فارس |همایش بزرگ مبارزه با مواد مخدر به مناسبت سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر

در این همایش مدیرکل بهزیستی فارس ضمن گرامیداشت این هفته و قدردانی از تلاش کسانی که به نوعی در مسیر سلامت اجتماعی نقشی را ایفا می کنند بیان داشت :فلسفه نامگذاری هفته مبارزه با مواد مخدر می طلبد شرایط فعلی را در این خصوص بررسی کنیم.

همایش بزرگ مبارزه با مواد مخدر به مناسبت سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر در سالن فرهنگیان با حضور دکتر موسوی مدیر کل. معاون امور توسعه پیشگیری و کارشناسان این حوزه. مقامات مسئول در جمع n.G.o های مرتبط برگزار شد
در این همایش مدیرکل بهزیستی فارس ضمن گرامیداشت این هفته و قدردانی از تلاش کسانی که به نوعی در مسیر سلامت اجتماعی نقشی را ایفا می کنند، بیان داشت: فلسفه نامگذاری هفته مبارزه با مواد مخدر می طلبد شرایط فعلی را در این خصوص بررسی کنیم این شرایط هم اکنون شرایط مطلوبی نیست  و چه از لحاظ حجم و چه از لحاظ کیفیت با گستردگی وسیعی مواجه هستیم. 

وی ادامه داد: نیروی انتظامی  بهترین عملکرد را در این خصوص داشته ولی هنوز به شرایط مطلوب نرسیدیم.

 وی ادامه دادجامعه امروز تشنه بسیاری از آگاهی ها از وضعیت موجود اجتماعی است و   اگر در تدوین یک نسخه علل را نشناسیم، دچار مشکل در جامعه خواهیم شد.

 وی با اشاره به ماهیت چند وجهی مسائل اجتماعی، افزود: اگر به درک درستی از مسائل و مشکلات برسیم با هزینه های کمتر اقدامات موثرتری خواهیم داشت.

مدیرکل بهزیستی فارس با بیان اینکه اعتیاد دارای چند ماهیت مشترک است، خاطرنشان کرد: آسیب های اجتماعی چند وجهی هستند و عوامل اقلیمی در شکل گیری و اشاعه آنها در راس اسیب های اجتماعی موثرند.

موسوی ادامه داد: آسیب های اجتماعی در گذر زمان ایجاد می شوند، گسترش می یابند و یک پدیده را به بحران اجتماعی تبدیل می کنند.وی قابلیت سیال را از دیگر ماهیت های مشترک آسیب های اجتماعی عنوان کرد.


وی  همچنین آگاه سازی عمومی، درمان و مداخله بهنگام،کاهش آسیب و توانمندسازی را از مهمترین رویکردهای بهزیستی در امر مبارزه با مواد مخدر ذکر و بیان کرد: شاه کلید اجتماعی شدن امر مبارزه بامواد مخدر، حساسیت مردم نسبت به عوارض و مشکلات ناشی از مصرف مواد مخدر است.

مدیرکل بهزیستی فارس با تصریح بر اینکه این سازمان فعال ترین دستگاه در سطح پیشگیری است، به فعالیت ٦٣٣ گروه اجتماع محور در محلات، محیط های کاری و آموزشی، نظامی، روستاها، مهدهای کودک و ... اشاره کرد.

موسوی یادآور شد: سال گذشته بیش از یک میلیون و ١٩٠ هزار نفر توسط این گروهها آموزش داده شدند.

وی با تصریح بر این موضوع که علی رغم برنامه های خوب و اثربخش دستگاههای متولی مبارزه با مواد مخدر اما متاسفانه سن گرایش به اعتیاد و سیطره مواد و نوع آن تغییر کرده است، اظهار کرد: سن اعتیاد به ١٥ سال کاهش یافته است.

مدیرکل بهزیستی فارس ادامه داد: امروز سمت و سوی مواد مخدر از سنتی به صنعتی به ویژه آمفتامین ها افزایش یافته و جامعه ما مستعد و خواهان استفاده از آنها است.

موسوی با اشاره به قرارگیری ایران در کنار بزرگترین تولید کننده مواد مخدر دنیا و عبور مواد از این مسیر ترانزیتی، گفت: جوان بودن جامعه و برنامه ای که بیکانگان برای ما در شرایط فعلی پیاده کرده اند، علاوه بر گسترش آسیب های اجتماعی، شاهد افزایش گرایش به آنها از جمله اعتیاد بوده ایم.

وی بیان نمود  آگاهی اولین حق آدمی است و امروز مردم با استفاده از تکنولوژی به راحتی از وضعیت کشورهای مختلف آگاهی پیدا می کنند اما در برابر آن امکانات ما به اندازه ای نیست که با چالش های منفی آن مقابله کنیم.

مدیرکل بهزیستی فارس با تاکید بر اینکه باید زیرساخت ها را اماده و در مرزها امنیت  کامل را فراهم کنیم، گفت: باید تفریح سالم و ایجاد امید و نشاط در جامعه را در دستور کار قرار دهیم.

موسوی با بیان اینکه امروز ایران سپر بلای دنیا شده است، گفت: حدود ٥ درصد جامعه ما دچار اعتیاد است.


 وی در پایان متذکر شد :بحث توانمندی افراد را  بایددر خصوص پیشگیری از اعتیاد  در اولویت قرار بدهیم و تکیه بر n.g.o ها را سرلوحه خود قرار دهیم

کد خبر 1102

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد