طرح ملی پیشگیری از تنبلی چشم درهزار و968 پایگاه  آغاز شد

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خوزستان از آغاز طرح ملی پیشگیری از تنبلی چشم در استان و همزمان با سراسر کشور خبر داد وگفت: این طرح از امروز اول آبان به مدت دو ماه ،در هزار و 968 پایگاه (44 پایگاه دائمی و 1924 پایگاه غیر دائمی ) در سراسر استان اجرا می شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی خوزستان علی حسن زاده با بیان اینکه  تعداد کودکان مشمول این طرح در سال جاری397هزار و 430 کودک  بوده، افزود: در این طرح غربالگری بینایی کودکان 3تا 6 سال در تمامی مهدهای کودک، مراکز بهداشت و تیم‌های سیار توسط 2190مربی  ،49 اپتومتریست،  16چشم پزشک  و 16دستگا ه بینایی سنجی  در استان انجام می‌شود.

 وی عنوان کرد: به منظور کاهش شیوع و بروز اختلال نابینایی و کم بینایی توسط دفتر پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی، برنامه کشوری غربالگری و تشخیص زودرس آمبلیوپی و سایر اختلالات بینایی کودکان 3 تا 6 ساله در پایگاه های دائمی سنجش بینایی در طول سال و در پایگاه های غیر دائمی طی ماه های آبان و آذر اجرا میشود.

حسن زاده با اشاره به اینکه این برنامه در سه سطح مربی ، اپتومتریست و چشم پزشک اجرا خواهد شد اظهار کرد: سنجش تنبلی چشم کودک ابتدا توسط غربالگر انجام می‌شود و در صورت شناسایی مشکل، کودک به اپتومتریست ارجاع شده و چنانچه کودکی نیاز به معاینه و درمان تخصصی‌تری داشته باشد به چشم پزشک معرفی می‌شود.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خوزستان با تأکید بر اینکه برنامه پیشگیری از تنبلی چشم، فرصتی طلایی برای تضمین سلامت بینایی کودکان و راهی موثر برای کاهش کم‌بینایی است، افزود: آمبلیوپی خطری در کمین سلامت بینایی کودکان است.

وی با اشاره به اینکه اگر کودکان بی بضاعت با این مشکل مواجه شوند مورد حمایت سازمان بهزیستی قرار خواهند گرفت،عنوان کرد: برنامه غربالگری بینایی از سال 77 تاکنون در کلیه استان‌های کشور برای کودکان 3 تا 6 سال اجرا می‌شود و طی آن نیروهای آموزش‌دیده با استفاده از ای چارت، کودکان گروه هدف را غربال می‌کنند.

حسن‌زاده با بیان اینکه بیماری‌های چشمی گاهی اکتسابی و گاهی مادرزادی هستند، گفت: اختلالاتی نظیر دوربینی، نزدیک‌بینی، آستیگمات، آب مروارید مادرزادی، افتادگی پلک و لوچی از علل ابتلا به بیماری تنبلی چشم است.

وی با تاکید بر لزوم مراجعه به پایگاه‌های سنجش بینایی و حساسیت والدین نسبت به سلامت فرزندانشان یادآور شد: عموما کودکان نمی‌توانند به موقع علائم بیماری‌های چشمی را تشخیص دهند بنابراین تشخیص به موقع و درمان بهنگام وظیفه همه ماست و باید در این زمینه مسئولیت‌پذیر باشیم.

معاون امور توسعه پیشگیری در پایان خاطر نشان کرد: در سال گذشته صد درصد کودکان تحت پوشش طرح به تعداد 315 هزار و 159 نفر مورد معاینه قرار گرفتند و شیوع آمبلوپی نیز 2/0(2دهم درصد) بوده است.

کد خبر 9537

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد