عدم معاینه و تشخیص به هنگام تنبلی چشم در کودکان زیر 6سال منجر به نابینایی و کم بینایی در سنین بزرگسالی خواهد شد

معاون پیشگیری بهزیستی استان گلستان صبح امروز در حاشیه آغاز طرح غربال‌گری تنبلی چشم کودکان زیر 6سال(آمبلیوپی) سراسراستان ،اظهار داشت: هدف از اجرای این طرح که هر ساله از ابتدای آبانماه و همزمان باسراسر کشور برگزار می شود، تشخیص عیوب انکساری چشم کودکان 3 تا 6 ساله در پایگاه‌های دائمی و سیاربهزیستی استان گلستان می باشد.

وی با اشاره به اجرای 2 ماهه این طرح اظهار کرد: برنامه پیشگیری از تنبلی چشم از جمله برنامه‌های سلامت‌محور سازمان بهزیستی است که همه ساله از اول آبان تا پایان آذر ماه به منظور پیشگیری از تنبلی چشم در کودکان 3 تا 6 سال انجام می‌شود.


وی با بیان اینکه ، با تشخیص به هنگام تنبلی چشم، از وقوع عیوب انکساری در کودکان پیشگیری می‌شود خاطر نشان کرد: سال گذشته  با همکاری خانواده‌ها بیش از 84 هزار کودک 3 تا 6 ساله در پایگاه‌های تحت نظارت بهزیستی مورد معاینه قرار گرفتندکه این آمار 5درصد بیشتر نسبت به سال قبل می باشدو پیش بینی می شود امسال نیز با اطلاع رسانی به موقع و افزایش تعداد پایگاههای دائمی و سیار در سراسراستان ،بیش از 90هزار کودک(10درصد بیشتر از سال قبل) مورد معاینه قرار گیرند.


رضایی با اشاره به اینکه در معاینات دقیق‌ترسال گذشته، تعداد 495 کودک 3 تا 6 سال مبتلا به اختلالات بینایی تشخیص داده شدند که از این تعداد 307 کودک آمبلیوپ یا تنبلی چشم داشتند که به طور قطع در صورت عدم معاینه و تشخیص در زیر سن 6سالگی، منجر به نابینایی و کم بینایی در سنین بزگسالی می شد.


وی با اشاره به اینکه ،تعداد 156کودک دارای عیوب انکساری تشخیص داده شدند، خاطر نشان کرد: هزینه تامین عینک برای 366 کودک و هزینه معاینات تخصصی و جراحی‌های چشم پزشکی برای 18 کودک  نیز توسط بهزیستی گلستان تامین و پرداخت شد.

معاون پیشگیری بهزیستی استان گلستان اظهار داشت: 55 پایگاه دائمی در اداره‌های بهزیستی شهرستان‌های استان و 562 پایگاه غیر دائمی از جمله 246 مهدکودک در سراسر استان، به انجام معاینات تشخیص به هنگام تنبلی چشم کودکان 3تا6 سال می پردازند.

خانم رضایی با بیان این که اگر کودکان قبل از سن 6 سالگی و حداکثر تا 10 سالگی تحت درمان تنبلی چشم قرار نگیرند، دیگر امکان مداخله درمانی برای آن‌ها وجود ندارد، افزود: در آینده کودکان با کاهش دید و نابینایی یک طرفه و در موارد شدیدتر با نابینایی دوطرفه مواجه می‌شوند.

وی تاکید کرد: اختلال بینایی در کودکان منجر به کاهش رشد هیجانی و آموزشی کودکان می‌شود و در آینده برای آن‌ها مشکل ایجاد می‌کند و خانواده‌ها می‌توانند با مراجعه به مراکز بینایی‌سنجی سازمان بهزیستی و مهدکودک‌ها در طرح غربالگری تنبلی چشم شرکت کنند تا مشکل کودکان خود را در همان سال‌های اولیه حل کنند.

کد خبر 9744

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد