پیشگیری از نابینایی 368 کودک در سال 97

سرپرست معاونت پشتیبانی و منابع انسانی بهزیستی استان اصفهان در آیین آغاز طرح غربالگری آمبلیوپی در استان ابراز داشت: با غربالگری آمبلیوپی در سال 97 از نابینایی 368 کودک جلوگیری شد.

به گزارش روابط عمومی داراه کل بهزیستی استان اصفهان، دکتر محمدسعید محمدی سرپرست معاونت پشتیبانی و منابع انسانی بهزیستی اصفهان، در حاشیه آغاز طرح غربالگری آمبلیوپی در مهد کودک اسماء الحسنی شهر اصفهان گفت: یکی از علل نابینایی و کم بینایی در کودکان تنبلی چشم است که اگر زودهنگام و به موقع یعنی در سن طلایی آن که زیر 6 سال است، تشخیص داده شود و مداخلات تخصصی انجام شود، از نابینایی در فرد جلوگیری می کند.

محمدی افزود: شیوع آمبلیوپی در  دنیا  حدود ۳ درصد است. در برنامه غربالگری یک کودک در سه مرحله در سنین ۴ و ۵ و ۶  سالگی غربال می شود. خانواده هایی که کودک 3 تا 6 ساله دارند باید با حساسیت تمام، کودکان خود را برای غربالگری به پایگاه های غربالگری ببرند.

 سرپرست معاونت پشتیبانی و منابع انسانی بهزیستی اصفهان گفت: 141 پایگاه ثابت غربالگری استان در طول سال غربالگری آمبلیوپی انجام می دهند. از امروز تا پایان آذرماه هم علاوه بر این 141 پایگاه ثابت، حدود 757 پایگاه سیار در سطح استان غربالگری را انجام می دهند.
وی گفت: در سال گذشته در این پایگاه ها 183316 کودک از جامعه آماری کودکان 3 تا 6 سال استان که بالغ بر 331464 نفر بودند، توسط 147 غربالگر آموزش دیده غربال شدند. در واقع در سال گذشته حدود 55 درصد از کودکان 3 تا 6 سال استان تحت طرح غربالگری آمبلیوپی قرار گرفتند.البته یادآور میشوم که برش استانی که بهزیستی کشور برای استان در نظر گرفته بود یکصد و هشتاد هزار نفر بود که ما بالغ بر 103 درصد را پوشش دادیم.
محمدی افزود: از 183316 کودک معاینه شده در سطح یک، حدود 11021 مشکوک در سطح دو به اپتومتریست ارجاع شدند. از این تعداد تنها 5789 کودک مورد معاینه قرار گرفتند و علیرغم پیگری های مکرر خانواده 5242 کودک در این سطح به اپتومتریست مراجعه نکردند.
سرپرست معاونت پشتیبانی و منابع انسانی بهزیستی اصفهان ادامه داد: از 5789 کودک ارجاعی به اپتومتریست، 368 نفر مبتلا به آمبلیوپی، 2678 مبتلا به عیوب انکساری، 59 نفز مبتلا به استرابیسم، 26 نفر مبتلا به سایر مشکلات بینایی و 2458 نفر سالم بودند.
محمدی گفت: کودکانی که آمبلیوپی آنها توسط اپتومتریست تشخیص داده شد، در سطح سه به پزشک متخصص ارجاع داده شدند و مداخلات درمانی آنها تکمیل شد.
وی افزود: هزینه غربالگری در سطح یک حداکثر پنجاه هزار ریال و در سطوح دو و سه رایگان است و هزینه خانواده های نیازمند را بهزیستی تقبل می کند

مداخله بهنگام شرط اصلی درمان آمبلیوپی
سرپرست معاونت پشتیبانی و منابع انسانی بهزیستی استان اصفهان گفت: تنبلی چشم یکطرفه هست و معمولا وقتی مغز تشخیص بدهد که یک چشم خوب نمی‌بیند و قسمت دیگر خوب می بیند، آن قسمت مغز را خاموش می کند و دیگر بعد از ده سالگی روشن نمی شود. از همین روست که تشخیص بهنگام در دوران طلایی زیر 6 سال و اقدامات درمانی از جمله بسنه نگه داشتن یک چشم، استفاده از عینک و عمل جراحی برای فعال نگه داشتن قسمت خاموش مغز شرط اصلی درمان آمبلیوپی است.

محمدی علل "تنبلی چشم" را در سه گروه دسته بندی کرد و افزود: در گروه اول در مسیر انتقال تصویر اشکال وجود دارد مثل آب مروارید و اختلالاتی از این قبیل که با جراحی درمان می شود.

گروه دوم عیوب انکساری مثل نزدیک بینی و دوربینی است که با عینک رفع می‌شود و در گروه سوم موارد مربوط به عضلات چشم مثل دوبینی است که با جراحی برطرف می شود.

وی گفت: برخی مشکلات ژنتیکی ناشناخته هستند اما بهزیستی برای تشخیص ژن های شناخته شده برنامه های ویژه ای دارد. در این برنامه به مدت ۳ تا ۴ سال همه معلولین تحت پوشش سازمان از لحاظ ژن معیوب بررسی می شوند تا ژن های معیوب شناسایی شوند و در ادامه یک "بانک ذخیره ژنتیک" با دانش بومی توسط متخصصین داخلی تشکیل خواهد شد.

محمدی افزود: از بانک ژنتیک برای پیشگیری از معلولیت ها استفاده می شود و از آنجایی که این طرح  برای معلولین تحت پوشش بهزیستی انجام می شود، تمامی هزینه های آن اعم  از غربالگری، مشاوره، آزمایش ها  و ... بر عهده بهزیستی است.
سرپرست معاونت پشتیبانی و منابع انسانی بهزیستی استان اصفهان در پایان گفت: در کنار مدیریت و پیشگیری از بروز معلولیت های ژنتیکی با مشاوره ها و آزمایش های ژنتیک، باید با گسترش آگاهسازی و افزایش دانش عمومی جامعه از معلولیت های محیطی جلوگیری کنیم که نقش رسانه های نوشتاری، دیداری و شنیداری در این خصوص تعیین کننده است.


 

کد خبر 9474

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد