شهر رشت برای تردد افراد سالم هم ایمن نیست

روزنامه نسیم / سه شنبه / ۳۰ مهر ۱۳۹۸

مدیرکل بهزیستی گیلان با بیان اینکه افراد معلول برای تردد در شهر رشت با مشکلات زیادی مواجه هستند گفت: شهر رشت علاوه بر معلولان و نابینایان برای تردد افراد سالم هم ایمن نیست.

دکتر حسین نحوی‌نژاد با بیان اینکه شهر رشت به هیچ عنوان آمادگی پذیرفتن معلولان، سالمندان، نابینایان و حتی ناشنوایان را ندارد ، از کم‌کاری شهرداری در مناسب‌سازی محیط شهری سخن گفت و اظهار داشت: این شهر حتی برای تردد افرادی که دچار معلولیت نیستند هم مناسب نیست.

مدیرکل بهزیستی استان گیلان مناسب‌سازی محیط شهری برای معلولان جسمی و حرکتی و نابینایان را طبق قوانین و مقررات موجود، وظیفه دستگاه‌ها و شهرداری‌ها دانست و افزود: برخی از این حوزه‌ها وقتی با اعتراض ما در مورد عدم مناسب‌سازی مواجه می‌شوند کمبود بودجه را بهانه کرده و از تکلیف قانونی خود شانه خالی می‌کنند.

نحوی‌نژاد با بیان اینکه وی به عنوان یک مسئول دولتی از شرایط نامناسب شهری برای معلولان و نابینایان عذرخواهی می‌کند تصریح کرد: خیابان‌های شهر رشت و سایر شهرهای دیگر استان به گونه‌ای هستند که حتی برای تردد افراد عادی نیز مشکل‌ساز می‌شوند اما با تمام این احوالات کسی پاسخگو نقیصه‌های موجود نیست.

وی اوضاع بسیار بد بحث مناسب‌سازی شهرها برای معلولان، نابینایان و ناشنوایان در سطح کل کشور را مورد تأکید قرار داد و ابراز داشت: گیلان در بین سایر استان‌های دیگر در حوزه مناسب‌سازی خدمات شهری اوضاعی به مراتب بدتر و وخیم‌تری دارد به طوری‌که زیر ۳۰ درصد از اماکن عمومی آن برای معلولان مناسب‌سازی شده است.

مدیرکل بهزیستی استان گیلان مهم‌ترین علت وضعیت شهرستان‌های استان به لحاظ عدم رعایت اصول مناسب‌سازی امکانات برای معلولان  را بی‌توجهی شهرداری‌ها خواند و گفت: برای تحقق این مهم، قانون و کمیسیون به اندازه کافی در کشور وجود دارد اما عزم و اراده‌ای برای اجرایی کردن آن مشاهده نمی‌شود.

دکتر نحوی‌نژاد با بیان اینکه ریاست کمیسیون مناسب سازی را وزیر کشور و در استان‌ها نیز استانداران بر عهده دارند، خاطرنشان کرد: ما نمی‌گوییم که در کل کشور و یا در استان گیلان هیچ کاری در جهت مناسب‌سازی خدمات شهری و امکانات عمومی برای معلولان و نابینایان انجام نشده بلکه معتقدیم مجموعه این اقدامات بسیار ناچیز بوده است.

وی قائل شدن مجازات در ماده ۵ قانون معلولان برای دستگاه‌هایی که مقررات مناسب‌سازی شهری را اجرایی نمی‌کنند مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: طبق این قانون هر فردی به عنوان یک شهروند می‌تواند به علت عدم مناسب‌سازی شهری برای معلولان از دستگاه متخلف به دادگاه دیوان عدالت اداری و یا سایر محاکم قضایی شکایت کند.

کد خبر 9441

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد