۵ قانون مهم برای رفتار صحیح و مناسب با سالمندان

ایرنا زندگی- سالمندی پدیده‌ای است که خیلی از ما همیشه از آن هراس داریم. می‌ترسیم پیر شویم و نیازمند. سالمندان اما می‌توانند شاد و فعال باشند و در این میان رفتار ما با آن‌ها می‌تواند آن‌ها را شادتر و سلامت‌تر کند.

امروز، روز «روز جهانی سالمندان» فرصت خوبی است که در مورد نحوه برخورد با سالمندی صحبت کنیم. رفتارهایی که سالمندان را ناتوان‌تر می‌کند و رفتارهایی که آن‌ها را شادتر می‌کند.

۱. به سالمندان ترحم نکنیم و آنان را توانمندتر کنیم

سالمندی یکی از دوره‌های سنی است که به ناگه قرار نیست افراد نادان و بی‌توان شوند. در خیلی از کشورها استفاده از نیروهای بازنشسته برای توانمند ماندن آن‌ها پروژه جدی است که نتایج خوبی دارد. زمانی که افراد سالمند از توانایی خودشان ناامید می‌شوند، احساسات پیچیده‌ای را تجربه می‌کنند که باعث می‌شود کم کم از نظر روحی فرسوده‌تر شوند. رفتار دیگران هم خیلی موثر است. اگر با سالمندان رفتاری از روی ترحم شود، آن‌ها بهتر از هر کسی این واقعیت را درک می‌کنند و از اینکه موقعیت قابل ترحم دارند سخت دلگیر می‌شوند. اگر بدانیم که این رفتار باعث پسرفت آن‌ها می‌شود، احتمالاً از این کار دست خواهیم کشید. سالمندانی که حس توانمندی بیشتری داشته باشند و مسئولیت‌های در زندگی بر عهده آن‌ها باشد، سالمندی باکیفیت‌تری را سپری می‌کنند.

۲. رفتار غیرکلامی خودتان را کنترل کنیم

گاهی اوقات یک نگاه یا یک ادا، همین کافی است تا یک سالمند از درون بشکند. احساسات ما در چهره ما مشخص می‌شود و بهتر است نگاه و رفتار خودمان را ارزیابی کنیم و به وسیله آن حس منفی به سالمندان ندهیم.

۳. صبر و شفقت را تمرین کنیم

ناگفته نماند که رفتار با بسیاری از افراد مسن نیاز به صبوری دارد. حرکات آهسته، فراموشی و... در بسیاری از سالمندان وجود دارد که خیلی اوقات باعث از بین رفتن عزتشان می‌شود. بهترین راه همدلی با سالمندان است. مثلا جملاتی مانند «آرام راه می‌رود چون دست و پنجه نرم کردن با پوکی استخوان ساده نیست» به شما کمک می‌کند موقعیت سالمند را از زاویه‌ای همدلانه ببینید.

۴. به آنان امر نکنید، از آنان بپرسیم

اگر برنامه زندگی فرد سالمند را برنامه‌ریزی می‌کنید، به جای اینکه به او بگویید که امروز نهار مرغ دارید، بگویید که آیا دوست دارید امروز ناهار مرغ داشته باشیم؟ حس احترام و عزت برای سالمندان بیش از چیزی که فکر کنیم اهمیت دارد و باعث سلامت روان آن‌ها می‌شود. اگر سالمندان احساس کنند مدام به آن‌ها دستور داده می‌شوند خوشحال نخواهند بود. بهتر است هرچه می‌گویید با حالت اول شخص جمع باشد: «امروز ورزش می‌کنیم.» بهتر است به آن‌ها گزینه‌هایی برای انتخاب بدهید تا احساس استقلال و آرامش بیشتری بکنند. مثلا بگوییم:«دوست دارید کار الف را بکنیم یا کار ب»

۵. سالمندان نیاز به چک‌آپ منظم دارند

سالمندان و کودکان شکننده‌تر از جوانان و میانسالان هستند. سالمندان به علت کهولت می‌توانند سلامتی کلی خود را به علت‌های کوچک از دست بدهند. اگر سالمندی در اطراف خود داریم، بیش از سایر اعضای خانواده مراقب سلامت او باشیم.

کد خبر 9061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد