نظارت مردم بر عملکرد بهزیستی با فعال شدن سامانه «دیده‌بان»

رئیس سازمان بهزیستی در جمع تعدادی از مسئولان سمن‌ها از راه‌انداری سامانه دیده‌بان بهزیستی در راستای نظارت مردمی بر عملکرد این سازمان خبر داد.

نشست بررسی مسائل و مشکلات مؤسسات خیریه و سمن‌ها امروز یکشنبه ۲۸ مهرماه، با حضور میدری، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، قبادی دانا، رئیس سازمان بهزیستی، فیروزه صابر، مدیرعامل شبکه ملی مؤسسات خیریه و نیکوکاری و جمعی از نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد از نقاط مختلف کشور، در محل کانون اسلامی انصار برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، فیروزه صابر، مدیرعامل شبکه ملی مؤسسات خیریه و نیکوکاری، بی‌توجهی مدنی، مشکلات تمدید مجوز فعالیت سمن‌ها، بیمه کارکنان، نگاه امنیتی به فعالان سمن‌ها و... را از جمله مشکلات سازمان‌های مردم‌نهاد کشور برشمرد و گفت: زیر خط فقر بودن ۴۰ درصد مردم کشور، وجود تورم ۱۸ درصدی، نرخ بیکاری بالای ۱۲ درصد، بیکار بودن ۶۰ درصد بانوان کشور، معلول شدن ۳۰ هزار نفر به صورت سالانه در کشور، کودکان کار، بحران‌های زیست محیطی، فساد ساختار یافته اقتصادی، بخش خصوصی ضعیف در مقابل رانت‌خواری نهادهای خصولتی از جمله عوامل ایجادکننده فقر در کشور هستند.

سمن‌ها نباید فضای ناامن داشته باشند

وی با تأکید بر جایگاه مهم سازمان‌های مردم‌نهاد در شرایط کنونی کشور، گفت: سمن‌ها دیگر نباید فضای ناامن داشته باشند و صرفاً به عنوان بازوی دولت در انجام فعالیت‌ها محسوب شوند بلکه باید در راستای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری وارد شوند.

احمد میدری، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با ابراز تأسف از اینکه اعتماد مردم به یکدیگر، مردم به دولت و حتی اعضای حکومت به هم آسیب دیده است، بیان کرد: وقتی سرمایه اجتماعی کاهش یابد، راهکارهای اقتصادی نتیجه عکس می‌دهد.

وی تصریح کرد: باید به سمت شفاف کردن عملکردها پیش رویم. از عملکرد وزارت کار تا سازمان بهزیستی باید شفاف‌سازی با قوت انجام شود. بی‌اعتبار شدن نهادهای دولتی کمکی به بهبود شرایط جامعه نمی‌کند و همه اقدامات مثبت هم زیر سؤال می‌رود و اقدامات دولتی نمایشی جلوه داده می‌شود.

در ادامه مراسم مدیران عامل تعدادی از سازمان‌های خیریه و مردم نهاد به بیان مشکلات خود پرداختند.

مشکلات مربوط به تمدید مجوز مؤسسات خیریه، کم شدن اعتماد مردمی، فشارها و مشکلات اقتصادی کشور که منجر به کاهش کمک‌های مردمی شده است، ثبت شرکت‌ها، پرداخت حقوق کارکنان مؤسسات خیریه، نگرش غیرعلمی مؤسسات خیریه به بحث کودکان کار، برخورد با کودکان کار به جای برخورد با کار کودکان و آسیب‌های وارده به کودکان ترخیص شده از بهزیستی و لزوم حمایت از سمن‌هایی که از این کودکان حمایت می‌کنند از جمله مشکلات این فعالان اجتماعی بود.

وجود رانت در سازمان بهزیستی که علی‌رغم ابلاغ بخشنامه «اجرایی منع پذیرش و یا قبول منافع تعارض» که براساس آن مدیران مراکز غیردولتی تحت نظارت بهزیستی در صورتی که در سازمان مسئولیت داشته باشند، سه ماه فرصت دارند که از این مسئولیت کناره‌گیری کنند و در غیر این صورت براساس قوانین و مقررات برخورد خواهد شد و لزوم بازبینی و نظارت دقیق بر اجرای این قانون از دیگر موضوعاتی بود که در این جلسه و در حضور رئیس سازمان بهزیستی کشور مطرح شد.

سازمان‌های بیمه‌گر برای مؤسسات خیریه مشکل‌تراشی می‌کنند

همچنین مشکلاتی که سازمان‌های بیمه‌گر برای مؤسسات خیریه ایجاد می‌کنند و نبود آگاهی لازم در مسئولان بهزیستی در خصوص شرایط بیماران روانی، نبود بیمه‌های حمایتی از بیماران روانی و ... نیز در این جلسه مطرح شد.

قبادی‌دانا، رئیس سازمان بهزیستی در کشور نیز در پایان این نشست ضمن تشریح مشکلاتی که سازمان بهزیستی در حوزه‌های مختلف با آنها مواجه است و مشکلات بودجه‌ای که مانع تحقق بسیاری از اقدامات ضروری می‌شود، اظهار کرد: دیوار بی‌اعتمادی بین دولتی‌ها و غیردولتی‌ها بلند است، وقتی هم که شرایط سخت می‌شود سعی می‌کنیم مشکلات را گردن هم بیندازیم.

وی با اشاره به اینکه در مدت کوتاهی که رئیس سازمان بهزیستی بوده مدام گفته است که سازمان بهزیستی و حاکمیت بدون حضور سازمان‌یافته مردم، محلی از اعراب ندارد، گفت: سازمان‌دهی مردمی هم در سازمان‌های مردم نهاد متبلور می‌شود و من خودم را بیشتر در کنار سازمان‌های مردم نهاد می‌بینم.

رئیس سازمان بهزیستی با تأکید بر اینکه باید بین نهادهای دولتی و غیردولتی اعتمادسازی صورت گیرد که این مسئله زمان‌بر است، بیان کرد: مبارزه با فساد، جوان‌گرایی و شفاف‌سازی از شعارهایی بود که توسط وزیر کار مطرح شد. اکنون بسیاری از معاونان وزارت کار جوان هستند.

وی گفت: در شفافیت از شعار تا عمل فاصله است؛‌ بین پیاده‌سازی شفافیت تا افشاگری نیز فاصله وجود دارد؛ متأسفانه ما در این زمینه به دنبال درمان‌های آمپولی هستیم در حالی که باید برنامه‌ریزی کنیم.

استقرار دولت الکترونیک؛ راهکار دستیابی به شفافیت

قبادی‌دانا استقرار دولت الکترونیک را راهکار دستیابی به شفافیت دانست و ابراز کرد: در همین راستا املاک بهزیستی بر روی سامانه شفافیت گذاشته شده و تیمی در حال بررسی کاربرد املاک بهزیستی است. همچنین قراردادهای نهادهای وابسته به بهزیستی نیز در سامانه شفافیت قرار گرفته است. افرادی بودند که فکر می‌کردیم به آنها یارانه می‌دهیم که بعداً فهمیدیم بودجه آنها در جای دیگری استفاده می‌شود، همچنین مشخص شد که برخی افراد فوت کرده‌اند اما یارانه به آنها اختصاص داده می‌شد که این مسائل را حل کردیم؛ به کمک IT بسیاری از مسائل دیگر هم قابل حل است.

وی با تأکید بر اینکه روند کارها باید برای خیران تسهیل شود، گفت: مجموعه‌ خیریه‌ای که می‌خواهند در حوزه بهزیستی کار کنند باید از بهزیستی مجوز بگیرند. برای من سؤال است که در این بخش وزارت کشور چه کاری دارد. امیدوارم برای من این سؤال رفع شود. البته ما آماده هستیم با وزارت کشور در این زمینه همکاری کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی اعلام کرد: سامانه دیده‌بان ظرف روزهای آینده عملی می‌شود تا در هر کجای کشور در هر نهاد مرتبط با سازمان بهزیستی مشکلی وجود داشته باشد، مردم اطلاع دهند و پاسخ خود را دریافت کنند.

کد خبر 9205

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد