کودکان به ایران قاچاق می‌شوند/ دیگر جایی برای نگهداری کودکان اتباع نداریم

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، گفت: طیف کودکان کار خیابانی گوناگون است. کودکانی هستند که پدرشان آنها را روزانه ۳۰ هزار تومان به یک فرد کرایه می‌دهد و آن کودک روزی ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان برای آن فرد درآمد دارد. کودکانی هم از خانواده‌های نیازمندند و با کار کردن به مادرشان، که سرپرست خانوار است، کمک می‌کنند و باید کمیته امداد به این خانواده‌ها کمک کند تا شرایط خانواده منجر به حضور کودکان در خیابان نشود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل به نقل از ایکنا، «حبیب‌الله مسعودی فرید» معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به اجرای طرح ساماندهی کودکان کار خیابان گفت: این طرح بر اساس آئین‌نامه ساماندهی کودکان کار خیابان مصوب سال ۸۴ هیئت دولت است که البته با همکاری نهادهای مختلف به‌روزرسانی شده است.

وی در پاسخ به این سؤال که مشکل کودکان کار خیابان در ایران از سال ۸۴ مطرح شده و تاکنون حل نشده است؟ گفت: قبل از این تاریخ این مشکل به حدی نبود که مطرح شود، اما از سال ۸۴ به بعد آئین‌نامه ساماندهی کودکان کار خیابان مطرح شد.

افزایش کودکان کار خیابان اتباع خارجی تا ۹۰ درصد

مسعودی فرید به افزایش بسیار زیاد کودکان کار خیابان اتباع خارجی طی سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: در آئین نامه سال ۸۴ مطلبی در خصوص کودکان اتباع خارجی ذکر نشده، چون چنین مسئله‌ای چندان مطرح نبود، اما طی چند سال اخیر کودکان کار اتباع خارجی به ویژه در تهران به شدت افزایش یافته و حتی برخی مواقع تا ۹۰ درصد کودکان خیابانی ایران را اتباع غیرایرانی تشکیل می‌دهند و همین مسئله موجب شد آئین‌نامه قبلی را بازنگری کنیم و نقش فعال‌تری برای بخش اتباع وزارت کشور در این خصوص قائل شویم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا وزارت امور خارجه وظیفه‌ای در حوزه کودکان کار اتباع خارجی دارد؟ گفت: در آئین‌نامه نقشی معین نشده است، اما از طریق نامه‌نگاری‌ها و تماس‌هایی با وزارت امور خارجه، سعی شده تا با سفارت‌خانه‌های کشورهای متبوع این کودکان ارتباط برقرار شود.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور کودکان تبعه افغانستان، پاکستان و بنگلادش را بیشترین کودکان کار خیابان ایران اعلام کرد و گفت: تعدادی از این کودکان پدر و مادر دارند، اما تعدادی هم هیچ کس را ندارند و فردی مدعی می‌شود که عمو یا دایی این کودکان است، ولی هیچ شواهدی وجود ندارد که آیا این فرد واقعاً نسبتی با کودک دارد یا خیر تا بتوانیم کودک را به آن فرد تحویل دهیم.

وی نقش سفارتخانه‌ها را در چنین شرایطی مهم و پررنگ دانست و گفت: رایزنی اداره اتباع و سفارتخانه‌ها می‌تواند استعلام کند و منجر به یافتن خانواده‌های این کودکان در کشورهای خودشان شود.

فرید به مسئله قاچاق کودکان پرداخت و گفت: ببینید در سایر کشورها چه رفتاری با کودکان خیابانی می‌شود؟ در کشورهایی که وضع اقتصادی نسبتاً خوبی دارند اصلاً کودکی در خیابان نیست و در صورتی که کودکی به خیابان بیاید، به سرعت نهادهای حمایتی از کودک حمایت می‌کنند و اصلاً دولت‌ها اجازه نمی‌دهند کودکان در خیابان‌ها حضور داشته باشند.  

کودکان به ایران قاچاق می‌شوند

وی افزود: افرادی که پول می‌گیرند و کودکان و خانواده‌ها را از مرز وارد ایران می‌کنند، در حال قاچاق انسان هستند. اکنون ۱۹۰ کودک خیابانی را طی هفته اخیر با همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد جذب کرده‌ایم. ۴۵ تا ۵۰ نفر از این کودکان هیچ خانواده یا خویشاوندی در ایران ندارند تا با آنها تماس بگیریم و اعلام کنیم که کودک آنها نزد ماست.

فرید اضافه کرد: به محض اینکه این کودکان در طرح ساماندهی کودکان کار خیابان جذب می‌شوند، با خانواده آنها تماس گرفته و به آنها اعلام می‌شود که کودک آنها در مراکز نگهداری از کودکان هستند، اما حدود ۵۰ کودک اتباع کاملاً تنها هستند و پدر و مادری ندارند. افرادی را که مدعی شده‌اند دایی یا عموی این کودکان هستند به اداره اتباع ارجاع دادیم تا در صورت تأیید هویت، کودک به آنها تحویل داده شود، اما اداره اتباع نسبت خانوادگی این کودکان با افراد مدعی را تأیید نکرده است.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه در تلاش هستیم تا خانواده حقیقی این کودکان را از طریق اداره اتباع بیابیم، گفت: برای ما کودک ایرانی و غیرایرانی فرقی ندارد و با این کودکان به مثابه کودک رفتار می‌کنیم. از نظر ما کودک، چه ایرانی و چه اتباع، نباید در خیابان باشد و حضور کودکان در خیابان ظلم به آنهاست.

خیریه‌هایی که بدون مطالعه اقدام می‌کنند!

وی با تأکید بر اینکه کودکان نباید در خیابان باشند، عملکرد برخی از سازمان‌های مردم‌نهاد را، که اقدام به دادن میان‌وعده‌ها یا کمک‌های موردی به این کودکان می‌کنند، زیر سؤال برد و گفت: اینکه به کودکانی خیابان میان‌وعده بدهیم یا در خیابان از نظر تحصیلی به آنها کمک کنیم بسیار موقتی است و باید برای هدایت کودکان به سمت زندگی سالم و ساماندهی کامل آنها تلاش شود.

فرید بیان کرد: نمی‌توانیم رفتاری را که با معتادان داریم با کودکان داشته باشیم. این کودکان می‌توانند در آینده انسان‌های موفقی شوند و اینکه چندین سال است این کودکان در خیابان‌ها به کار عادت داده شده‌اند سیاست اشتباهی است. از سوی دیگر همین کودکان بهترین طعمه برای جذب در گروه‌های خلافکار هستند.

وی مهم‌ترین مسئله‌ را در مورد ساماندهی کودکان کار خیابان، فقدان همکاری مناسب سایر نهادها اعلام و اظهار کرد: نقش همه دستگاه‌ها در آئین‌نامه ساماندهی معلوم است. جمع‌آوری کودکان خیابانی بر عهده بهزیستی، ناجا و شهرداری است، اما چند هفته قبل با قمه به اعضای سازمان‌های مردم‌نهاد که در حال جذب کودکان خیابانی بوده‌اند حمله شده است؛ از نیروی انتظامی خواستیم که گروه‌های جذب شامل مددکار و روانشناس را همراهی کنند، اما این همکاری صورت نگرفت.

دیگر جایی برای نگهداری کودکان اتباع نداریم

وی افزود: در آئین‌نامه آمده است که تأمین محل نگهداری این کودکان برعهده شهرداری است. مکاتبات و نشست‌های متعددی با مسئولان شهرداری داشته‌ایم‌، اما شهرداری هنوز برخی از مکان‌های تأییدشده را تحویل نداده است و دیگر جایی نداریم که کودکان اتباع را در آنجا نگهداری کنیم تا پس از استعلام خانواده آنها مشخص شود.

فرید با ابراز تأسف بسیار از وضعیت کودکانی که در خیابان‌ها هستند، گفت: حتی ۱۰ درصد از درآمدی که این کودکان کسب می‌کنند هم خرج آنان نمی‌شود. موضوع این کودکان به همین سادگی نیست. بیشتر آنها سوء تغذیه دارند و رشد نکرده‌اند.

طیف‌های کودکان کار 

وی ادامه داد: طیف کودکان کار خیابان گوناگون است. کودکانی هستند که پدرشان آنها را روزانه ۳۰ هزار تومان به یک فرد کرایه می‌دهد و آن کودک روزی ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان درآمد خود را به آن فرد می‌دهد. کودکانی هم از خانواده‌های نیازمندند و با کار کردن به مادرشان، که زن سرپرست خانوار است، کمک می‌کنند و باید کمیته امداد به این خانواده‌ها کمک کند تا شرایط خانواده منجر به حضور کودکان در خیابان نشود.

فرید اضافه کرد: یک گروه هنری تشکیل داده‌ایم و شعارها و پیام‌هایی را در خصوص حقوق کودک و نحوه رفتار مناسب با کودکان کار خیابان به صورت هنری تهیه کرده‌ایم و از شهرداری هم خواسته‌ایم که بیلبوردهایی را در اختیار ما قرار دهد تا مردم را آگاه کنیم، اما هنوز شهرداری این بیلبوردها را در اختیار ما قرار نداده است. استانداری هم درصدد است با همکاری شبکه پنج برنامه‌هایی را در این زمینه تولید کند تا مردم در جریان شرایط حقیقی این کودکان قرار گیرند که پیگیر این مسئله هم هستیم اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

کد خبر 1144

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =