بهزیستی برای اجرای برنامه‌های پدافند غیر عامل و مدیریت بحران استان آمادگی کامل دارد

مدیر کل این نهاد در نشست مشترک با مدیر کل پدافند غیر عامل استانداری: بهزیستی برای اجرای برنامه‌های پدافند غیر عامل و مدیریت بحران استان آمادگی کامل دارد

به گزارش روابط عمومی بهزیستی خراسان رضوی نشست هم‌اندیشی مدیر کل و کارشناسان پدافند غیر عامل استانداری با مدیر کل و مدیران ستادی و کارگروه‌های این تشکیلات در بهزیستی خراسان رضوی، برگزار گردید.

در این جلسه، ابتدا مدیر کل بهزیستی، گزارشی از اقدامات و فعالیت‌های کمیته‌ی پدافند غیر عامل و مدیریت بحران بهزیستی خراسان رضوی ارائه داد.

حمیدر ضا پوریوسف گفت: جمعیت 470 هزار نفری تحت پوشش بهزیستی استان، از آنجا که عمدتا جزو دهک‌های پایین و آسیب‌پذیر جامعه می‌باشند باید هدف اصلی پدافند غیر عامل و مدیریت بحران در استان باشند.

وی افزود: 90 هزار کودک در مهدهای کودک استان، تحت پوشش بهزیستی هستند و 60 هزار نفر از شهروندان سالانه به مراکز مشاوره در موضوعات مختلف که تحت نظارت بهزیستی است مراجعه دارند.

وی با بیان اینکه40 هزار نفر از شهروندان از خدمات در منزل این نهاد بهره‌مند می‌شوند گتف: 6 هزار مددجو در مراکز شبانه‌روزی حضور دارند، 2 هزار کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست در مراکز تحت نظارت این نهاد تحت سرپرستی خیرین هستند، 4 هزار معتاد در حال بهبودی در کمپ‌ها بسر می‌برند و هزاران نفر از مددجویان در سراسر استان از خدمات مراکز توانبخشی روزانه این سازمان بهره‌مند می‌شوند.

پوریوسف خاطر نشان کرد: این خیل کثیر شهروندان خدمت‌گیرنده از بهزیستی، لزوم برنامه‌ریزی، اعتبارات بیشتر، برنامه‌های آموزشی و فرهنگی گسترده‌تر و مورد اهمیت قرار گرفتن از سوی نهاد متولی پدافند غیر عامل و مدیریت بحران استان را طلب می‌کند.

وی در عین حال خاطر نشان کرد: کاشناسان ستادی و مدیران بهزیستی در ستاد و شهرستان‌ها به صورت شبانه‌روزی در تلاش هستند تا حداکثر پیشگیری از عواقب و پیامدهای حوادث و بلایای طبیعی و غیر طبیعی در مراکز و یا فوریت‌های حادثه‌ای را به عمل آورند.

جامعه‌ی هدف بهزیستی،‌ آسیب‌پذیری بیشتری دارد

دکتر پوریوسف گفت: جمعیت هدف بهزیستی، جزو اقشاری هستند که در بحران‌ها و حوادث و بلایا یا در شرایط خاص، آسیب‌پذیرتر از سایرین هستند و به جهت اینکه عمده‌ی این جمعیت تحت پوشش، از اقشار ضعیف می‌باشند باید نگاه سایر دستگاه‌ها و نهادها به بهزیستی متفاوت از دیگر دستگاه‌ها باشد.

وی گفت: بهزیستی هم با وجود اینکه بیشترین جمعیت آسیب‌پذیر استان را تحت پوشش دارد و کمتر روزی است که شاهد یک حادثه یا وضعیت خاص در یکی از مراکز نباشیم که به نوعی بحران محسوب شود، با وجود این در سطح استان در قسمت پدافند غیر عامل و مدیریت بحران، همیشه جزو بهترین‌های استان بوده‌ایم.

وی در عین حال گفت: ما برای اجرای برنامه‌های مدیرکل پدافندغیر عامل استانداری و دستورالعمل‌های ابلاغی، آمادگی کامل داریم و کارشناسان تخصصی ما که سال‌هاست در این دو بخش فعالیت جدی و دقیق دارند، می‌توانند بازوهای قدرتمند و مهمی برای استان باشند.

وی همچنین از تشکیل کارگروه‌های 5 گانه ذیل کمیته‌ی پدافند غیر عامل و مدیریت بحران در بهزیستی استان خبر داد و گفت: کارگروه‌های آموزش، سایبری، رزمایش، مدیریت بحران و پدافند غیر عامل، در ستاد بهزیستی استان تشکیل شده و هر کدام مسؤول و اعضایی دارند و دستورالعمل‌هایی برای فعالیت آنها تدوین گردیده که در راستای اهداف و برنامه‌های پدافند غیر عامل و مدیریت بحران فعالیت نمایند.

توحیدی مقدم: 150 میلیون تومان برای زیرساخت‌های پدافند انرژی در بهزیستی استان هزینه کردیم

همچنین معاون پشتیبانی و توسعه‌ی انسانی بهزیستی خراسان رضوی در این جلسه از عملکرد کمیته‌ی پدافند غیر عامل و مدیریت بحران بهزیستی استان گزارشی ارائه کرد.

محسن توحیدی مقدم گفت: تشکیلات اداری و سازمانی پدافند غیر عامل و مدیریت بحران در بهزیستی، یک کمیته‌ی واحد دارد که از نمایندگان تمام معاونت‌های تخصصی و بخش‌های راهبردی بهزیستی، تشکیل شده است.

وی ادامه داد: از دو سال پیش و خیلی قبل‌تر از سایر دستگاه‌ها این تشکیلات را راه‌اندازی و فعالیت‌های جدی را در این زمینه برنامه‌ریزی کرده‌ایم که به همین خاطر، رتبه‌ی دوم استان را بدست آورده‌ایم.

وی با بیان اینکه جلسات این کمیته به طور جدی و برنامه‌ریزی‌شده ماهانه تشکیل و مصوبات آن اجرایی می‌شود گفت: به خاطر خرید یک دستگاه ژنراتور بزرگ، توانستیم در بحران مصرف برق در تابستان سال 97 نقش مهمی در استان ایفا نماییم که به همین جهت، شرکت برق ما را از تخفیف 45 میلیون تومانی در هزینه‌های برق برخوردار کرد.

جانشین رئیس کمیته‌ی پدافند غیر عامل بهزیستی خراسان رضوی ادامه داد: همچنین در راستای ایجاد زیرساخت‌های مدیریت بحران، یک سری اقدامات و برنامه‌هایی را در راستای مستقل کردن پست توزیع برق داشتیم که 150 میلیون تومان برای بهزیستی هزینه در بر داشت اما امروز در وضعیت کاملا آماده‌ای برای شرایط بحرانی مهیا کرده‌ایم که اگر برق شهری قطع شود دست کم تا چندین ساعت تمام سیستم‌ها و سرورهایمان مستقلا به کار ادامه می‌دهند و هیچگونه توقفی در برنامه‌های نخواهیم داشت.

اقبال‌فر: دیتابیس ژئوگرافیک مراکز تجمعی بهزیستی در گسل‌های دشت مشهد تهیه شده است

دبیر کمیته‌ی پدافند غیر عامل و مدیریت بحران بهزیستی خراسان رضوی نیز در این جلسه به تشریح عملکرد این کمیته پرداخت و گفت: تنوع و گستردگی مراکز بهزیستی در سراسر استان، مسئله‌ی مهمی است که باید مورد توجه مدیریت پدافند غیر عامل استان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه بهزیستی در مراکز خود، زیرساخت‌های پدافند غیر عامل را در حدود مقدورات اجرایی کرده است گفت: منابع ذخیره‌سازی انرژی را در مراکز مهیا کرده‌ایم و انبار کالای استراتژیک را راه‌اندازی کرده‌ایم که شامل اقلام ضروری و حیاتی از نظر غذایی، دارویی و امکانات اضطراری از قبیل ست‌های نجات برای شرایط خاص می‌باشد.

سمانه اقبال‌فر همچنین گفت: همچنین یک دیتابیس از نظر وضعیت محل قرارگیری مراکز تجمعی با در نظر گرفتن گسل‌های دشت مشهد تهیه و به مدیریت استان ارائه شده است.

وی گفت: تهیه نقشه‌ی خطر مراکز بهزیستی در دست تهیه است و فهرست مراکز با اولویت بالا را بزودی تدوین می‌کنیم.

وی ادامه داد: 7 مرکزی را که تاب‌آوری بیشتری دارند شناسایی و معرفی کرده‌ایم که با توجه به امکانات زیرساختی می‌توانند دست کم تا 10 ساعت اولیه‌ی بحران تاب‌آوری داشته باشند.

اقبال‌فر گفت: طرح محب که مخفف مداخله و حمایت‌های روانی اجتماعی از کسانی است که دچار تبعات بلایا و حوادث طبیعی و غیر مترقبه می‌شوند در بهزیستی چند سال است که اجرایی شده و در هر لحظه آمادگی داریم که کارشناسان محب را برای شرایط مدیریت بحران اعزام کنیم.

دبیر کمیته‌ی پدافند غیر عامل و مدیریت بحران همچنین از برنامه‌های آموزشی گسترده در مراکز تحت نظارت این نهاد یاد کرد و گفت: بیش از 10 هزار نفر ساعت آموزش در مراکز توسط کارشناسان به کادر اداری، نگهبانان و سرایداران ارائه شده است.

وی با اشاره به کمبود منابع برای توسعه‌ی اقدامات و برنامه‌های پدافند غیر عامل گفت: قدمت مستحدثات بهزیستی نسبتا بالاست و بیشتر مراکز و ساختمان‌های ما بالای 40 سال قدمت دارند که باید این موارد مورد توجه قرار گیرد.

قامتی: مصوبات شورای پدافند غیر عامل برای تمام ارکان نظام لازم الاجراست

مدیر کل پدافند غیر عامل استانداری خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: امروز در بهزیستی هستیم که از میان 88 دستگاه عضو کمیته پدافند غیر عامل استان، شصت و یکمین دستگاهی است که با آنها جلسه داشته‌ایم.

علی‌رضا قامتی افزود: ساختار سازمانی پدافند غیر عامل یک ساختار لشکری کشوری است که مصوبات آن مانند شورای تأمین استان، برای تمام ارکان نظام لازم‌الاجراست.

وی با بیان اینکه حکم دبیر شورای عالی پدافند غیر عامل را مقام معظم رهبری ابلاغ می‌کنند گفت: تمام نهادهای مؤثر حاکمیت در این شورا عضویت دارند و این نشان از اهمیت آن در ساختار نظام دارد.

وی دو مأموریت صیانت از انسان‌ها و صیانت‌ از زیرساخت‌ها در قبال اقدامات غیر مسلحانه دشمن را راهبردهای این شورا برشمرد و گفت: باید در قبال تمام اقدامات و برنامه‌های غیر مسلحانه که ما را تهدید می‌کند مصونیت ایجاد کنیم تا اینکه به پنج هدف برسیم.

وی افزود: افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب‌پذیری، تداوم فعالیت‌های ضروری دستگاه‌ها در شرایط تهدید، استمرار حاکمیت نظام و کمک به مدیریت بحران، اهدافی است که برای این شورا تعیین شده است.

وی گفت: باید زیرساخت‌ها، اقدامات، برنامه‌ها و آموزش‌های اعضای کمیته‌ی پدافند غیر عامل در استان، با این اهداف و مأموریت‌ها همسو و هماهنگ باشد.

وی همچنین تأکید کرد: باید در احداث ساختمان‌های جدید، الزامات پدافندغیر عامل رعایت شود و نیز ساختمان‌های با قدمت بالا که توان مقاومت در مقابل حوادث را دارند بهسازی شوند.

قامتی تأکید کرد: اقدامات پدافند غیر عامل در همه‌ی صحنه‌های زندگی مثل مدارس، مهدهای کودک، خانواده‌ها و ادارات اجرایی شود زیرا در این صورت مصونیت جامعه در قبال تهدیدات افزایش می‌یابد.

وی در پایان از اقدامات و برنامه‌های بهزیستی در کمیته پدافند غیر عامل و مدیریت بحران تشکر و آن را قابل تقدیر ارزیابی کرد.

کد خبر 8953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد