آغاز برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم در بهزیستی استان مرکزی

معاون پیشگیری بهزیستی استان مرکزی از آغاز برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم و سایر اختلالات بینایی ویژه کودکان ۳ تا ۶ سال در پایگاه دائم و پایگاه غیردائم از اول آبان خبر داد.

دکترکیانوش امینی افزود : طرح غربالگری تنبلی چشم از سال ۷۴ در سازمان بهزیستی اجرایی شد وهر ساله بصورت همزمان در سراسر کشور واستان مرکزی  اجرا می گردد.

دکتر امینی افزود:  این طرح در طول سال نیز در بهزیستی سراسر استان توسط چارت E و دستگاه های غربالگر بینایی قابل اجراست.

این مقام مسئول در ادامه بیان نمود : در سال جاری  حدود 374 پایگاه غربالگری بینایی دراداره بهزیستی شهرستانها،؛ مهدهای کودک ، مراکز پیش دبستانی و خانه های بهداشتی مناطق شهری وروستایی  مستقر می باشند.

معاون پیشگیری بهزیستی استان مرکزی گفت : در سال گذشته 59489 کودک در استان مورد غربالگری قرار گرفتند که از این تعداد 2592 کودک به سطوح تخصصی ارجاع گردیدند.

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان ، بهترین سن برای درمان تنبلی چشم را زیر پنج سالگی عنوان کرد و افزود: در صورتی که اشکال دید کودک قبل از پنج سالگی تشخیص و درمان شود، حتی اگر چشم در این مدت تنبل شده باشد با درمان به موقع بینایی کامل به دست می آید و هر چه درمان چشم تنبل بیشتر به عقب بیافتد، احتمال بدست آوردن بینایی کامل کمتر می شود، بطوری که پس از هفت تا 10سالگی درمان تاثیر زیادی در بینایی نخواهد داشت

دکتر امینی  بیان کرد: رشد و تکامل مرکز بینایی هر فرد از دوران جنینی تا حدود هشت سالگی ادامه دارد که حداکثر سرعت رشد در ۲ سال اول است. هدف اصلی برنامه ملی غربالگری تنبلی چشم، کشف به هنگام کودکانی است که در ظاهر سالم به نظر می‌رسند، اما امکان دارد به دلیل نابرابری خطای انکساری چشم‌ها، یکی از آن‌ها در خطر تنبلی چشم بوده و از دید طبیعی برخوردار نباشدواین برنامه غربال وشناسایی کودکان آمبلیوپ وعیوب انکساری  می باشد تا با شناسایی ، درمان به موقع  صورت پذیرد.

کد خبر 9313

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد