طرح پایلوت غربالگری شنوایی از ۱۰ آبان ماه در خراسان جنوبی آغاز می شود

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی از اجرای طرح پایلوت غربالگری شنوایی کودکان 3 تا ۵ سال در شهرستان های بیرجند، قاین، فردوس، سرایان و بشرویه خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی علی عرب نژاد در بازدید از مراکز غربالگری شنوایی استان با اشاره به اجرای طرح پایلوت غربال شنوایی کودکان 3 تا 5 سال، اظهار داشت: این طرح از 10 آبان ماه تا 30 بهمن ماه در مهدهای کودک تحت پوشش ادارات بهزیستی شهرستان‌های بیرجند، قاین، سرایان، بشرویه و فردوس اجرا می شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه غربالگری شنوایی اهمیت ویژه ای دارد، افزود: شیوع افت شنوایی کوتاه مدت، به دنبال عفونت های میانی و دستگاه تنفس فوقانی در کودکان پیش دبستانی بسته به نوع شرایط اجتماعی و اقتصادی 15 درصد است.

عرب نژاد گفت: بررسی ها شنوایی در کودکان 3 تا 5 ساله به کشف، مداخله زودهنگام شنوایی منتهی می شود که هدف شناسایی مواردی است که پس از انجام غربالگری اولیه دچار مشکل شده اند.

وی با اشاره به اینکه غربالگری شنوایی سنج برای کودکان 3 تا 5 سال در سه مرحله انجام می گیرد که متناسب با موارد پیش آمده اقدامات درمانی لازم انجام می گیرد، عنوان کرد: تعیین وضعیت شنوایی، معلولیت ها یا اثرات تخریبی ناشی از افت شنوایی و شکل افت شنوایی در گوش ها از جمله اهداف اجرای این طرح در استان است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: در شش ماهه نخست امسال هشت هزار و 81 نوزاد در بدو تولد تحت پوشش برنامه غربالگری تشخیص مداخله زود هنگام شنوایی نوزادان قرار گرفتند.

علی عرب نژاد اظهار داشت: از این تعداد 105 کودک به مرحله تشخیص معرفی شدند که پس از ارزیابی تشخیص 21 کودک به مرحله مداخلات توان بخشی دارویی ارجاع داده شدند.

به گفته وی خراسان جنوبی دارای 19 دستگاه غربالگر شنوایی مجهز و پیشرفته برای اجرای برنامه است و 20 مرکز غربالگری شنوایی در استان خراسان جنوبی در زایشگاه‌های استان در حال ارائه خدمت است.

کد خبر 9890

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد