شناسایی فوت شدگانی که از بهزیستی مستمری می‌گرفتند

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به عملکرد مثبت سازمان بهزیستی در زمینه شفاف‌سازی امور مالی گفت: با پرداخت مستقیم مستمری مددجویان به حساب آنها در سامانه شفافیت بهزیستی، حداقل ۴۰۰ فرد فوت شده شناسایی شد که مستمری به حساب آنها واریز اما در امور دیگر هزینه می‌شد.

به گزارش ایسنا، احمد میدری در مراسم بررسی مسائل و مشکلات موسسات خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد به مناسبت روز جهانی مبارزه با فقر گفت: ابعاد فقر در ایران گسترده است و مشکلات عدیده‌ای در این زمینه داریم که باید برای این‌که چرخه فقر را متوقف کنیم چارچوب مشخصی داشته باشیم.

وی با بیان این‌که در ادبیات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و ... ثروت محصول سرمایه‌ها است، ادامه داد: سرمایه با ابعاد مالی، فیزیکی، اجتماعی و فرهنگی است و در عرصه سیاست‌گذاری عمدتا در حوزه بودجه به سرمایه مالی تاکید می‌شود.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به این‌که امروزه تنها در ابعاد مالی سرمایه‌ها تاکید نمی‌شود و سرمایه اجتماعی نیز مورد توجه قرار گرفته است، اظهار کرد: مهم‌ترین رکن سرمایه اجتماعی اعتماد بین افراد، مردم به دولت و داخل دستگاه‌ها و تعاملات سازنده بین آنها است.

میدری با اشاره به این‌که متاسفانه به دلایل مختلف اعتماد آسیب دیده است، تصریح کرد: در شرایطی که سرمایه و اعتماد اجتماعی کاهش یابد راهکارهای اقتصادی نیز نتیجه عکس می‌دهد. برای مثال در مناطق آزاد مثل چابهار با وجود بهبود نسبی شرایط اقتصادی آسیب‌هایی مانند حاشیه‌نشینی افزایش یافته است.

وی با بیان این‌که کاهش سرمایه اجتماعی و اعتماد در نتیجه فساد نظام اداری ایجاد می‌شود، اظهار کرد: فساد نظام اداری نیز نتیجه شرایطی است که منابعی که باید برای کاهش فقر استفاده شود در اختیار گروهی قرار می‌گیرد تا شبکه حامیان خودشان را تقویت کند.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: زمانی بود وقتی افشاگری علیه فرد یا سازمانی صورت می‌گرفت همگی هورا می‌کشیدند، اما این شرایط دامن همه افراد و شخصیت‌ها را در کشور گرفته است و در نتیجه موجب سلب اعتماد افراد به همدیگر شده است.

میدری اضافه کرد: زمانی که زلزله بم اتفاق افتاد مردم به دولتی‌ها اعتماد نمی‌کردند و اعتمادشان به مردم دیگر بیشتر بود، اما هرچه جلوتر رفتیم کم‌کم این شرایط زیر سوال رفت و مردم در زلزله کرمانشاه به سراغ سلبریتی‌ها رفتند، اما دیدیم که فرد نمی‌تواند به مثابه سازمان عمل کرده و از منابع درست استفاده کند در نتیجه اعتماد مردم از سلبریتی‌ها نیز سلب شد به این ترتیب بی‌اعتمادی که از دولت و حکومت شروع شد کم‌کم شیوع پیدا کرد و بازار شایعه داغ شد و نیز کسی در امان نماند. بخشی از این اتفاقات ممکن است مبتنی بر واقعیات باشد اما این شرایط دامن برخی از افراد پاکدامن را گرفت و حرمت و آبروی آنها را تهدید کرد.

وی در پاسخ به این سوال که برای بازگشت اعتماد اجتماعی چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟ توضیح داد: باید شفافیت درون کشور برگردد و این حق مردم است که به سمت شفاف کردن فرآیندها برویم. برای مثال آنها باید بدانند امور خیریه‌ای که در بهزیستی هزینه می‌شود صرف چه اموری شده و به سمت شفاف‌سازی برویم. در این شرایط نیاز داریم تا نهادهای خیریه و دانشگاه‌ها ادعاهای وزارتخانه‌ها را در خصوص شفاف‌سازی بررسی کند و این می‌توان آغازگر زمینه‌ همکاری باشد.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص اقدامات سازمان بهزیستی در حوزه شفاف‌سازی نیز تاکید کرد: یکی از کارهایی که سازمان بهزیستی اخیرا انجام داده این است که منابع مالی را مستقیما به حساب مددجویان واریز می‌کند این در حالی است که این منابع در گذشته ابتدا به حساب استان، شهرستان و سپس مددجویان واریز می‌شد، اما در حال حاضر این مستمری به حساب کسی که قرار است آن را دریافت کند مستقیما پرداخت می‌شود، چرا که وقتی بودجه چند دست می‌چرخد زمینه‌ای برای پنهان‌کاری نیز فراهم می‌شود.

میدری ادامه داد: طی این فرآیند حداقل ۴۰۰ نفر پیدا شدند که فوت کرده بودند اما سرانه‌شان همچنان پرداخت می‌شد اما صرف امور دیگری می‌شد. این اقدام بهزیستی موجب اصلاح این وضعیت شد اما با این حال این سیستم‌های پرداختی عمدتا پیچیده هستند.

وی ادامه داد: خیریه‌ها می‌توانند در این زمینه نقش مهمی داشته باشند و دولت به این ترتیب می‌تواند اعتماد عمومی را برگرداند چرا که در مجموع حکومت به آن نیاز است و باید این فرآیند از حکومت شروع شود.

کد خبر 9253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد