سفر هیأت مدیریتی و نظارتی بهزیستی خراسان رضوی به 5 شهرستان غرب استان

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی و مدیران ارشد این نهاد در یک سفر دو روزه، از ادارات بهزیستی و مراکز تحت پوشش آنها در شهرستان‌های جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و سبزوار بازدید و با مسؤولین این شهرستان‌ها و نمایندگان آنها در مجلس در خصوص مشکلات مددجویان این شهرستان‌ها گفتگو کردند.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی و مدیران ارشد این نهاد در یک سفر دو روزه، از ادارات بهزیستی و مراکز تحت پوشش آنها در شهرستان‌های جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و سبزوار بازدید و با مسؤولین این شهرستان‌ها و نمایندگان آنها در مجلس در خصوص مشکلات مددجویان این شهرستان‌ها گفتگو کردند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی خراسان رضوی، هیأت مدیریتی بهزیستی خراسان رضوی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه به شهرستان‌های یاد شده سفر کردند و ضمن دیدار با کارکنان بهزیستی و مدیران مؤسسات غیر دولتی، با مددجویان این مراکز نیز گفتگو و در جریان مشکلات این عزیزان قرار گرفتند.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی در دیدار با کارکنان این نهاد در جوین، خوشاب، جغتای، داورزن و سبزوار، بر خدمت بهتر، مؤثرتر و جامع‌تر همراه با شفافیت و نظارت کامل بر مراکز غیر دولتی، تأکید کرد

کمبود اعتبارات نباید موجب افت خدمات شود

دکتر حمیدرضا پوریوسف با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور در سال جاری گفت: با توجه به محدودیت اعتبارات و مشکلاتی که در اقتصاد کشور وجود دارد، بایدتمام تلاش‌مان راداشته باشیم که در کیفیت و میزان خدمات به مددجویان تغییر و تبدیلی ایجاد نشود.

وی بیان داشت: خوشبختانه با همت استاندار خراسان رضوی و کارگروه توسعه‌ی اقتصادی استان، برنامه‌های خوبی برای توسعه‌ی خراسان رضوی تدوین و اجرایی شده که بخشی از این برنامه به بهزیستی و جایگاه آن مرتبط است که باید مورد توجه مدیران و کارشناسان این نهاد مردمی و انقلابی باشد.

وی از مدیریت جهادی و تلاش برای افزایش تولید ملی که سیاست‌های اصلی کشور و استان در زمینه‌ی بهبود شرایط اقتصادی کشور می‌باشد به عنوان فرصت‌هایی برای ارتقای وضعیت مددجویان بهزیستی یاد کرد و گفت: ما در بهزیستی باید نشان دهیم که بیش از سایرین به آرمان‌های انقلاب و کار جهادی برای بهبود معیشت و رفاه مددجویان عزیزمان علاقه‌مندیم و در راه خدمت به مردم، سر از پا نمی‌شناسیم

دبیر کارگروه اجتماعی، زنان و سلامت، بهزیستی است

وی به تشکیل کارگروه‌های اجتماعی، زنان و سلامت در شهرستان‌ها زیر نظر فرمانداران به عنوان یک فرصت ارزشمند برای بهزیستی اشاره داشت و بیان کرد: دبیری این کارگروه که تمام نهادها و دستگاه‌های اجرایی شهرستان را شامل می‌شود با بهزیستی است و این فرصت، گره‌گشای بسیاری از مشکلات مددجویان می‌تواند باشد.

مدیر کل بهزیستی همچنین گفت: ریاست این کارگروه‌ها با فرمانداران شهرستان هاست که این نیز به خاطر اینکه دبیر کارگروه، مجری و پیگیری مصوبات و تصمیمات این کارگروه‌ها می‌باشد به این معناست که محوریت اجرایی کارگروه نیز توسط بهزیستی اداره می‌شود.

دکتر پوریوسف تعیین معین‌ها در شهرستان‌ها و مناطق استان از سوی استانداری‌ را نمایانگر اهمیت توجه مقامات استان به وضعیت اقتصادی اجتماعی مردم که مددجویان بهزیستی نیز در زمره‌ی آنها می‌باشند توصیف کرد و گفت: باید ضمن ارائه‌ی گزارش از وضعیت کلی شهرستان به کارگروه اجتماعی، از معین‌ها به عنوان نهادهای توانمند اجتماعی و مردمی در جهت حل مشکلات مددجویان بهره‌مند بشویم

مراکز غیر دولتی توانبخشی و اجتماعی بهزیستی، تجمیع می‌شوند

نماینده‌ی عالی سازمان بهزیستی در خراسان رضوی همچنین از ایجاد مراکز مثبت زندگی در آینده‌ی نزدیک در ساختار این سازمان خبر داد و گفت: این مراکز که تجمیعی از همه‌ی مؤسسات و مراکز غیر دولتی مرتبط با وظایف و کارکردهای بهزیستی هستند مثل یک اداره‌ی بهزیستی عمل می‌کنند و همه‌ی خدمات را به مددجویان ارائه خواهند کرد.

وی ادامه داد: این مراکز بنا به نیاز و وسعت شهرستان، ممکن است از یک تا چند واحد در هر شهرستان ایجاد شود و در مقابل، واحدها و نهادهای غیر دولتی مرتبط و مشابه در شهرستان که در زمینه‌ی توانبخشی، اجتماعی، توانمندسازی و بازتوانی مددجویان فعالیت دارند در این مراکز تجمیع می‌شوند.

مدیر کل بهزیستی در خصوص تغییر وضعیت کارکنان این نهاد گفت: موضوع تغییر وضعیت کارکنان قراردادی در سطوح بالا مورد تأیید قرار گرفته و در سازمان برنامه و بودجه است تا از نظر تأمین اعتبار نیز کارسازی شود.

وی ادامه داد: کارکنانی که بیش از 10 سال سابقه‌ی کار قراردادی دارند با لحاظ شرایط مربوطه، تغییر وضعیت خواهند یافت که جزئیات آن به زودی اعلام می‌شود

مستمری‌ها افزایش یافته است

وی ضمن تأکید بر طرح‌های پیشگیرانه‌ی بهزیستی در زمینه‌ی معلولیت‌های بینایی و شنوایی کودکان گفت: برنامه‌های غربالگری را باید با قوت و دقت پیش ببریم و تلاش کنیم پوشش این برنامه را به حداکثر ممکن برسانیم تا کودکان عزیزمان از معلولیت‌های بینایی و شنوایی مصون بمانند.

وی با بیان اینکه شرایط کشور، شرایط خاصی است و همه‌ی ما باید وضعیت اقتصادی دولت را درک کنیم

گفت: با وجود همه‌ی مضایق و تنگناها، مستمری مددجویان در سال جاری نیز افزایش یافته و به ازای بعد خانوار، مبالغ قابل توجهی افزوده شده است

به فرزندان دانشجوی معلولین کمک هزینه تحصیلی پرداخت می‌شود

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی همچنین به تغییرات حمایتی در مورد دانشجویان تحت پوشش این نهاد اشاره داشت و تأکید کرد: از این پس تمام فرزندان افراد دارای معلولیت که به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی اعم از دولتی یا غیر دولتی راه یابند از کمک‌ هزینه‌ی تحصیلی بهره‌مند خواهند شد.

نماینده‌ی عالی سازمان بهزیستی در استان با اشاره به اینکه راه‌اندازی یک واحد اورژانس اجتماعی در شهرستان‌ها سالانه 250 میلیون تومان هزینه در بر دارد گفت: اگر شهرستان‌های فاقد اورژانس اجتماعی، مؤسساتی داشته باشند که بتوانند خدمات این بخش را در قسمت غیر دولتی انجام دهند بهزیستی با این مؤسسات قرارداد منعقد می‌کند که مردم این شهرستان‌ها از خدمات اورژانس اجتماعی بهره‌مند شوند.

دکتر پوریوسف همچنین با بیان این موضوع که در برخی شهرستان‌ها تعداد مددجویان معلولیت‌های مختلف ممکن است برای دایر کردن مؤسسات توانبخشی یا حرفه‌آموزی، توجیه کافی نداشته باشد، در این شهرستان‌ها تأسیس مراکز تلفیقی که خدمات توانبخشی، حرفه‌آموزی و دیگر خدمات بهزیستی را به مددجویان ارائه کند بلامانع است و برای آنها مجوز فعالیت صادر می‌شود

نظارت دقیق و شفاف بر مراکز باید در دستور کار باشد

مدیر کل بهزیستی بر نظارت دقیق و شفاف بر مراکز غیر دولتی بخصوص مهدهای کودک، مراکز معلولین و مراکز کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست تأکید کرد و گفت: اگر نظارت ما دقیق و کارآمد باشد اعتماد عمومی نسبت به بهزیستی افزایش می‌یابد و می‌توانیم با قدرت بیشتری در جهت خدمت به مددجویان حرکت کنیم.

وی همچنین از پیشگیری از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی به عنوان یک مشکل عمومی یاد کرد و گفت: وظیفه‌ی همه‌ی نهادهای شهرستان از جمله شهرداری‌ها و شوراهای شهر است که در این زمینه در کارگروه اجتماعی، زنان و سلامت شهرستان که دبیری آن با بهزیستی است همکاری و مشارکت لازم را داشته باشند و در صورت نیاز در اعتبارات سالانه‌ی شهرداری‌ها این بحث را ببینند تا مشکلات اجتماعی کاهش یابد

برای تأسیس مراکز مورد نیاز مجوز صادر می‌کنیم

دکتر پوریوسف در خصوص تأسیس مراکز ترک اعتیاد بانوان، راه‌اندازی مراکز توانبخشی روزانه و مهدهای کودک گفت: هر شهرستان‌ که نیازی به این مراکز داشته باشد در صورت توافق همه‌ی مسؤولان شهرستان، بهزیستی همکاری لازم در ارائه‌ی مجوز فعالیت و راه‌اندازی این مراکز مساعدت و همکاری می‌کند.

مدیر کل بهزیستی، معاونین وی، مسؤولین بخش‌های حراست، بازرسی، روابط عمومی و نیز نمایندگان مردم شهرستان‌های فوق در مجلس در هر شهرستان از برخی مراکز غیر دولتی تحت نظارت و پوشش بهزیستی بازدید و در خصوص مشکلات و درخواست‌های مدیران و کارکنان این مراکز با مسؤولان محلی و مدیران مربوطه به بحث و تبادل نظر پرداختند.

همچنین فرمانداران این شهرستان‌ها در دیدار با مدیران بهزیستی استان، مشکلات مددجویان و مراکز غیر دولتی این شهرستان‌ها را مطرح و خواستار رفع و حل این مشکلات شدند

پیگیری مشکلات مددجویان و مراکز شهرستان‌ها در ستاد بهزیستی استان

هیأت مدیریتی بهزیستی خراسان رضوی ضمن بازدید از مراکز و گفتگو با مددجویان و مدیران آنها، صحبت‌های مددجویان و خیرین مشارکت‌کننده در بهزیستی را شنیدند و مقرر شد موارد مطروحه را در ستاد استان پیگیری کنند.

شایان ذکر است هیأت مدیریتی نظارتی بهزیستی خراسان رضوی در شهرستان‌های یاد شده از مراکز توانبخشی مددجویان، مراکز حرفه‌آموزی، مجتمع‌های جامع خدمات بهزیستی، مراکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست و کمپ‌های ترک اعتیاد تحت نظارت، بازدید کردند

برنامه‌های شهرستان سبزوار

در شهرستان سبزوار، مرکز خیریه‌ی نگهداری از کودکان خاتم‌النبی مورد بازدید مدیران بهزیستی و مسؤولان شهرستان قرار گرفت.

در این بازدید، مدیر کل بهزیستی و مسؤولان و نمایندگان شهرستان، ضمن تفقد و دلجویی از کودکان مرکز، شام را در کنار آنان صرف کردند .

در این مرکز 20 کودک 6 تا 12 سال نگهداری می‌شوند

اضافه می‌شود در این بازدید آقایان مقصودی و سبحانی‌فر، نمایندگان مردم این شهرستان‌ در مجلس و رییس شورای شهر سبزوار، نیز حضور داشتند

همچنین مرکز نگهداری از دختران بی‌سرپرست 6 تا 12 عطیه سبزوار نیز مورد بازدید مسؤولان بهزیستی استان قرار گرفت. در این مرکز 18 کودک 6 تا 12 سال نگهداری می‌شوند.

بازدید از مرکز جامع توانبخشی معلولین ذهنی پسر بالای 14 سال طراوت از دیگر برنامه‌های مدیران بهزیستی استان بود.

در این مرکز 38 مددجوی معلول ذهنی که 18 نفر آنها مجهول‌الهویه می‌باشند نگهداری می‌شوند . در این سفر همچنین ساختمان جدید انجمن نابینایان سربداران سبزوار مورد افتتاح قرار گرفت

در این ساختمان که 100 متر مربع مساحت دارد 250 میلیون تومان توسط کمک‌های خیرین و بهزیستی شهرستان هزینه شده است.

انجمن نابینایان سربداران سبزوار از 15 سال پیش در سطح نهادهای مردم‌نهاد تحت نظارت بهزیستی سبزوار مجوز فعالیت دارد اما قبل از احداث این ساختمان، در یک ساختمان اسیتجاری مشغول فعالیت بود. ساختمان جدید با کمک‌های ویژه‌ی خیرین سبزوار ساخته شده است

رئیس بهزیستی سبزوار در گزارشی که در این بازدید ارائه کرد گفت: هم اکنون 820 نابینا و کم‌بینا تحت پوشش این اداره می‌باشند که 390 از آنان مستمری بگیر هستند.

مرضیه کسرایی‌فر افزود: 100 نفر از این مددجویان شاغل هستند

مدیر کل بهزیستی نیز در این بازدید بر توانمندسازی و توانبخشی معلولین تأکید کرد

دکتر پوریوسف همچنین بر نقش مطالبه‌گری نابینایان در اجرای کامل قانون حمایت از معلولین تأکید نمود

همچنین در بازدید از خانه کودکان و نوجوانان عرفان سبزوار، مراسم نمادین توزیع لوازم‌التحریر به فرزندان مرکز انجام گردید.

در این مراسم، مدیران بهزیستی استان از خیرین شهرستان و نیز رئیس بانک آینده به خاطر اهدای 1500 بسته نوشت‌افزار به کودکان بی‌سرپرست که 342 کوله و بسته‌ی نوشت‌افزاری آن به سبزوار اختصاص یافته تشکر و تقدیر کردند

ساختمان جدید بهزیستی داورزن دهه فجر افتتاح می‌شود

در شهرستان داورزن، مدیران بهزیستی استان در محل بهزیستی شهرستان که ساختمان اداری آن در حال بهسازی است حضور یافتند و با مدیر و کارکنان بهزیستی دیدار کردند.

بنا به گزارش رسیده از داورزن، مدیران بهزیستی در خصوص افتتاح این ساختمان جدید در دهه‌ی فجر امسال، قول مساعد دادند.

پس از گزارشی که رئیس بهزیستی داورزن از فعالیت‌های این نهاد به مدیران بهزیستی استان ارائه داد، هیأت مدیریتی بهزیستی استان به اتفاق مسؤولان محلی به بازدید از مرکز سالمندان نرجس خاتون مزینان پرداختند و در جلسه‌ای با حضور مدیر مرکز، مشکلات آن را مورد بررسی قرار دادند.

همچنین معاون اجتماعی و مسؤول حراست بهزیستی استان از مرکز نگهداری فرزندان الغدیر بازدید و با مددجویان و مدیران این مرکز دیدار و ضمن قدردانی از زحمات کارکنان این مرکز، مواردی را جهت بهبود فعالیت‌های آن در گزارش نظارتی خود یادآور شدند.

کد خبر 9777

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد