۲۶ موبایل ون در سطح کشور به معتادان متجاهر خدمات کامل DIC ارائه می‌دهند

معاون مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از راه‌اندازی «موبایل ون» از سال گذشته خبر داد و گفت: در قالب این خدمت جدید ما به سراغ معتادان متجاهر می‌رویم و خدمات کامل DIC را به آنها ارائه می‌کنیم. اکنون ۲۶ موبایل ون در استان‌های تهران، سیستان و بلوچستان، اصفهان، فارس، گیلان، گلستان، کرمان و بندرعباس و ... در پاتوق‌های پنهان خدمات ارائه می‌دهند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل، «فرید براتی‌سده» معاون مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه کاهش آسیب برنامه اساسی در فعالیت‌های مربوط به درمان اعتیاد مصرف‌کنندگان پرخطر مواد مخدر است، گفت: فعالیت‌ها و اقدامات کاهش آسیب در بهزیستی به عنوان سازمانی پیشرو سبقه ۱۴ ساله دارد.

معاون مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از فعالیت ۱۴۰ مرکز گذری DIC در کشور خبر داد و افزود: در این مراکز برای کنترل بیماری‌های عفونی و مقاربتی و انتقال HIV خدماتی چون توزیع سوزن و سرنگ، پد الکلی و همچنین یک وعده غذای گرم ارائه می‌شود. در حال حاضر از این تعداد ۲۳ مرکز ویژه زنان است و سال گذشته نزدیک به ۴۰ هزار نفر از این مراکز خدمت دریافت کردند.

وی با اشاره به فعالیت سرپناه شبانه(شلتر)، تصریح کرد: این سرپناه مربوط به معتاد پرخطر خیابانی است که شب‌ها را به دلیل اینکه خانواده ندارد و یا خانواده آنها را نمی‌پذیرد در پارک‌ها بیتوته می‌کنند این در حالی است که اکنون ۱۰۵ شلتر و سرپناه در سراسر کشور وجود دارد که ۲۸ مرکز ویژه زنان خدمات ارائه می‌کند و سال گذشته به ۱۸ هزار نفر خدمت ارائه شده است.

براتی‌سده با بیان اینکه شیوع مصرف مواد در استان‌های تهران، البرز، کرمان، سیستان و بلوچستان، همدان و فارس بیشتر است، به فعالیت تیم‌های سیاری اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۲۰۰ تیم‌ سیاری متشکل از افراد بهبودیافته و کنترل‌شده هستند که با کوله پشتی از وسائل بهداشتی در پاتوق‌ها حاضر می‌شوند و به ارائه خدمات می‌پردازند.

معاون مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از راه‌اندازی «موبایل ون» از سال گذشته خبر داد و گفت: این ون‌های مناسب‌سازی شده خدمات DIC را ارائه می‌کنند. البته مشکلی که با معتادان پرخطر وجود دارد عدم دسترسی به معتادان متجاهر است بطوری که پاتوق‌ها پنهانی شدند؛ لذا در قالب این خدمت جدید ما به سراغ آنها می‌رویم و خدمات کامل DIC را به آنها ارائه می‌کنیم.

وی با بیان اینکه «موبایل ون» در ۲۶ استان‌های تهران، سیستان و بلوچستان، اصفهان، فارس، گیلان، گلستان، کرمان و بندرعباس و ... خدمات ارائه می‌دهند، افزود: این ون‌ها وادر پاتوق معتادین می‌شوند و خدمات ارائه می‌دهند.

براتی‌سده با بیان اینکه براساس قانون برنامه ششم، ۲۲ مرکز توانمندسازی ایجاد کردیم، اذعان کرد: این مراکز برای معتادان درمان‌شده است و از مراکز ماده ۱۶ بیرون می‌آیند و جایی برای بازگشت ندارد؛ بهبودیافتگان ۴ الی ۶ ماه مجاز به سکونت در این مراکز هستند ۴ ماه ابتدایی رایگان است و ۲ ماه آخر باید به دنبال کسب و کار باشند و بخشی از هزینه اقامت را باید پرداخت کنند.

معاون مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در پایان از آماده‌سازی شغلی برای ۷ هزار نفر خبر داد و یادآور شد: اقدام دیگر در راستای توانمندسازی «مدیریت مورد» است. این طرح برای معتادانی که از مراکز درمانی خارج شده‌اند و با اولویت مراکز ماده ۱۶ و معتادان متجاهر اجرا می‌شود، چراکه این معتادان عمدتا بعد از درمان رها می‌شدند و پس از مدتی به دلیل مصرف مجدد مواد مخدر به مراکز باز می‌گشتند؛ لذا این طرح قصد دارد تا پیگیر وضعیت معتادان بهبود یافته، بعد از درمان‌ آنها باشد. از این‌رو این طرح بر روی برای ۳ هزار معتاد بهبودیافته در ۱۷ استان اجرایی شد که ۷۰ درصد آنها در تحت پوشش برنامه هستند.

کد خبر 1041

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =