برنامه تامین مالی خرد (با رویکرد بانکداری پیوندی) که یک طرح اجتماع محور مبتنی بر کاهش فقر می باشد به صورت مشترک بین سازمان بهزیستی، بانک کشاورزی و موسسه بین المللی توسعه خدمات مالی خرد (تاک) اجرا می گردد.

دکتر ستاری مدیرکل بهزیستی استان در رابطه با فعالیتهای برنامه مالی خرد در سطح استان اظهارداشت : به منظور بسط عدالت اجتماعی در خصوص فراهم بودن امکان دسترسی روستاییان به تسهیلات بانکی مورد نیاز، مناطق هدف طرح مذکور روستاها می باشند.

مدیرکل بهزیستی استان تصریح کرد: سازمان بهزیستی منابع مالی اجرایی نمودن برنامه را تامین می کند. خدمات اجرایی و فنی و ظرفیت سازی لازم در این برنامه، توسط موسسه بین المللی توسعه خدمات مالی خرد (تاک) و مراکز غیر دولتی مانند کلینیک های مددکاری انجام می گردد.

وی افزود: افراد متقاضی پس از دریافت آموزشهای لازم اقدام به تشکیل گروه های خودیار حداقل 15 نفره بانک پذیر می نمایند که با کمک مبلغ بلاعوض اعطا شده به هر گروه توسط سازمان بهزیستی و پس انداز ماهیانه، اعضاء اقدام به افتتاح حساب مشترک به نام گروه در بانک کشاورزی می نمایند.

ستاری در بخش دیگر از سخنان خود چنین عنوان کرد : عملکرد و هماهنگی اعضای گروه های تشکیل شده پس از مدتی توسط کارشناسان بانک کشاورزی مورد اعتبار سنجی قرار می گیرد. گروه های خودیار منسجم علی رغم داشتن پس انداز ناچیز می توانند در اسرع وقت و بدون نیاز به ضامن معتبر و وثیقه، وام مورد نظر خود را به واسطه سرمایه اجتماعی گروه دریافت نمایند.

وی همچنین خاطر نشان ساخت : با توجه به اینکه ایجاد و توسعه کسب و کار از اهداف عمده طرح مذکور به شمار می رود، اعضاء وام های دریافتی از بانک را صرف اشتغال زایی می نمایند. همچنین جهت تامین هزینه نیازهای ضروری و ناگهانی، گروه قادر به اعطای وام داخلی به اعضای خود می باشد.

ستاری به گستره توسعه خدمات مالی در سطح شهرستان هم اشاره کرد و گفت : برنامه مذکور در 109 روستای شهرستانهای خلخال، نمین، گرمی، بیله سوار و مشگین شهر در حال اجرا است. در مجموع 260 گروه به تعداد 4252 عضو با مبلغ کل سرمایه صندوق های پس انداز و وام گروه به مبلغ 20.853.650.000 ریال مشارکت فعال دارند.

مدیربهزیستی استان ادامه داد: زنان در طرح مذکور مشارکت 98/75 درصدی دارند که بخشی از این مشارکت توسط زنان سرپرست خانوار و بد سرپرست صورت می گیرد. 271 وام بانکی به مبلغ 000. 000. 71.857 ریال توسط گروه های خودیار این شهرستان ها دریافت شده است.

گفتنی است : هم اکنون 4 کانون گروه های خودیار در شهرستان مشگین شهر و 2 کانون در شهرستان نمین در حال فعالیت می باشند. وام های خارجی (بانکی) دریافتی توسط گروه صرف ایجاد کسب و کار و یا توسعه کسب و کار فعلی اعضاء از جمله فرش بافی، پرورش قارچ، قالیبافی، MDFسازی، خرید دام و ........ گردیده است و وام های داخلی دریافتی (صندوق مشترک گروه) صرف تامین مایحتاج و نیازهای ضروری اعضاء می گردد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد