بیشترین تماس‌ها با خط ملی اعتیاد درخصوص شیشه و گل بوده است/ میانگین سنی تماس‌گیرندگان ۳۰ تا ۳۵ سال

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه سال گذشته ۴۱۵ هزار و ۵۹۲ تماس به خط ملی اعتیاد ۰۹۶۲۸ صورت گرفته است، گفت: بیشترین تماس‌ها با خط ملی اعتیاد درخصوص شیشه و گل بوده و میانگین سنی تماس‌گیرندگان ۳۰ تا ۳۵ سال است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل، «مجید رضازاده» معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه مسئله ما درخصوص اعتیاد ناشی از کاهش سرمایه اجتماعی است، گفت: در ابتدای انقلاب و دوران جنگ تحمیلی علی‌رغم مشکلات اقتصادی، سرمایه‌های اجتماعی خوبی وجود داشت و به دلیل اعتمادی که بین مردم وجود داشت آسیب اجتماعی کمتری را شاهد بودیم اما اکنون متاسفانه در جامعه فردگرایی اتفاق افتاده است.

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور در بیان این مسئله که اگر بخواهیم از دیدگاه اجتماعی اقداماتی را انجام دهیم که آسیب و اعتیاد کمتر شود، تصریح کرد: در این راستا باید سرمایه اجتماعی را افزایش دهیم؛ همچنین اقداماتی برای جلب اعتماد عمومی صورت پذیرد که یکی از این اقدامات می‌تواند شفافیت در عملکرد باشد. خوشبختانه این اقدام در جامعه شکل گرفته و رویه درستی است.

وی با بیان اینکه سرمایه اجتماعی بهزیستی نسبت به سایر دستگاه‌ها بالاتر است، افزود: مردم به بهزیستی اعتماد بهتری دارند. اکنون با بودجه تخصیص‌یافته علاوه بر پیشگیری از معلولیت‌ها، فقر قابلیتی را کاهش می‌دهیم و بالتبع فقر اقتصادی آنها نیز روندی نزولی پیدا می‌کند؛ بنابراین از پول مردم و از بودجه عمومی برای پیشگیری از طلاق، ارتقاء سلامت خانواده، آموزش پیش از ازدواج و ... بهره می‌گیریم.

رضازاده، به استقبال مردم از مدارس مشارکتی «دوستدار زندگی» با همکاری آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: اگر مدارس با مشارکت دانش‌آموزان اداره شود می‌توانیم بگوییم اعتیادمان کم می‌شود و خوشبختانه آموزش و پرورش بعد از سال‌ها به این رویه گرایش پیدا کرده که فرزندان را نباید تنها برای تست زدن و کنکور بلکه برای زندگی کردن تربیت کنند.

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور پیشرفت سریع تکنولوژی در جهان را عامل شکاف نسل‌ها و تغییر سبک زندگی عنوان کرد و گفت: سبک زندگی مردم(عمومی و رسمی) شکاف دیگر که مختص ایران است؛ به عبارتی آنچه از مردم می‌خواهند باشند و آنچه مردم دوست دارند باشند که این امر موجب منازعات بین مردم و بخش‌های مثل نهادهای انتظامی و قضایی می‌شود؛ لذا باید تلاش کنیم این فاصله کم شود؛ این در حالی است که پل زدن به فاصله سبک زندگی دو نسل کار بسیار دشواری است.

وی، ادامه داد: مردم نشاط می‌خواهند و به دنبال سبک زندگی نشاط‌آور می‌روند که تعارضی با آموزه‌هایی دینی ندارد به عنوان مثال در پارک آب‌بازی می‌کنند این در حالی است که ظابطین با این موضوع برخورد می‌کنند؛ لذا این امر سبب گرایش جوانان به شیوه‌های نادرست شادی‌آوری مثل مصرف مواد مخدر، الکل، روابط جنسی زیرزمینی می‌شود.

رضازاده، پیشنهاد کرد: جلوی برنامه‌های که باعث نشاط و شادی مردم است و تعارض و تضادی با قانون و شرع نداشته باشد، نگیریم و ظابطین دامنه قانون و شرع و سختگیری را گسترش ندهند که همه روابط عادی را دربرگیرد.

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور در پایان با بیان اینکه سال گذشته ۴۱۵ هزار و ۵۹۲ تماس به خط ملی اعتیاد ۰۹۶۲۸ صورت گرفته است، یادآور شد: بیشترین تماس‌ها با خط ملی اعتیاد درخصوص شیشه و گل بوده است و میانگین سنی تماس‌گیرندگان ۳۰ تا ۳۵ سال است.

کد خبر 1244

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =