در غربالگری صورت گرفته ی سال گذشته که پوشش ۱۰۰ درصدی نوزادان را درپی داشت تعداد ۲۲ هزار و ۴۲ نفر غربالگری شنوایی شده اند که از این تعداد ۹۷ نفر مشکل افت شنوایی داشتند و در حدود ۳۵ نفر هم دارای افت شنوایی شدید بودند .

در این نشست  که با حضور حضرت آیت الله دکتر سید حسن عاملی امام جمعه و  نماینده محترم ولی فقیه استان، حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای باوقار امام جمعه  مشکین شهر،   دکتر محمد اجل لوعیان مدیرعامل بنیاد خیریه بخشش و همراهان،   ندایی معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری اردبیل،   دکتر اخوان اکبری رئیس دانشگاه علوم پزشکی،   دکتر بهزاد ستاری مدیر کل بهزیستی استان،   ناصری مدیرکل آموزش و پرورش، شعبه بنیاد بخشش در استان اردبیل تاسیس شد.

دکتر اجل لوعیان در ارائه گزارشی از فعالیتهای بنیاد خیریه شنوایی بخشش گفت: استراتژی ما این است تا ان شاالله در هر استان یک شعبه را ایجاد کنیم تا توسط متخصصین بومی و خیرین محلی مشکلات ناشنوایان در اسرع وقت و کوتاه ترین زمان حل شود.

مدیرعامل موسسه خیریه بخشش افزود: شعب استانی بمنظور برقراری ارتباط و ایجاد تعامل پایدار و فراهم آوردن بستری مناسب جهت ایفاء نقش موثر خیرین در کمک به نظام سلامت درحوزه شنوایی است ودر سطح کشورنیز شعب بنیاد بخشش  مبنای سیاست تمرکز زدائی و جلب مشارکت خیرین محلی در تأمین منابع و ایجاد مصارف متناسب بوده و در استانها با در نظر گرفتن سیاست ایجاد حداقل هزینه، امکانات وبا ضوابط و شرایط تعیین شده تشکیل می گردد.

در ادامه دکتر ستاری مدیرکل بهزیستی استان هم در رابطه با فرآیند خدمات ارائه شده در سازمان برای کودکان کم شنوا خاطر نشان ساخت : سازمان بهزیستی با انجام طرح غربالگری شنوایی نوزادان در صدد دستیابی به جامعه ای سالم و عاری از معلولیت است  و در این زمنیه خدمات بسیار متنوعی را به توانخواهان ارائه می کند.

مدیرکل بهزیستی استان ادامه داد: در غربالگری صورت گرفته ی سال گذشته که  پوشش ۱۰۰ درصدی نوزادان را درپی داشت  تعداد ۲۲ هزار و ۴۲ نفر غربالگری شنوایی شده اند که از این تعداد ۹۷ نفر مشکل افت شنوایی داشتند و در حدود ۳۵ نفر هم دارای افت شنوایی شدیدبودند.

دکترستاری در بخش دیگر از سخنان خود به خدمات  قبل و بعد از کاشت حلزون اشاره کرد و گفت : بعد از کاشت  حلزون مرحله تربیت شنیداری راداریم که باید فرد بتواند با تجویز سمعک و کاشت حلزون سازگاری خود را با شرایط جدید  بدست آورد.

وی اظهارداشت : درسایه تلاش مسئولین، خیرین  و سازمان تعداد ۳ مرکز کودک و ناشنوا وخانواده جهت تربیت شنیداری در سطح استان در شهرستانهای پرجمعیت خلخال، پارس آباد و اردبیل وجود دارد که کار توانبخشی و تربیت شنیداری را انجام می دهند.

دکتر ستاری افزود : برای افراد متقاضی کاشت حلزون، توسط صندوق ارزی مبلغ ۴۵ میلیون تومان پرداخت می شود که با مساعدت ۳ میلیون تومانی سازمان و ۳ میلیون تومان خیرین این هزینه ها به سرانجام رسیده و به  کاهش نرخ معلولیت در سطح جامعه منجر می شود. ضمناً سازمان بهزیستی برای  تامین قطعات و تعمیرات بعد از کاشت حلزون نیز حمایت های خوبی از افراد می کند.

  افزودنی است :  احیاء سنت حسنه در زمینه کمک و دستگیری مستمندان، مبتنی بر تعالیم قرآن کریم و آموزه های دینی و منویات پیامبر گرامی اسلام (ص) و ائمه معصومین (علیهم صلوات الله)، تهیه مقدمات و شرایط مطلوب جهت جلب مشارکت و حمایت های مردمی،     ترویج فرهنگ کمک به نیازمندان و نذر و وقف و ...جهت حمایت مالی و درمانی و معنوی از افراد دارای معلولیت  کم شنوایی و ناشنوایی از جمله اهداف این بنیاد می باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد