سلامت زیستی، روانی و اجتماعی دختران به عنوان مادران آینده برای ما بسیار بااهمیت و ارزشمند است که باید در ارتقای این سلامت همه تلاش کنیم.

بهزاد ستاری در همایش دختران با محوریت حمایت‌های روانی و اجتماعی و توسعه پایدار که در آستانه روز دختر در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل برگزار شد، اظهار کرد: سلامت زیستی، روانی و اجتماعی دختران به عنوان مادران آینده برای ما بسیار بااهمیت و ارزشمند است که باید در ارتقای این سلامت همه تلاش کنیم. 

وی با بیان اینکه در آینده دختران امروز مادرانی و همسرانی می‌شوند که باید نسل جدیدی را تربیت کنند، خاطرنشان کرد: برخی آسیب‌ها علاوه بر ایتکه جامعه ما را تهدید می‌کند دختران ما را نیز در معرض آسیبی جدی قرار داده که ضرورت دارد با توانمندسازی دختران زمینه کاهش این آسیب‌ها را فراهم کنیم.

مدیر کل بهزیستی استان اردبیل افزود: بهزیستی استان بخشی از ضعف را در حوزه عدم آشنایی و توانمندی مهارت‌های اجتماعی و خانوادگی می‌داند که در همین زمینه سعی بر این است تا با برنامه‌ریزی‌های درست و ارتقای مهارت‌آموزی خلاهای روانی و عاطفی آنها برطرف شود.

ستاری بیان کرد: اگر دختران ما صاحب این مهارت باشند قطعا به صورت پخته و آماده وارد زندگی اجتماعی و همسرداری و فرزندپروری خود شده و به فردی توانمند تبدیل خواهند شد.

وی مثلث خانواده، مدرسه و اجتماع را در ارتقای سلامت دختران و افزایش توان مهارتی آنها در پیشگیری از آسیب‌ها بسیار عنوان کرد و گفت: در کنار این مسایل شیوع کودک آزاری بسیار نگران کننده است که ضرورت دارد پدران و مادران و سایر اعضا با در نظر گرفتن شرایط عاطفی، روحی و عقلانی کودکان زمینه ابراز محبت و تربیت صحیح آنها را با الگوهای درست تربیتی به وجود آورند. 

مدیر کل بهزیستی استان اردبیل تصریح کرد: در کنار این مهارت‌آموزی‌ها باید در محیط کار و همچنین تحصیل زمینه افزایش دانش و مهارت برای دختران فراهم آید تا آنها بتوانند به یک زندگی شایسته تن بدهند.

ستاری ادامه داد: آنچه که دختران را در شرایط کنونی تهدید می‌کند بروز برخی بیماری‌ها و معلولیت‌هاست که ام‌اس از جمله این بیماری‌هاست که می‌تواند دختران را در معرض آسیب قرار دهد که ضرورت دارد خانواده‌ها راهکارهای پیشگیرانه را در کاهش این بیماری‌ها مدنظر قرار دهند.

وی از اعتیاد والدین به عنوان تهدیدی جدی برای مشکل‌آفرینی در حوزه تعالی و تربیت دختران یاد کرد و افزود: در این زمینه نباید خانواده‌ها دچار غفلت، تسامح و یا سهل‌انگاری شوند که بهتر است با استفاده از ظرفیت مددکاران به افزایش توان روحی روانی و اجتماعی آنان کمک شود.

مدیر کل بهزیستی استان اردبیل به سه محور مهم پیشگیری بهزیستی به ویژه درحوزه دختران اشاره کرد و گفت: پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و توانمندسازی دختران، پیشگیری از معلولیت‌ها به ویژه کاهش اختلالات ژنتیکی، بینایی و شنوایی و همچنین پیشگیری و ارتقای آموزش تک تک اعضای خانواده به ویژه والدین در دستور کار می‌باشد.

ستاری اظهار کرد: با غربالگری‌هایی که در حوزه اختلالات ژنتیکی، بینایی و شنوایی انجام می‌شود ما امروز در مدارس استثنائی پنج و 6 کلاس کودکان استثنائی ما هم اکنون به یک کلاس تقلیل یافته و در حقیقت ارتقای سلامت کودکان و نوجوانان را شاهد هستیم. 

وی به برنامه‌های آموزشی ارائه شده از سوی مهدهای کودک نیز اشاره کرد و افزود: در بیش از 400 مهد کودک استان که 12 هزار کودک پذیرش شده آموزش‌های خود مراقبتی و کارگاه‌های آموزشی برای مربیان ارائه شده تا زمینه برای افزایش توانمندی کودکان از همان سنین کودکی فراهم آید. 

مدیر کل بهزیستی استان اردبیل همچنین به فعالیت خانه کودکان و خانه سلامت با پذیرش 300 نفر اشاره وخاطرنشان کرد: ما امسال دو طرح ماد مشارکت اجتماعی دانش‌آموزان و مانا مشارکت اجتماعی نوجوانان ایران را اجرا می‌کنیم تا زمینه برای افزایش نشاط و بالندگی کودکان و نوجوانان فراهم آید.

در این مراسم که به همت موسسه مهرپرور و ندای مهر برگزار شد، از تعدادی از دختران موفق در عرصه‌های مختلف با اهدای لوح سپاس و هدایی مختلف قدردانی و برنامه‌های تنوع و شاد برای خانواده‌ها در آستانه میلاد حضرت معصومه و روز دختر اجرا شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد