9هزار و 514 نفر با معلولیت بینایی تحت پوشش بهزیستی هستند

مدیرکل بهزیستی استان خوزستان با اعلام این خبر و تبریک روز جهانی عصای سفید به جامعه نابینایان و کم بینایان استان گفت: 15 اکتبربرابر با 23 مهرماه، روز جهانی نابینایان یا عصای سفید، با شعار «فرصت های برابر»، بیانگر توجه جامعه به مشکلات و مطالبات نابینایان وحقوق اجتماعی ایشان به عنوان عضوی از جامعه و عصای سفید نیز سمبل ایمنی در تردد و زندگی اجتماعی و نیز نماد استقلال فردی نابینایان است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی خوزستان غلامرضا صدیق راد با اشاره به لزوم توجه آحاد جامعه به نقش پیشگیری در کاهش اختلالات بینایی افزود: 80 درصد اختلالات بینایی قابل پیشگیری است و به عبارت دیگر 4 نفر از هر 5 نفر نابینا می توانست از نعمت بینایی برخوردار باشد.

وی ادامه داد: ارائه خدمات مشاوره ژنتیک قبل و بعد از ازدواج به خانواده و مراجعات پزشکی  برای بررسی سلامت بینایی به ویژه در گروه های پرخطر هم چون سالمندان و کودکان، بیشترین تأثیر را در پیشگیری از نقص بینایی دارد.

مدیرکل بهزیستی خوزستان با اشاره بر اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم(آمبلیوپی)، و تاکید بر تشخیص و مداخله به هنگام سنجش بینایی در حوزه پیشگیری، اظهار کرد: در سال 97 در سطح استان، 325هزار و 576  کودک 3 تا 6 سال مورد معاینه تنبلی چشم قرار گرفتند.

صدیق راد همچنین عنوان کرد: در حال حاضر 9هزار و514   فرد با معلولیت بینایی تحت پوشش بهزیستی خوزستان هستند که از این تعداد 2400 نفر دارای معلولیت بینایی خفیف، 2727 نفر متوسط، 2888 نفر شدید و 1499 نفر خیلی شدید بوده و 5410 نفر از آنها از بهزیستی مستمری دریافت می کنند.

وی افزود: در سال 97 مبلغ  160 میلیون تومان صرف خرید وسایل کمک بینایی همچون ویس رکوردر، دستگاه ام پی تری پلیر، ضبط صوت، درشت نما ویژه کم بینایان، چاپگر بریل، ماشین تایپ، عصای سفید، ساعت بریل، رایانه گویا، نرم افزار ها و سخت افزار های مربوط به نابینایان شده است .

            وی با اشاره به اهمیت امرآموزش خانواده و کودک به صورت هم زمان بیان داشت: 3 مرکز توانبخشی غیردولتی خانواده و کودک نابینا و کم بینای تحت نظارت بهزیستی خوزستان، با ظرفیت 150 نفر، به کودکان نابینا و کم بینای زیر 6 سال با در نظر گرفتن مقطع سنی، مهارت های ارتباط با محیط و دیگران، جهت یابی و حرکت و گسترش یادگیری از طریق تقویت حواس دیگر، مهارت های فکری و مهارت های روزمره زندگی، آداب اجتماعی و اخلاقی،  پرورش درک و نگرش کودک نسبت به توانایی و محدودیت های خود، پرورش کنجکاوی، تفکر خلاق و اعتماد به نفس از طریق بازی و آماده سازی برای ورود به مدرسه را می آموزند و به خانواده ها به ویژه والدین کودک، نحوه تعلیم و تربیت و چگونگی برخورد با کودک، بازی ها و سرگرمی های ویژه آنان را آموزش می دهند.

            مدیرکل بهزیستی خوزستان در پایان افزود: در حال حاضر 205 دانشجوی نابینا و کم بینا در سطح استان از بهزیستی کمک هزینه دانشجویی دریافت می کنند.

کد خبر 8665

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد