عدالت برای سلامت و سلامت برای عدالت

پنجم تیر ماه (مصادف با ۲۶ ژوئن) هرسال، روز جهانی مبارزه با موادمخدر، فرصت مغتنمی است برای اطلاع‌رسانی اقدامات و فعالیت‌های انجام شده در عرصه‌های گوناگون مبارزه با مواد روانگردان، حساس‌سازی و آگاهیبخشی در مورد اهمیت توجه به این مشکل بزرگ جوامع بشری و پاسداشت تلاش‌های تمامی دست‌اندرکاران و کنشگران کنترل و کاهش و مقابله با موادمخدر و روانگردان‌ها، ضمن گرامیداشت این روز که در کشور ما در قالب یک هفته برگزار می‌شود و با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گرانقدر مبارزه با موادمخدر، بی‌مناسبت نیست تا به یادآوری تلاش و مساعی همکاران بهزیستی در اینباره، اشاره‌ای به این کوشش‌ها بشود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل، یکی از محورهای اساسی عرصة مبارزه با موادمخدر، حوزة کاهش تقاضاست. این حوزه با مجموعه برنامه‌ها، اقدامات و فعالیت‌های مرتبط با پیشگیری، کنترل و کاهش مصرف مواد و حیطه‌های درمان و بازتوانی ارتباط دارد. به جرات می‌توان گفت که کاهش تقاضا که با مقوله‌های پیشگیری از مصرف مواد، درمان معتادان، کاهش آسیب‌های ناشی از اعتیاد، بازتوانی و توانمندسازی بهبود یافتگان و حمایت‌های اجتماعی از آنان و خانواده‌هایشان مربوط است؛ ستون اصلی و گرانیکاه مبارزه همه جانبه با موادمخدر و روانگردان‌هاست. نهادها و دستگاه‌هایی که در این زمینه به تلاش مشغولند به معنای دقیق کلمه در «جهادی» سترگ درگیر هستند. این بیان، البته، به معنای نادیده انگاشتن اقدامات سایر حیطه‌های مبارزه با موادمخدر و از جمله مقابله و کاهش عرضه مواد نیست، اما همگان به این موضوع اذعان دارند که در شرایط کنونی جوامع نبود یا حذف مواد روانگردان از دامن انسان معاصر اساساً امری ناشدنی است و بنابراین تاکید بر کاهش تقاضا به رغم وجود انواع و اقسام مواد و رفتارهای اعتیادی هم به لحاظ منطقی و از یک دید منطقی و هم از بعد اقتصادی و صرفه و صلاح هزینه – اثربخشی و هزینه – فایده‌مندی به صواب نزدیک‌تر است.

   در بین نهادها و دستگاه‌های فعال در مورد کاهش تقاضای مواد در کشور ما، یکی هم سازمان بهزیستی است که از حق بگذریم و بی‌اغراق سازمان پیشرو در این حوزه است. این سازمان با خیل نیروهای خدوم، کارشناسان و متخصصان مبرر و همیاران و شرکای بی‌بدیل خود در بخش مردم نهاد از بیش دو دهه گذ شته در گستره کشور پرچم سعی و مجاهدت کاهش تقاضا را به اهتراز درآورده است. اگرچه برنامه‌ها و فعالیت‌های همة دستگاه‌ها و نهادهای درگیر در حوزه‌های کاهش تقاضا لازم و ضروری بوده و مناسب است تا با هم‌افزایی این برنامه‌ها، اثربخشی آنها را به سطح بهینه رساند، اما واقعیت آن است برنامه‌ها، اقدامات و تلاش‌های هیچ یک از نهادهای دیگر در کشور به جامعیت برنامه‌ها و اقدامات سازمان بهزیستی نیست. می‌توان دستگاهی را در نظر داشت که برای خیل عظیم نوجوانان و جوانان کشور برنامه‌های پیشگیری اجرا می‌کند و می‌توان نهادی را متصور بود که در حوزه درمان و کاهش آسیب مسئول و فعال است، اما به جز سازمان ما کدام دستگاهی را می‌توان سراغ کرد که همزمان در حیطة پیشگیری، در حوزه‌های درمان و کاهش آسیب، در عرصه بازتوانی و توانمندسازی و جامعه‌پذیری و در دامنه حمایت اجتماعی و چتر حمایتی از بهبود یافتگان و خانواده‌های آنان به برنامه‌ریزی و فعاالیت مشغول باشد؟

   طیف گسترده خدمات سازمان بهزیستی کشور در حوزه کاهش تقاضا که تماما با همکاری و همگامی و مشارکت خود مردم و بهبود یافتگان و نهادهای مردمی و غیردولتی صورت می‌گیرند، این نهاد را در مقام دستگاهی مسئول، منحصر به فرد و استثنایی در نزد مردم و مسئولان معرفی کرده است. در این نوشته نه قصد ارائه آمار و ارقام هست و نه جای آن (که در مجالی دیگر به آن پرداخته شده و خواهد شد)، اما به همین حد اکتفا می‌شود که این تنوع و تکثر در خدمات هر ساله موجب بهره‌مندی هزاران نفر از آحاد آسیب‌پذیر و در معرض آسیب و آسیب‌دیدگان از این بلیه خانمان‌سوز و خانواده‌های آنان جهت دستیابی به یک زندگی توأم با سلامت و دارای کیفیت گشته و یا به آنان در مسیر نیل به چنین زندگی‌ای کمک می‌رساند. این تنوع خدمات و گسترش آن در جای جای میهن اسلامی و دسترس‌پذیر کردن سهل و آسان‌تر آن و امکان‌سازی بهره‌مندی اقشار و بیشتر نیازمند خدمات تماما از یک سو در راستای بسط «عدالت» است و از دیگر سو در جهت تامین «سلامت» هم جانبه جامعه و این هردو (عدالت و سلامت) مبنای سعادت‌مندی و به‌باشی انسان معاصر است که به زیبایی در شعار امسال روز جهانی مبارزه با موادمخدر «عدالت برای سلامت و سلامت برای عدالت» به روشنی نمود یافته است. از این رو جا دارد تا با ارج نهادن به تلاش و کوشش و همت تمامی نیروها و پرسنل خدوم سازمان و ذینفعان و کنشگران و فعالان اجتماعی همکار این عرصه پر زحمت در گستره کشور، برای آنان که به واقع در راستای عملی ساختن شعار عدالت و سلامت توأمان در بخش‌های کمتر دیده شده اجتماع تلاش می‌ورزند آرزوی توفیق و بهروزی داشت و به احترام همه این عزیزان کلاه از سر برداشت.

دکتر مجید رضازاده

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور

کد خبر 905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =