بزرگداشت روزجهانی عصای سفید در بندرعباس

همزمان با 23 مهرماه ، مراسم بزرگداشت روزجهانی عصای سفید با حضورروشندلان و مدیران استانی و شهرستانی در مرکز نابینایان بندرعباس برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی هرمزگان ؛ این مراسم با حضور دکتر سعید ناجی معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان، حسین امیر تیموری مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری هرمزگان ، مدیر کل و مسئولین بهزیستی استان و با حضور پررنگ مدیران استانی و شهرستانی و جمع زیادی از روشندلان و خانواده آنان در مرکز نابینایان بندرعباس همراه بود .

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان در این مراسم ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع روشندلان و خانواده آنان ، سه نکته را در ارتباط با روشندلان یادآور شد و گفت : نابینایان واقعی کسانی هستند که دلشان نابیناست و با عدم پایبندی به اخلاق اجتماعی منشا بسیاری از معضلات اجتماعی هستند . در عوض کسی که به ظاهر از نعمت بینایی بهره مند نیست خداوند هزاران نعمت و توانایی را به آنان اعطا نموده است و مهمترین نعمت خدادادی به آنان ، دل روشن و خدایی است.

نکته دوم اینکه : معلولیت محدودیت نیست و حضور موفق توانخواهان در عرصه های مختلف ورزشی ، فرهنگی ، هنری و اجتماعی موید این واقعیت است.

دکتر ناجی افزود: معلولین نیازمند ترحم نیستند بلکه نیازمند حمایتند. در روشندلان، با وجود معلولیت جسمی بی‌نظیرترین استعدادها نهفته است وهمه ما باید در راستای مسئولیت اجتماعی ، انسانی و اخلاقی همواره حامی این عزیزان باشیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان در پایان ضمن تاکید بر ضرورت اهتمام همه مسئولین و عموم  بر شعار فرصت های برابر،ابراز امیدواری کرد : بتوانیم به فضل الهی خدمتگزاری صادق و بی منت برای مردم بوده و جامعه را در مسیر پیشرفت و توسعه قرار دهیم.

مدیر کل بهزیستی استان هرمزگان نیز با تبریک روز جهانی عصای سفید ، فلسفه نامگذاری این روز را محترم شمردن حقوق اجتماعی نابینایان به عنوان عضوی از جامعه عنوان کرد و افزود : در همین راستا و با هدف مرتفع نمودن بخشی از نیازهای روشندلان ، در سال گذشته 262 قلم تجهیزات توانبخشی ویژه نابینایان شامل عصا ، تبلت ، وویس ریکوردر ، فلش مموری ، کاغذ بریل ، لوح و قلم به ارزش 500 میلیون ریال خریداری و درشش ماهه اول سال جاری نیز مبلغ 100 میلیون ریال به این امر اختصاص یافته است.

وی پرداخت کمک هزینه تحصیلی به دانش آموزان و دانشجویان را از دیگر خدمات سازمان بهزیستی معرفی کرد و اظهار داشت :در حال حاضر به 48 دانشجوی روشندل در مقاطع کاردانی ، کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری کمک هزینه تحصیلی پرداخت می گردد.

غلامحسین رنجبر تصریح کرد : اشتغال و مسکن مهمترین مشکل روشندلان است که لازم است با همراهی و اعتماد مدیران دستگاهها و صنایع غرب استان به توانمندی و ظرفیت بسیار بالای روشندلان ، در خصوص اشتغال زایی توانخواهان گام های موثر برداشت.

وی به عملکرد بهزیستی در حوزه اشتغال اشاره داشت و گفت : در شش ماهه اول سال 98 ، برای 65 توانخواه دارای اختلالات بینایی اشتغال ایجاد شده است .

رنجبر تعداد معلولین دارای اختلال بینایی ( کم بینا و نابینا) استان را 5 هزارو 431 نفرعنوان کرد و گفت : از این تعداد یک هزار و 110 روشندل در مرکز استان و شهربندرعباس ساکنند.

مدیر کل بهزیستی استان بیشترین علت بروز معلولیت نابینایی در استان را وراثتی و ژنتیکی دانست و گفت : پوشش 84 درصدی برای کلیه کودکان 3 تا 6 سال در طرح غربالگری بینایی و ارائه خدمات رایگان مشاوره ژنتیک برای افراد تحت حمایت بخشی از برنامه های بهزیستی در راستای کاهش بروز معلولیت ها و اختلالات بینایی است.

گفتنی است در این مراسم که به همت انجمن نابینایان استان و با همکاری اداره کل بهزیستی هرمزگان برگزار شد ، کلیه برنامه ها با اجرای زیبای روشندلان توانمند همراه بود .

سخنرانی محمد جاودان رییس انجمن نابینایان ، اجرای سرود روشندلان ، قرائت دکلمه و دلنوشته و اجرای فلوت توسط هنرمندان روشندل بخشی ازبرنامه ها بود .

در پایان نیز از 40 نفر از روشندلان موفق و مدیران و مسئولان همراه با این عزیزان با اهدای لوح ، تجلیل شد.

کد خبر 8884

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد