راه‌اندازی «مرکز جامع درمان اعتیاد زنان» در آینده‌ای نزدیک/ نگاه مردسالارانه در درمان اعتیاد زنان برداشته شود

معاون مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در آستانه روز جهانی مبارزه با مواد مخدر از راه‌اندازی «مرکز جامع درمان اعتیاد زنان» در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: این مرکز توسعه‌یافته مراکز «مادر و کودک» است که با حضور دانشگاهیان و روانشناسان فعالیت درمان در این حوزه ادامه پیدا خواهد کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل، «فرید براتی‌سده» معاون مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در آستانه روز جهانی مبارزه با مواد مخدر در راستای اقدامات پیشگیرانه در حوزه اعتیاد از اجرای طرح «پازک» پیشگیری از اعتیاد در زنان و کودکان در مناطق حاشیه‌ای خبر داد و گفت: نزدیک به ۳ هزار منطقه حاشیه و پرخطر در حاشیه شهرهای بزرگ داریم و با تاکید مقام معظم رهبری در انجام کارهای خارق‌العاده در این حوزه ستاد مبارزه با مواد مخدر پیرو دستور رهبری بر ما تکلیف کرد تا در ۵۰۰ محله پرخطر طرح ویژه آموزش پیشگیری از اعتیاد در زنان و کودکان ساکن در این محلات را اجرایی کنیم لذا سال گذشته این برنامه اجرا شد و یکی از اصلی‌ترین وظایف ما در این طرح احصاء شناسنامه محله بود.

معاون مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در محلات حاشیه شهرها بسیاری از موسسات خیریه به مردم این مناطق کمک می‌کنند، اذعان کدر: بسیاری از این خیریه‌ها برنامه‌ آموزشی ندارند؛ لذا امسال طرح «آموزش مهارت‌های زندگی در محلات پرآسیب» را با رویکرد توانمندسازی اجتماعی و روانشناختی با همکاری موسسات خرد حمایتی در اصفهان، سیستان و بلوچستان ، خراسان رضوی، شهر قدس اجرایی کردیم.

وی درمان اعتیاد را یکی دیگر از وظایف این مرکز برشمرد و گفت: در حال حاضر یک هزار و ۲۰۰ مرکز سرپایی متادون درمانی، یک هزار و ۳۰۰ مرکز اقامتی بهبودی(کمپ) و ۳۳ مرکز TC در سطح کشور فعالیت می‌کنند؛ این در حالی است که سال گذشته ۶ هزار نظارت از مراکز اقامتی بهبودی(کمپ) صورت گرفته است. در مراکز سرپایی ۱۰ مرکز دولتی در استان‌های محروم‌تر همچون چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، تهران، خراسان شمالی و ... خدمات اارئه می‌کنند و افراد محروم با کمترین هزینه درمان اعتیاد دریافت می‌کنند.

براتی‌سده با بیان اینکه در مراکز اقامتی بهبودی(کمپ) و TC اولویت با زنان معتاد است، ادامه داد: در حال حاضر ۶۰ مرکز اقامتی بهبودی(کمپ) و ۳ مرکز TC مخصوص زنان است.

معاون مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از راه‌اندازی ۲ مرکز «مادر و کودک» در استان تهران در سال گذشته خبر داد و در پایان یادآور شد: این مراکز برای ترک آسان مادران از مواد مخدر در کنار کودکان خود با همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد فعال شد؛ امسال فعالیت مرکز «مادر و کودک» گسترش پیدا خواهد کرد و به سبب خدمت به زنان باردار معتاد به زودی تحت عنوان «مرکز جامع درمان اعتیاد زنان» با حضور دانشگاهیان و روانشناسان فعالیت را در این حوزه ادامه خواهیم داد؛ چراکه معتقدیم اعتیاد در زنان متفاوت از اعتیاد در مردان است و باید نگاه مردسالارانه را از این موضوع برداریم.

ادامه دارد ...

کد خبر 887

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =