکردی خود گفت : سازمان بهزیستی از متولیان امور حوزه زنان و خانواده است و در ماده ۲ برنامه ششم توسعه هم به این مسأله اشاره شده است که برای ارتقاء سطح توانمندی زنان سرپرست خانواده بهزیستی نیز یکی از دستگاههای متولی این امر باشد.

مدیرکل بهزیستی افزود : در استان البرز ۲۵۹۸ زن سرپرست و بیش از ۵ هزار نفر افراد تحت تکفل آنها را داریم که از بهزیستی خدمات می گیرند .

حیدری گفت : علت ۵۰ درصد خودسرپرست شدن زنان مسئله طلاق است و بهزیستی در حوزه زنان به دو شکل مستمر و غیر مستمر خدمات ارائه میدهد و از جمله خدمات بهزیستی از قبل از وقوع طلاق است که با ورود تخصصی کارشناسان و مرکز مداخله در خانواده بمنظور کاهش طلاق انجام میگیرد و همچنین با راه اندازی سامانه تصمیم با همکاری دادگستری طی هفته های آتی اطلاعات متمرکزی را بصورت آنلاین در اختیار دستگاههای متولی قرار خواهیم داد.

مدیرکل بهزیستی افزود : در بخش بعدی در راستای کاهش آسیبها به زنانی که مطلقه هستند و افراد تحت تکفلشان خدمات پزشکی ، روانپزشکی ، مشاوره و مددکاری ارائه میدهیم و بخش عمده خدماتی که به این افراد ارائه می شود توسط انجمن ها و Ngo هایی است که عمده ی آن توسط خود زنان سرپرست خانوار اداره میشود و ما در این زمینه ۲۷ مرکز دولتی و غیردولتی کلینیک های مددکاری ، مشاوره و مراکز متعدد دیگر داریم که همکار ما هستند.

حیدری ادامه داد : ۶۰۰ زن سرپرست خانواده بمنظور دریافت تسهیلات ارزان قیمت و مشاغل خرد خانگی معرفی شده و درصد بالایی از آنها موفق به دریافت وام خود اشتغالی زیر ۱۰ میلیون تومان شدند و علاوه بر آنها تعداد ۱۱۰ زن سرپرست خانواده جهت دریافت تسهیلات ۱۰ میلیون به بالا نیز به بانک ها معرفی و موفق به دریافت این وام شدند.

مدیرکل بهزیستی گفت : و اما کار اساسی که بهزیستی در رابطه با وضعیت زنان سرپرست خانواده انجام داد که البته سهمیه ای بسیار پایین دارد بحث بیمه این زنان است که به مدت ده سال بهزیستی بیمه را پرداخت میکند و افراد میتوانند پس از گذشت ۱۰ سال مستقل شوند و حقوق بازنشستگی دریافت کنند.


وی افزود : در حوزه زنان سازمان بهزیستی در تمام استان ها دفتر تخصصی توانمند سازی زنان و خانواده را دارد و این دفتر ساختاریست که این کارها را تحقیق و پیگیری میکند .

حیدری در رابطه با شرایط سخت معیشتی زنان سرپرست خانوار گفت : میزان مستمری حمایتی که دریافت میکنند بسیار ناچیز است و هرچه شرایط اقتصادی سخت تر شود طبعا فشار بر طبقات آسیب پذیر بیشتر خواهد شد اما سیاست هایی که سازمان بهزیستی و اداره کل البرز تعیین و اجرا میکند طرح های متعددی از جمله طرح زنان همیار خانواده و طرح مالی خرد که هدف همه این ها توانمند سازی زنان سرپرست خانواده است .

مدیرکل بهزیستی در خصوص خدمات دیگر اداره کل بهزیستی در سال گذشته گفت : طرح مالی خرد در سال ۱۳۹۷ برای اولین بار در استان البرز اجرا شد و ۱۰ گروه ۱۰۰ تا ۱۲۰ نفره در شهرستان های استان البرز را در برداشت ، طرح کاهش طلاق ۶۰۰ ساعت آموزش تخصصی توسط کلینیک های مددکاری به منظور مداخله مددکاران را به همراه داشت و همچنین ارائه خدمات تخصصی به بیش از ۳۵۰ زوج متقاضی طلاق ، برگزاری دوره های آموزشی برای ۱۸۱۶ زن سرپرست خانوار به میزان ۲۹۰ ساعت ، تشکیل گروههای همیار زنان بمنظور راه اندازی بنگاههای کوچک اقتصادی ، ارائه و بهره برداری از خدمات پوشش بیمه ای برای ۸۰۰ زن سرپرست خانوار بوده و از دیگر اقدامات این اداره کل باید از شناسایی زنان سرپرست خانوار بیسواد نام برد که با هماهنگی های صورت گرفته با سایر ارگانهای مرتبط قرار بر ارائه خدمات سواد آموزی به آنها شده است.

مدیرکل بهزیستی در پایان گفت : اینها خدماتی است که ما به زنان سرپرست خانوار ارائه میدهیم ولی در بحث معیشتی این فراد با مستمری که از ما دریافت میکنند نمیتوانند زندگیشان را اداره کنند و در جامعه زندگی کنند و این برمی گردد به سیاست های کلی کشور و این مجلس و دولت هستند که باید در این زمینه چاره جویی کنند ولی آنچه بر میگردد به دستگاههای اجرایی استانی که مجری دستورات آنها هستند ما به وظایف خود عمل کرده ایم و در سطح عالی هستیم و بر اساس برش های کشوری که برایمان تعریف شده ایجاد اشتغال کردیم البته نه اشتغال پایدار که مستحضرید بالای ۶۰۰ میلیون تومان سرمایه اولیه میخواهد و این مشاغل بسیار کوچک و خرد که زنان سرپرست خانواده در منازل خود به آن مشغولند مثل سبزی خورد کردن و امثال این ها که جز شغل های پایدار محسوب نمیشود که البته امسال قرار شده که مبلغ وام را به دو برابر افزایش دهند.

در پایان دکترحیدری گفت : ضرورت زیادی دارد در استان البرز  و علی الخصوص کلانشهر کرج بازارچه ای جهت ارائه دستاوردهای بانوان و تولیدات خانگی آنها به منظور کسب درامد ، توسط شهرداری محترم بصورت دائمی برپا شود چرا که بسیاری از زنان در منازل خود کارگاههای کوچکی تشکیل داده اند و بدلیل هزینه های بالای اجاره بها مغازه ها قادر به پخش و فروش محصولات خانگی خود نیستند و نمیتوانند کسب درآمد کنند.

مریم اسماعیلی فر مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری البرز نیز در این جلسه گفت : امروز دستگاه های اجرایی برتر در تحقق سهم 30 درصدی زنان در مناصب مدیریتی معرفی میگردند و از آنها تقدیر به عمل خواهد آمد.

 مریم اسماعیلی فرد افزود: بهزیستی با تحقق 79 درصدی سهم زنان در مناصب مدیریتی و کسب رتبه اول ، کتابخانه های عمومی با 66 درصد و کسب رتبه دوم و اداره کل ارتباطات و فناوری با 50 درصد و کسب رتبه سوم این مهم را در استان البرز به منصه ظهور گذاشتند.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی از دستگاه ها نیز آمار صفر دراین زمیه داشته اند درحالی که بررسی ها حاکی از وجود زنان توانمندی درآنها بوده است.

اسماعیلی فرد گفت: دربین فرمانداری های استان البرز نیز فرمانداری نظرآباد رتبه اول ، فردیس رتبه دوم را دراین زمینه داشته اند.


در پایان این جلسه از دکتر اسدالله حیدری مدیرکل بهزیستی البرز بابت کسب رتبه اول بهزیستی البرز در انتصاب بانوان در مناصب مدیریتی با اهدا لوح سپاس تقدیر به عمل آمد .

کد خبر 1271

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد