طرح غربالگری شنوایی کودکان در قزوین آغاز شد

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: طرح غربالگری شنوایی ۴۸ هزار کودک ۳ تا ۵ سال در مهدهای کودک استان قزوین آغاز شد

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان قزوین ، همزمان با سراسر کشور طرح غربالگری شنوایی به منظور شناسایی و پیشگیری از آسیب های ناشی از کم شنوایی برای کودکان ۳ تا ۵ سال با حضور علیرضا وارثی مدیرکل بهزیستی استان، صدیقه ربیعی مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری، مهدیه قافله باشی عضو شورای اسلامی شهر قزوین ظهر چهارشنبه در یکی از مهد کودک های شهر قزوین برگزار شد.

علیرضا وارثی مدیرکل بهزیستی استان قزوین در مراسم آغاز اجرای این طرح گفت: طرح سنجش شنوایی کودکان ۳ تا ۵ سال در پاییز و زمستان در مهدهای کودک و شهری روستایی اجرا می شود.

وارثی تصریح کرد: پیشگیری برای ما بسیار اهمیت دارد و اگر بخواهیم شهروندان در سنین بزرگسالی سالم باشند و هزینه های درمان در خانواده ها بالا نرود و هزینه های زیادی به دولت تحمیل نشود باید پیشگیری از آسیب ها وبیماریها در دوران کودکی جدی گرفته شود.

وی یادآورشد: اگر به جسن و روان کودکان خود اهمیت دهیم و با غربالگری بموقع از بروز معلولیت ناشی از برخی بیماری ها جلوگیری کنیم می توانیم جامعه سالمی داشته باشیم.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین بیان کرد: بی توجهی به غربالگری بینایی و شنوایی می تواند کودکان معلولی را به جامعه تحمیل کند که برای درمان آنها باید هزینه های سنگینی را متحمل شویم و داشتن معلول در جامعه مشکلات عدیده ای برای درمان، اشتغال، مسکن، معیشت و زندگی آنها ایجاد خواهد کرد لذا بهترین سرمایه گذاری در سلامت جامعه فقط پیشگیری از عوامل بیماری و معلولیت است.

وارثی اضافه کرد: در اجرای طرح شنوایی سنجی تعداد ۱۵۰ مربی کودک، ۲۵ بینایی سنج و دو پزشک متخصص همکاری دارند و در صورت شناسایی کودکانی که دچار مشکلات اولیه ناشی از شنوایی سنجی هستند به پزشک معرفی شده و درمان می شوند 

مدیرکل بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: خانواده ها می توانند از اول تا ۳۰ آبان به مهد کودکها و پایگاههای سنجش شنوایی تحت نظارت بهزیستی استان مراجعه کرده و از سلامت شنوایی کودکان خود مطلع شوند.

در ادامه صدیقه ربیعی مدیرکل امور بانوان وخانواده استانداری قزوین گفت: اجرای این طرح ها در سنین کودکی برای پیشگیری از معلولیت بسیار ارزشمند است و باید از سوی خانواده ها استقبال شود.

وی بیان کرد: باید  فرهنگ غربالگری در جامعه نهادینه شده و سلامت جسم و روان از کودکی جدی گرفته شود تا در بزرگسالی هزینه بیشتری به کشور تحمیل نشود لذا به نظر می رسد هر هزینه ای برای توسعه فعالیتهای غربالگری شنوایی و بینایی صورت گیرد در واقع یک سرمایه گذاری برای کشور است.

همچنین مهدیه قافله باشی عضو شورای شهر شهر قزوین گفت: بهزیستی در رسیدگی به امور سالمندان،  ناشنوایان و معلولان کارهای زیادی شده و برای هرگروه برنامه دارید ارزشمند است.

وی بیان کرد: شورای شهر در اجرای طرح های بهزیستی و جلوگیری از معلولیت همراه بهزیستی است و با جدیت همکاری خواهیم کرد تا سلامت مردم تامین شود.

کد خبر 9510

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد