آبیک  | 11 پایگاه بینایی‌سنجی پذیرای کودکان آبیکی/ 300 معلول بینایی تحت پوشش هستند

رئیس اداره بهزیستی شهرستان آبیک از آغاز اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم در این شهرستان خبر داد و گفت: برای اجرای این طرح، 11 پایگاه ثابت و سیار پیش‌بینی شده است.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی شهرستان آبیک یوسف کازانی اظهار کرد: مهاد کودک مهتاب، ستاره‌های درخشان، به رنگ کودکی، قصرکوچولوها، طراوت، اداره بهزیستی، موسسه قرآنی امام رضا(ع)، پیش دبستانی حوریا و مجتمع خدمات بهزیستی ولی عصر (عج) شهر آبیک هر روز از ساعت هشت صبح تا 12 ظهر پذیرای کودکان سه تا 6 سال است.

وی افزود: همچنین موسسه بوستان سلامت روان اجتماعی شهر آبیک روزهای زوج از ساعت 14 الی 17 نسبت به پذیرش کودکان برای بینایی‌سنجی اقدام می‌کند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان آبیک ادامه داد: یک تیم سیار هم پیش‌بینی شده که هر روز در یکی از روستاهای شهرستان آبیک حضور یافته و نسبت به سنجش بینایی کودکان سه تا 6 سال می‌پردازد.

کازانی با اشاره به وجود حدود 5 هزار کودک سه تا 6 سال در شهرستان آبیک بر مشارکت گسترده خانواده‌ها برای سنجش بینایی کودکان تاکید و اضافه کرد: والدین باید نسبت به سلامت فرزندان خود حساس بوده و به سلامت چشمان آنان اهمیت دهند.

وی به سنجش بینایی 3 هزار و 100 کودک سه تا 6 سال شهرستان آبیک در سال گذشته اشاره و تصریح کرد: 200 مورد کودک مشکوک به مشکلات بینایی شناسایی شدند که تعدادی دارای تنبلی چشم و چندین مورد هم منجر به جراحی داشتیم.

این مسئول دوران طلایی تشخیص تنبلی چشم را 3 تا 6 سال ذکر کرد و افزود: بعد از سن 6 سالگی تا 10 سالگی درمان اختلالات بینایی تا حدودی دشوار شده و اگرهم درمان تاثیری داشته باشد، اندک است؛ از 10 سالگی به بالا درمان تقریبا تاثیری نخواهد داشت.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان آبیک با بیان اینکه تنبلی چشم از علل اصلی نابینایی و کم‌بینایی است، این مهم را برای بهزیستی حائز اهمیت دانست و اذعان کرد: اگر از تنبلی چشم پیشگیری نشود به مراتب درمان آن سخت‌تر و عوارض آن بیشتر شده و هزینه‌های درمانی سنگینی بر خانواده، دولت و جامعه تحمیل می‌شود؛ از نظر روانی، اجتماعی و تحصیلی هم فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

معلولیت بینایی سومین معلولیت در آبیک

کازانی افزود: درجات تنبلی چشم به نسبت عوارضی که می‌تواند برای افراد داشته باشد، متفاوت است.

وی ادامه داد: در صورت نیاز فرد مشکوک به تنبلی چشم، به بینایی‌سنج ارجاع داده شده و در صورت لزوم عینک برای وی تجویز می‌شود؛ همچنین در صورت نیاز به جراحی و درمان به استان قزوین ارجاع داده می‌شود.

این مسئول سومین معلولیت را پس از معلولیت جسمی و ذهنی، معلولیت بینایی بیان کرد و گفت: حدود 300 مددجوی دارای اختلالات بینایی تحت پوشش اداره بهزیستی شهرستان آبیک هستند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان آبیک بر همکاری و مساعدت لازم مسئولان دستگاه‌هایی همچون آموزش و پرورش و شبکه بهداشت و درمان، پایگاه‌های بهداشت شهری و خانه‌های بهداشت روستایی، هیأت‌های مذهبی، مدارس و شوراها و دهیاران روستاها برای اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم تاکید کرد.

کازانی یادآور شد: طرح پیشگیری از تنبلی چشم از یکم آبان ماه آغاز شده و تا سی‌ام آذر ماه ادامه دارد.

وی افزود: مجری و طرف قرارداد اداره بهزیستی شهرستان آبیک برای اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم، موسسه بوستان سلامت روان اجتماعی این شهرستان است و سنجش بینایی کودکان با E چارت و دستگاه بینایی سنجی صورت می گیرد

کد خبر 9600

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد