آماده ایم با اولین تخصیص بودجه، مستمری را از ۷۷۰هزار به ۹۲۰هزارتومان افزایش دهیم/ضروت گسترش دامنه اطلاع رسانی برای نابینایان درکشورهای فارسی زبان

همزمان با روز جهانی نابینایان "دکتر وحید قبادی دانا" رییس سازمان بهزیستی کشور میهمان روزنامه ایران سپید تنها روزنامه نابینایان به خط بریل و یکی از روزنامه های موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران بود.

به گزارش روابط عمومی واموربین الملل، در این دیدار که با حضور "مهدی شفیعی" مدیر عامل موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران، "سهیل معینی" مدیر مسوول و اعضای تحریریه روزنامه ایران سپید برگزار شد"دکتر وحید قبادی دانا" رئیس سازمان بهزیستی به انتشار تنها روزنامه بریل در دنیا اشاره کردوگفت: انتشارروزنامه "ایران سپید" زمینه ای است برای بروز و ظهوراستعدادهای فرهنگی و ادبی نابینایان ویک فرصتی است برای دیده  شدن آنها  که باید تقویت وگسترش یابد.

وی ایجاد ارتباط بریلی در جهت ترویج وآموزش خط بریل بین مخاطبان رامبارک دانست وافزود:هیچ وقت رسانه های الکترونیک نتوانستند جای رسانه های مکتوب را بگیرد وهر کدام مخاطبین و تاثیر گذاری خواص خود را دارند.

رییس سازمان بهزیستی کشور، برضرورت آشنایی مردم با خط بریل تاکیدوخواستار گسترش دامنه اطلاع رسانی برای نابینایان در کشورها و مناطق  فارسی زبان حتی به زبان بین المللی  شد.

ایجاد منابع اطلاعاتی ودسترسی به آن برای گروه جامعه هدف

به گفته قبادی دانا، امروز شاهد هستیم که تحصیل کرده ترین گروه معلولان،  نابینایان و کم بینایان هستند این گروه از جامعه با وجود محدودیت در بینایی دارندولی امسال ۱۴ نفر از از ۳۳ نفر  ازمددجویانی که رتبه  کمترازهزار کنکوررا کسب  کردند نابینا بودند.

رییس سازمان بهزیستی خاطر نشان کرد:این امرمی طلبدتا اقدامات جدی در ایجاد منابع اطلاعاتی ودسترسی به آن برای گروه از جامعه انجام شود.

 قبادی دانا درادامه به قانون جامع حمایت از حقوق معلولان و سهمیه سه درصدی آنها دراشتغال اشاره کرد وبیان داشت :  ۳۰ درصد از شغل های اپراتوری تلفن ها باید در اختیار نابینایان و کم بینایان قرار گیرد. البته نباید تنها به  این شغل بسنده کنیم بلکه باید بتوانیم شغل های را ایجاد کنیم که متناسب با رشته درسی و مقطع تحصیلی این افراد باشد.

مشخص شدن راهکارهای عملیاتی برای مشارکت موثر افراد نابینا درحوزه های مختلف 

قبادی دانا به برگزاری مسابقات قرانی در سطح  نابینایان اشاره کرد وگفت: اگرچه فعالیت های فرهنگی برگزرای مسابقات قرانی برای  نابینایان جزووظیفه ذاتی سازمان است ولی حرکت خوبی  بود که سعی کردیم بار مالی بر دوش سازمان نداشته باشد وازمحل کمک های مردمی وخیرین این حوزه را گسترش دهیم. حتی  می توان در کنار این مسابقات در حوزه های ادبی نیز جشنواره ادبی هم برگزار کرد.

وی افزود: اگر بدنبال جلب مشارکت های  موثر گروههای هدف به  ویژه افراد نابینا هسیتیم باید زمینه سازی های لازم در این خصوص  صورت  بگیرد. .

به اعتقاد رییس سازمان بهزیستی کشور، باید عنوان شود که از طریق و برچه اساسی مشارکتها صورت بگیرد در غیر این صورت  تنها در قالب یک شعار باقی خواهد ماند و عملیاتی نخواهد شد. باید راهکارهای  عملیاتی برای مشارکت موثر افراد نابینا درحوزه های مختلف  مشخص شود.  

درحوزه واگذاری مسکن به مددجویان جلوترازبرنامه حرکت  کردیم

رییس سازمان بهزیستی به بودجه سازمان اشاره کرد و یادآور شد:  امروزبا یک نگاه سر انگشتی متوجه می  شویم  که در صورت تامین بودجه همانند سال گذشته و بدون در نظر گرفتن افزایش مستمریها هنوز۲۵ درصد کسری بودجه داریم. با این  وجود، نه تنها هیچ فردی از جامعه حذف نشده بلکه بر تعداد خانوارها نیز افزوده شد.

وی گفت : طبق برنامه های سال گذشته بنا بود ۷هزار و۶۰۰ واحد مسکونی به خانواده های دارای دو فرد معلول واگذار شود که در شش ماه اول امسال با وجود همه مشکلات توانستیم ۷هزارو۵۰۰ واحد مسکونی را به این خانواده ها واگذار کنیم یعنی جلوتر از  برنامه حرکت کردیم.

وی افزود: : امیدواریم  تا ۱۲ آذر ماه نیز آیین نامه های اجرایی قانون حمایت از حقوق معلولان تصویب وابلاغ شود.

آماده ایم که با اولین تخصیص، مستمری را۷۷۰هزار تومان به ۹۲۰هزار تومان افزایش دهیم

رییس سازمان بهزیستی کشور،  در بخش دیگری از صحبتهایش گفت : طبق قانون باید ۲۰درصد از حداقل حقوق دریافتی سالانه بعنوان مستمری پرداخت شود ولی الان ۷۰درصد این میزان پرداخت می شود.

به گفته وی، طبق قانون حمایت از حقوق معلولان، تنها برای ماده ۲۷ این قانون ۸ هزار میلیارد تومان بوذجه نیاز است در حالیکه کل بودجه بهزیستی در سال ۹۷، دو هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بود و در سال ۹۸ دوهزار و ۹۵۰ میلیارد تومان شده است اگر تورم و خدمات ارایه شده را در نظر بگیریم الان باید طبق قانون تخصیص ما ۱۰۰ درصد باشد ولی ۷۵ درصد احتمال تخصیص تا پایان سال وجود دارد.

وی بیان داشت : با وجود وضعیت کنونی ما سعی کردیم با انظباط مالی وایجاد شفافیت بودجه رامدیریت کنیم.

قبادی دانا، با ابراز امیدواری درخصوص پرداخت مستمری ها تا پایان سال افزود: این آمادگی را داریم که با اولین تخصیص مستمری را۷۷۰هزار تومان به ۹۲۰هزار تومان افزایش دهیم.

هدف ما رضایت جامعه نابینایان است

"مهدی شفیعی" مدیرعامل موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران نیز به اهمیت "ایران سپید" برای موسسه مطبوعاتی ایران اشاره کرد و گفت: انتشارروزنامه ایران سپید برای ما ازاهمیت ویژه ای برخورداراست.

وی افزود: در سال ۹۷ نزدیک دو میلیارد تومان برای انتشار ایران سپید هزینه کردیم اما جدا از بحث هزینه ها آنچه که برای ما اهمیت دارد رضایت حداکثری مخاطبان این روزنامه است.

 وی خواستارحمایت سازمان بهزیستی کشور از تنها روزنامه ویژه نابینایان در جهان شد.  

درجریان این دیدار، رییس سازمان بهزیستی کشور، طی گفت وگوی تلفنی با نابینایان درجریان مشکلات و مسایل آنها قرارگرفت وبه آنها پاسخ داد. همچنین از اعضای تحریریه روزنامه "ایران سپید" نیز تقدیر شد.

کد خبر 8836

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =