حل معضل کار کودکان معادله چندوجهی است/۶۰ درصد از کودکان کار و خیابان تهران، غیر ایرانی و مهاجر هستند

رئیس سازمان بهزیستی گفت: حل معضل کار کودکان، نه یک معادله بلکه چند معادله چندوجهی و حل آن نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل به  نقل ازایرنا، وحید قبادی دانا، روز چهارشنبه در نشست «حذف کار کودک» که در محل کانون وکلای دادگستری برگزار شد، افزود: زباله گردی یکی از مصادیق کار کودکان است. در همین رابطه، جلساتی را با شهرداری داشتیم، بازدید میدانی از یکی از مناطق دپوی پسماند داشتیم و وضعیت را از نزدیک مورد بررسی قرار دادیم.

وی ادامه داد: در این میان، بحثی که روابط کار عنوان می‌کند، نشان می‌دهد پیمانکارانی که کودکان را به کار می‌گیرند غیررسمی هستند. یعنی به صورت رسمی و مستقیم این کار را نمی کنند به همین دلیل کودکی در لیست پیمانکاران دیده نمی شود تا با آنها برخورد شود.

رئیس بهزیستی با ارائه پیشنهادی به شهرداری تصریح کرد: شاید لازم است برای پیمانکاران این مجموعه‌ها، مجازات‌هایی را در نظر گرفته و باندهایی که در این خصوص فعالیت می کنند، شناسایی شوند.

 60درصد از کودکان کار و خیابان تهران، غیر ایرانی و مهاجر هستند

قبادی دانا افزود: بررسی‌ها، نشان می‌دهد که ۶۰ درصد از کودکان کار و خیابان تهران، غیر ایرانی و مهاجر هستند.

وی، وضعیت کودکان کار را یک معادله چند وجهی توصیف و تاکید کرد:شاید یکی از راهکارها این باشد که قربانیان(کودکان) را از دست مجرمین (باندها یا فرهنگ اشتباه خانواده) نجات دهیم. البته در این میان فقر هم یک مشکل دیگر است.

قبادی دانا با بیان اینکه موضوعات مختلفی حول محور کار کودکان قرار دارد، خاطرنشان کرد: سئوال‌های زیادی در این زمینه مطرح است که باید به آنها پاسخ داده شود و ارگان‌های ذیربط ورود کنند. مثل اینکه آیا کشور ما مسئول رسیدگی به همه کودکان است؟ آیا کودکان اتباع خارجی انسان نیستند و نباید دارای حمایت های اجتماعی باشند؟ آیا کودکان ما هم به راحتی کودکان اتباع می توانند در کشورهای دیگر مشغول کار شوند و به راحتی وارد مرز آن کشور شوند؟

رییس سازمان بهزیستی ادامه داد: خیلی از این مسائل در سازمان بهزیستی انجام شده است. در خانه‌های ما بچه‌های کار و خیابان حتی از باشگاه هم استفاده می کنند اما وقتی طرح ساماندهی انجام شد به یکباره در محلی با ظرفیت ۱۰۰ نفر، ۴۰۰ کودک ساماندهی شدند. معلوم است که در چنین شرایطی اوضاع بد می شود.

قبادی دانا گفت: در ماده ۸۰ قانون برنامه ششم توسعه تاکید شده با همکاری سایر دستگاه‌ها، پیرامون کاهش کودکان کار اقدام شود اما این درحالی بود که زمان اجرای این طرح، شهرداری دو فضا در منطقه ۵ و ۸ را که قرار بود در اختیارمان بگذارد در اختیار نگذاشت.

وی با بیان اینکه اگر تقصیرها را گردن یکدیگر بیندازیم مشکلی حل نمی‌شود، اضافه کرد: بهتر بود این کار غیر دولتی و توسط مردم و و با آگاهی بخشی انجام شود و شهرداری وسایل آن را تجهیز و در اختیار قرار دهد.

24 سازمان غیر دولتی متولی کودک در تهران وجودداد

رییس سازمان بهزیستی ادامه داد: برای طرح چرا باید دو سازمان غیردولتی متولی کار باشند، در حالی که ما ۲۴ سازمان غیردولتی متولی کودک در تهران داریم.

قبادی دانا درباره طرح ساماندهی کودکان اضافه کرد: وقتی این طرح انجام شد، ۹۰ درصد کودکان غیرایرانی و بیشتر خانواده های آنها در ایران نبودند. به همین دلیل ما معتقدیم، بدترین خانواده از بهترین خانه‌های بهزیستی بهتر است.

وی گفت: بعد از طرح ساماندهی، خیلی از باندها کودکان را به شهرهای اراک و قم منتقل کردند تا آب‌ها از آسیاب بیافتد. این بچه ها باید هویت‌شان مشخص شود که اگر جای دیگری رفتند ما بر اساس احراز هویت بتوانیم آنها را در هر کجای کشور شناسایی کنیم.

قبادی دانا تصریح کرد: برای کاهش معضل کودکان زباله گرد، باید نهادهای مربوطه از جمله شورای شهر تهران و شهرداری و همچنین اداره اتباع و سازمان بهزیستی با هم همکاری داشته باشند.

وی افزود: بهزیستی با بودجه محدود خود و تعداد مددجویانی که هر روز به تعداد آنها افزوده می شود، نمی تواند همه کارها را به تنهایی انجام دهد. شرایط را هم باید در نظر گرفت. با این حال دیوار بهزیستی کوتاه است. ما برای طرح ساماندهی، الگوریتم سازمان یافته ارائه کرده بودیم اما اجرای آن نیاز به همکاری دستگاه‌های دیگر نیز داشت و همه دستگاه‌های مربوطه باید ورود کنند.

کد خبر 8929

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =