معافیت بیمه ای برای کارفرمایانی که معلولان را به کار می گیرند

گروه اجتماعی / اواخر هفته گذشته به مناسبت روز جهانی عصای سفید، وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کل کشور با حضور در مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران از روزنامه‌های ایران و ایران سپید بازدید کرد.

به گزارش «ایران»، قبادی دانا در دیدار با مهدی شفیعی مدیرعامل مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران ضمن تشکر ویژه از این مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی برای حمایت از انتشار تنها روزنامه بریل در جهان گفت: رسانه‌های الکترونیک با وجود رشد و گسترش نمی‌توانند جای رسانه‌های مکتوب را برای مردم بگیرند.
مهدی شفیعی نیز با تأکید بر اهمیت انتشار ایران سپید گفت: روزنامه ایران سپید برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در سال ۹۷ نزدیک بیست میلیارد ریال برای انتشار ایران سپید هزینه شده است اما آنچه برای ما اهمیت دارد، رضایت حداکثری مخاطبان این روزنامه است. وی افزود: سازمان بهزیستی کشور می‌تواند با حمایت از تنها روزنامه ویژه نابینایان در جهان به ادامه حیات این روزنامه در شرایط سخت اقتصادی کمک کند.
رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه این مراسم تصریح کرد: همواره در برنامه‌هایی که به مناسبت روز عصای سفید برگزار می‌شود تکرار کرده‌ام که تحصیلکرده‌ترین گروه معلولان نابینایان و کم بینایان هستند و می‌خواهم به گوش مردم ایران و دنیا هم برسد که این گروه از جامعه با وجود محدودیت در بینایی ارزش بزرگ تحصیل را در وجود خود پرورش داده است. وی با اشاره به تقدیر از رتبه‌های برتر و زیر ۱۰۰۰ کشور هم افزود: چندی پیش از ۳۳ نفر از مددجویان سازمان بهزیستی که رتبه‌های برتر کنکور را دریافت کردند در سازمان بهزیستی تقدیر کردیم که ۱۴ نفراز آنها نابینا و کم بینا بودند.
قبادی دانا با تأکید بر اهمیت اشتغال معلولان گفت: در قانون حمایت از حقوق معلولان به سهمیه سه درصدی استخدام اشاره شده است و به‌طور مشخص ذکر شده ۳۰ درصد از شغل‌های اپراتوری تلفن‌ها باید در اختیار نابینایان و کم بینایان قرار گیرد. اما سؤال اینجاست که بعد از گذشت ۳۰ سال آیا هنوز هم نابینایان باید در شغل اپراتوری قرار بگیرند؟ خیر! باید بتوانیم شغل‌هایی ایجاد کنیم که متناسب با رشته درسی و مقطع تحصیلی این افراد باشد. آیا جایگاه نابینایی که سال‌ها با وجود سختی‌های فراوان تلاش کرده و به مدارج عالی تحصیلی دکتری دست پیدا کرده است شغل اپراتوری تلفن است؟
وی اظهار کرد: بهزیستی متولی همه معلولان کشور است و ما به خوبی به مشکلات آگاهی داریم، اما اگر بودجه و اعتبارات لازم تأمین شود خواهیم توانست گره‌های بزرگی از مشکلات معلولان را باز کنیم. این درحالی است که در صورت تأمین بودجه همانند سال گذشته و بدون در نظر گرفتن افزایش مستمری‌ها، ۲۵ درصد کسری بودجه داریم که به دلیل شرایط اقتصادی کشور است.
قبادی دانا درباره اقدامات انجام شده برای افزایش اشتغال در میان جامعه هدف بهزیستی گفت: آنچه در قانون آمده اگر به نحو شایسته‌ای اعمال شود چند قدم به جلو خواهیم برداشت. در ارتباط با بحث بیمه سهم کارفرما شرایط را به شکلی تبدیل می‌کنیم که هر کارفرمایی که فرد دارای معلولیت را به کار گرفته باشد تا ۵ سال از پرداخت حق بیمه معاف شود. در حال حاضر حق بیمه پرداخت می‌شود و پس از ثبت اسامی در بهزیستی و تأمین اعتبار از سازمان برنامه وبودجه، این مبلغ به کارفرما پرداخت می‌شود. به دنبال راهکارهایی هستیم که کارفرما از پرداخت سهم بیمه کارفرما معاف شود. این اولین گام برای افزایش زمینه اشتغال خواهد بود.
وی ادامه داد: بحث تسهیلات اشتغال موضوع دیگری است که برای کسانی که به‌طور خویش فرما خوداشتغالی ایجاد می‌کنند یا کارفرمایی که برای افراد دارای معلولیت اشتغال ایجاد کند به ازای هر نفر ۵۰ میلیون تومان وام قرض الحسنه ۴ درصد دریافت خواهد کرد. همچنین بحث کارآفرینی در زمینه اشتغال اهمیت بسیاری دارد.
رئیس سازمان بهزیستی با بیان اینکه امیدواریم آیین نامه‌های اجرایی قانون حمایت از حقوق معلولان تا ۱۲ آذر ماه توسط رئیس جمهوری ابلاغ شود ادامه داد: در بحث فقر مطلق تلاش می‌کنیم برای گروه‌های جامعه هدف بهزیستی که دهک‌های پایین درآمدی کشور را تشکیل می‌دهند مستمری تکمیلی برقرار کنیم که این مهم پس از تخصیص آیین‌نامه‌های قانون حمایت از معلولان آغاز خواهد شد.
قبادی دانا با اشاره به وضعیت مسکن معلولان تحت حمایت بهزیستی عنوان کرد: در برنامه‌های سال گذشته بنا بود ۷۶۰۰ واحد مسکونی به خانواده‌های دارای دو فرد معلول واگذار شود که در شش ماه نخست سال‌جاری با وجود همه مشکلات توانستیم ۷۵۰۰ واحد مسکونی را به این خانواده‌ها واگذار کنیم.
وی تأکید کرد: از ماه گذشته ۲۰درصد به مستمری مددجویان سازمان بهزیستی که از ردیف بودجه این سازمان تأمین می‌شود افزوده شد و در تلاش هستیم دریافتی مددجویان را که از محل هدفمندی یارانه‌ها تأمین می‌شود ۲۰ درصد افزایش دهیم که البته این افزایش فقط برای ۸ ماه سال امکانپذیر است. البته اگر بخواهیم افزایش دریافتی مددجویان را در ۱۲ ماه سال داشته باشیم میزان این افزایش ۱۲ درصد خواهد بود و این امر مستلزم تأمین بودجه از سوی مدیریت و برنامه‌ریزی کشور است.
در پایان این دیدار از اعضای تحریریه روزنامه ایران سپید تقدیر شد و رئیس سازمان بهزیستی به صورت تلفنی با مخاطبان نابینا و کم بینای ایران سپید به گفت‌وگو پرداخت.

کد خبر 9325

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد