برگزاری مانور اطفای حریق و تخلیه‌ی اضطراری در مرکز سالمندان توحید گلمکان

مانور اطفای حریق و تخلیه‌ی اضطراری ساکنین، در مرکز سالمندان توحید در شهر گلمکان از توابع شهرستان چناران، با حضور مدیر کل پدافند غیر عامل استانداری خراسان رضوی، فرماندار چناران ، مدیر کل بهزیستی استان، نیروی انتظامی ، هلال احمر و مسؤولین شهرستان چناران و مسوولین منطقه برگزار گردید.

به گزارش روبط عمومی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی مانور اطفای حریق و تخلیه‌ی اضطراری ساکنین، در مرکز سالمندان توحید در شهر گلمکان از توابع شهرستان چناران، امروز با حضور مدیر کل پدافند غیر عامل استانداری خراسان رضوی، فرماندار چناران ، مدیر کل بهزیستی استان ، نیروی انتظامی ، هلال احمر و مسؤولین شهرستان چناران و مسوولین منطقه برگزار گردید.

در این مانور، حادثه‌ی ایجاد یک حریق با اتصال سیستم برق، شبیه‌سازی شد و همزمان،‌ نیروهای مستقر در مرکز، با اعلام حریق به دستگاه‌های امدادی، بلافاصله آغاز به اطفای اولیه حریق و تخلیه‌ی سالمندان از مرکز به محل امن نمودند.
این مانور در راستای آمادگی مراکز تحت نظارت بهزیستی در مقابل حوادث،‌ بلایای طبیعی، و تهدیدات غیر نظامی برگزار گردید.
در مراسمی که در پایان این مانور برگزار شد مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی بر جدیت و تلاش مضاعف مدیران و کارکنان شاغل در مراکز تحت نظارت بهزیستی برای داشتن حداکثر آمادگی در برابر تهدیدات غیر نظامی و بلایای طبیعی تأکید کرد.

حمیدرضا پوریوسف گفت: بهزیستی خراسان رضوی با داشتن 13 هزار مددجوی مقیم در مراکز شبانه‌روزی، یکی از آسیب‌پذیرین‌ترین گروه‌های اجتماعی در قبال حوادث و بلایا را تحت پوشش دارد و به همین جهت،‌ تمام مدیران و کارکنان بهزیستی و مراکز تحت نظارت،‌ باید حداکثر آمادگی را برای مقابله با این بلایا داشته باشند.

وی ادامه داد: سالمندان، کودکان، معلولین ذهنی و جسمی، بیماران روانی مزمن و معتادان پاک‌شده، از جمله گروه‌هایی هستند که در مراکز شبانه‌روزی بهزیستی بسر می‌برند و صدها نفر از کارکنان شریف این مراکز به انحاء مختلف در تمام مدت شبانه‌روز به این عزیزان خدمت‌رسانی می‌کنند.

وی با بیان اینکه اقدامات پیشگیرانه‌ی بهزیستی در بخش پدافند غیر عامل بخش‌های دیگری هم دارد گفت: بهزیستی استان با داشتن 1400 مهد کودک 90 هزار کودک را تحت پوشش مستقیم دارد و لذا از نظر توسعه‌ی فرهنگ‌سازی و ارائه‌ی آموزش‌های پیشگیری، با 90 هزار خانواده سر و کار دارد که آموزش‌ها هم از طریق کودکان و هم از طریق والدین به خانواده منتقل می‌شود.
وی گفت: انتخاب شهر گلمکان و مرکز سالمندان به جهت این بوده که هم در شهر کوچک‌تر، دسترسی سریع به امکانات، دشوارتر است و لازم است که کارکنان و مدیران این مراکز، آمادگی بالاتری داشته باشند.

رئیس کمیته‌ی پدافند غیر عامل بهزیستی خراسان رضوی افزود: مرکز سالمندان نیز از این جهت انتخاب شده که این گروه، جزو آسیب‌پذیرترین افراد تحت پوشش می‌باشند زیرا توانایی اقدام فوری را ندارند و لذا پدریاران، پرستاران، مددکاران، نیروهای خدماتی و اجرایی، و سایر عزیزان شاغل، باید از توانایی حفظ آمادگی کامل و انجام واکنش سریع و به موقع در هنگام بروز بحران، برخوردار باشند.
مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی از مدیران مرکز توحید، خیرین شهرستان چناران، مسؤولین این شهرستان و مدیران استان که به گفته‌ی وی، توجه ویژه‌ای به جمعیت هدف بهزیستی دارند قدردانی کرد و هفته‌ی پدافند غیر عامل را به آنان تبریک گفت.

فرماندار شهرستان چناران نیز در این مراسم ضمن اشاره به اهمیت برنامه‌ی پدافند غیر عامل در سطح کشور گفت: این برنامه در تمام کشورها از اهمیت خاص برخوردار است و کشورهای درجه‌ی یک دنیا در این زمینه با سرعت حرکت می‌کنند.

حمید انصاری‌فرد گفت: باید به حداکثر آمادگی در قبال حوادث و بلایای طبیعی و تهدیدات غیر نظامی برسیم.
وی با بیان اینکه مانورها ارزشمند هستند گفت: آنچه می‌تواند آمادگی را به سطح بالایی برساند تداوم مانورها و تکرار این گونه مباحث است.
وی همچنین ضمن اشاره به برنامه‌ریزی دستگاه‌ها در دو بخش سخت‌افزار و نرم‌افزار برای ارتقای سطح آمادگی گفت: در بخش نرم‌افزار، باید کار بیشتری صورت گیرد و نیروهای انسانی تقویت شده و آموزش‌ها را در همه‌ی سطوح ببینند و عمیقا با این مباحث درگیر باشند.
در ادامه‌ی این مراسم، دبیر کمیته‌ی پدافند غیر عامل و مدیریت بحران بهزیستی خراسان رضوی، چگونگی اجرای مانور را تشریح کرد.
سمانه‌ی اقبال‌فر گفت: هدف از این مانور، پیشگیری از تهدیدات در مراکز طیف سالمندان در سطح استان می‌باشد.

وی افزود: همچنین سنجش آمادگی نیروهای درون سازمانی، افزایش آمادگی کارکنان مراکز و میزان هماهنگی و همکاری نیروهای برون سازمانی، از دیگر اهداف مانور می‌باشد.
وی وجود ساختمان‌های قدیمی در برخی مراکز بهزیستی را یکی از موانع ارتقای سطح آمادگی دانست و گفت:‌ امیدواریم این مسئله مورد توجه مسؤولان مرکز قرار گیرد و همچنین از نظر تجهیزات و کارآمدی آنها، دقت بیشتری در این زمینه صورت پذیرد.

وی توضیح داد: در زمان بروز بحران، مسؤول شیفت مرکز، مدیر حادثه تلقی می‌شود و باید مسؤولیت را به عهده گرفته و پس از اعلام به مسؤول فنی مرکز، با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی، مرکز را در شرایط بحران قرار دهد.

اقبال‌فر گفت: این مرکز در سال 81 تأسیس شده و در حال حاضر 41 نفر سالمند در آن نگهداری می‌شوند.
وی افزود: مرکز توحید 30 نفر پرسنل دارد و 2 هزار و 700 متر مربع مساحت آن می‌باشد ک بخش‌های مختلفی شامل آسایشگاه، انبار، آشپزخانه، سرویس‌ها، اتاق پرستار و پزشک و اتاق مدیر مرکز می‌باشد.
وی با بیان اینکه برای برگزاری این مانور، نشست‌ها و جلسات متعددی در بهزیستی تشکیل شده است گفت: همچنین بادستگاه‌های امدادی شهرستان، جلساتی داشته و هماهنگی‌هایی با آنان انجام داده‌ایم که در همین‌جا از این نهادها تشکر می‌کنیم که حداکثر همکاری و هماهنگی را با بهزیستی داشته‌اند.
مدیر کل پدافند غیر عامل استانداری خراسان رضوی نیز در ادامه‌ی این مراسم ضمن تبریک هفته‌ی پدافند غیر عامل از خبرنگاران رسانه‌ها، صدا و سیما و برنامه‌ی گزارش پنج تشکر کرد.

علی‌رضا قامتی انجام این مانور را گامی در جهت خدمات‌ بهتر و دقیق‌تر در بهزیستی استان برای ایجاد حداکثر آمادگی در برابر حوادث و بلایا عنوان کرد.
وی افزود: پدافند دفاع بدون سلاح است و لذا نیروهای انسانی در آن نقش بالایی دارند.

قامتی گفت: در شرایط بروز بحران، باید جایگاه مدیریتی به دقت مورد توجه همه‌ی عوامل دخیل باشد.
وی ادامه داد:‌ برای مثال در شهرستان چناران اگر حادثه‌ای یا بحرانی رخ دهد، فرماندار شهرستان، مسؤول مدیریت بحران و شورای پدافند غیر عامل شهرستان است و همه باید تحت امر او عمل کنند.

وی تصریح کرد: حتی من به عنوان مدیر کل پدافند غیر عامل استان اگر بخواهم به میدان بحران وارد شوم باید با اذن مدیر بحران منطقه باشد.
وی همچنین بر تکرار و تمرین مانورها تأکید کرد و گفت: این مانورها ما را به جایی می‌رساند که بتوانیم به موقع وارد شویم و بهترین واکنش و اقدامات ممکن را در قبال حادثه و تهدید داشته باشیم.

وی همچنین گفت:‌ به نظر می‌رسد تجهیزات و امکانات مراکز باید مورد توجه بیشتری قرار گیرند و مدیران مراکز خودشان این تجهیزات را مورد بازدید و آزمون قرار دهند.
قامتی تأکید کرد: از آنجا که نقش نیروهای انسانی میدان بحران، خیلی مهم است باید آموزش‌های لازم را ببینند تا قبل از رسیدن نیروهای امدادی به میدان، بتوانند اقدامات پیشگیرانه و امدادی اولیه را انجام دهند تا از تلفات و صدمات حتی‌الامکان بکاهند.

کد خبر 9953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد