مسعود فیروزی افزود: شنوایی یکی از مهمترین حواس آدمی است. ضعف یا فقدان شنوایی باعث محرومیت در تعاملات اجتماعی و تاخیر در رشد اجتماعی میشود و رشد اجتماعی صحیح، در پروراندن عزت نفس و شادکامی نقش بسزایی دارد. تأثیرات و پیامدهای ناشنوایی بر روابط اجتماعی بسیار چالشبرانگیز است. افرادی که با ناشنوایی مواجه هستند ممکن است با مشکلاتی مانند کاهش توانایی درک صحبتهای دیگران و احساسات آنها، ایجاد احساس انزوا، کاهش اعتماد به نفس و افزایش خطاها و سوءتفاهمات در ارتباطات مواجه شوند.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، یک هزار و ۳۰۰ دانش آموز ناشنوا و کم شنوا در مدارس تحصیل میکنند و همزمان معلمین دارای معلولیت شنوایی نیز مشغول تدریس به این دانش آموزان هستند. آموزش ناشنوایان در مدارس ویژه و عادی با اسامی تلفیقی یا عادی سازی و... شواهدی را مبنی بر رشد مهارتهای اجتماعی و تحصیلی ارائه میدهد. محیط تلفیقی موجب تعامل و دوستی میان دانشآموزان ناشنوا و شنوا میشود. در این حالت نگرش دانشآموزان ناشنوا نسبت به خود بهبود مییابد و میزان شادی آنها زیاد میشود.
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی افزود: کانون ناشنوایان خراسان رضوی یکی از تشکلهای صنفی و قدیمی جامعه ناشنوایان است که از سال ۱۳۶۵ فعالیت خود را آغاز کرده و مطالبات و خواستههای جامعه ناشنوایان را بهگوش مسئولین میرساند و بهدنبال احیای حقوق ناشنوایان و افزایش دسترسی و تلفیق اجتماعی آنها است. در حال حاضر این انجمن بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ عضو اصلی، وابسته و افتخاری دارد که برای جامعه هدف فعالیت میکنند. تربیت و آموزش مترجمان زبان اشاره، اعزام مترجم برای همراهی با شهروند ناشنوا در محاکم قضایی، امور اداری و...، بخشی از فعالیتهای دائمی کانون می باشد. بی تردید تلفیق کامل افراد ناشنوا و کم شنوا در عرصههای شغلی و اجتماعی مستلزم همگامی کامل بخشهای دولتی و غیردولتی و بالاحض تلاش هر چه بیشتر گروههای مردمنهاد،انجمنها و تشکلهای فعال در امور ناشنوایان به عنوان بازوهای اجرایی بخشهای دولتی است.
نظر شما