کاهش نرخ طلاق مستلزم آگاهسازی است

زنجان | معاون امور اجتماعی بهزیستی استان زنجان کاهش نرخ طلاق را مستلزم آگاه سازی دانست و گفت: ارتقا فرهنگ و نهادینه کردن فرهنگ گفتگو در خانواده ها می تواند نقش موثری در بهبود روابط زوجین داشته باشد .

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان سلمان حسینی با بیان اینکه کاهش نرخ طلاق در وهله اول مستلزم آگاه سازی و برنامه‌ریزی‌های مستمر است ، افزود :  زنجان چهاردهمین استانی است که سامانه کاهش طلاق را با عنوان سامانه تصمیم در کشور راه‌اندازی کرده است .

وی با اشاره به اینکه مرکز مستقل و دولتی مداخله در خانواده به منظور کاهش طلاق و سامانه تصمیم در 4 شهرستان زنجان، خدابنده، ابهر و خرمدره فعال است، اظهار کرد : مرکز مداخله در خانواده به منظور کاهش طلاق از همان ابتدای راه‌اندازی، سعی نموده  در مواجهه با اختلافات خانوادگی با مداخله تخصصی روان‌شناختی و مددکاری، زمینه‌های تحکیم بنیان خانواده را فراهم کرده و از بروز طلاق‌های احساسی و غیرمنطقی جلوگیری کند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی عنوان نمود : راه‌اندازی این سامانه تاکنون بازخوردهای خوبی داشته است و همین فرآیند موجب شده است تا افراد ثبت‌نام کننده در سامانه بعد از دریافت مشاوره اگر امکان سازش بود، سازش می‌یابند و اگر نتوانند به هیچ طریقی سازش یابند، پرونده به دادگستری ارجاع داده می‌شود.

این مسئول با اشاره به این‌که در حال حاضر سامانه تصمیم در شهرستان‌های فعال است، ادامه داد: طی شش ماه نخست امسال نیز 917 زوج متقاضی طلاق در این سامانه پذیرش شده‌اند؛ که از این تعداد 35 مورد سازش قطعی حاصل شده است .

وی با تاکید بر این‌که اعتیاد، بیکاری، خیانت و اختلافات حاد خانوادگی چهار علت اصلی است که در بروز واقعه طلاق موثر است، افزود: متاسفانه واقعه طلاق مشکلات زیادی را به جامعه و خانواده‌ها وارد می‌کند در این راستا سامانه کاهش طلاق  هم می‌تواند به عنوان ابزاری در دست کارشناسان و مددکاران  قرار بگیرد و هم  به عنوان یک ابزار مدیریتی به دادگستری و بهزیستی کمک کند تا بر کار مراکز مشاوره  نظارت بهتری داشته باشند.

حسینی با اشاره به اینکه امیدواریم که با افزایش اطلاعات علمی و بومی کردن اطلاعات، در کاهش طلاق گام‌های به سزایی برداریم؛ خاطر نشان کرد : با رخ دادن طلاق، دیگر آسیب‌های اجتماعی مانند کودکان کار و خیابانی، زنان بی سرپرست و سرپرست خانوار به وجود می‌آید و افراد متقاضی طلاق با ثبت نام در این سامانه فرصت آموختن مهارت هایی که لازمة یک زندگی موفق می باشد را بدست می آورند، هرچند این فرصت باید در موقعیتی مناسب قبل از بروز مشکلات باید کسب شود .

کد خبر 9214

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد