معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اردبیل گفت: یکی از خدمات مهم سازمان بهزیستی کشور ارائه مشاوره های ژنتیک برای افراد در شرف ازدواج با هدف کاهش معلولیت در جامعه و نیز پیشگیری از انتقال اختلالات ژنتیکی به نسل های بعد می باشد.

طاهره رزاق پور، معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اردبیل اظهار داشت: اصل و جوهره مشاوره ژنتیک کاهش یا از بین بردن خطر تکرار معلولیت در جامعه است که ضرورت دارد تمام افراد در شرف ازدواج با مراجعه به مراکز مشاوره ژنتیک در استان و انجام برخی اقدامات و آزمایش های لازم نسبت انجام این مشاوره ها اقدام نمایند.

طاهره رزاق پور با بیان این که دو گروه از افراد ملزم به مراجعه به این مراکز و انجام مشاوره ها و آزمایش های ژنتیک هستند گفت: برای تمامی افراد در شرف ازدواج طبق ماده ۷۵ قانون برنامه ششم توسعه و نیز افرادی دارای فرزند معلول و یا بستگان و خویشاوندان درجه یک معلول در خانواده آنها وجود داشته باشد انجام آزمایش های ژنتیک برای این افراد لازم و ضروری بوده بخصوص در مورد گروه دوم از تاکیدات ویژه برای ارجاع به مراکز مشاوره هستند.

وی افزود: با آزمایش های ساده قبل از ازدواج افراد مشکوک به اختلالات ژنتیکی شناسایی و برای آزمایش های ژنتیک به مراکز مربوطه ارجاع داده می شوند تا نسلی سالم داشته باشیم.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اردبیل از افتتاح مرکز مشاوره ژنتیک شهرستان مشگین شهر خبر داد و خاطر نشان کرد: با افتتاح این مرکز تعداد کل مراکز مشاوره ژنتیک در سطح استان به ۸ مرکز ارتقا خواهد یافت که از این میان ۶ مرکز در شهرستان اردبیل و یک مرکز در شهرستان گرمی فعال هستند.

رزاق پور از تمامی پزشکان علاقمند به ایجاد این مراکز در سطح استان خواست در صورت تمایل به راهاندازی مراکز مشاوره ژنتیک با مراجعه به اداره کل بهزیستی استان و ارائه درخواست مجوز و طی دوره ها و آزمونهای مرتبط پروانه فعالیت دریافت کنند که اداره کل بهزیستی استان نیز از این افراد حمایت های لازم به صورت یارانه ای یا مشاوره به عمل خواهد آورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد