حرمت نگه داشتن «عصای سفید» و پاسداری از آن ضروری است/ قانونی شدن مسوولیت اجتماعی

همزمان با روز جهانی نابینایان(عصای سفید) "دکتر محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی" با جمعی از نابینایان نخبه دیدار و از نزدیک درجریان مشکلات جامعه نابینایان قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی وامور بین الملل، دراین جلسه که "دکتروحید قبادی دانا" رییس سازمان بهزیستی کشور و "دکترمسعود پزشکیان" نایب رییس مجلس شورای اسلامی حضورداشتند، وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی به آمار معلولین و نابینایان کشور اشاره کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم درخصوص بررسی مشکلات نابینایان، جلسات دقیق تر و شفاف تری با  حضور مسوولان برگزار کنیم.

محمد شریعتمداری افزود: هیچ کس تلاش دولت و نظام را برای رفع مشکلات جامعه معلولان به ویژه نابینایان رد نمی کند که همواره تلاش می شود تا از توانمندی همه افرادی که درعرصه های  خاص فعالیت  می  کنند استفاده  شود.

وی بیان داشت : رویکرد ما بعنوان وزارت رفاه هم همین بوده ولی هنوز کافی  نیست  و لازم است  تا قدمهای جدی تری در این  خصوص  برداریم.

حاضر80 درصد از افرادی که مشکل بینایی دارند  بالا ی 50 سال سن دارند

به گفته وزیر تعاون، درحال حاضر80 درصد از افرادی که مشکل بینایی دارند  بالا ی 50 سال سن دارند و 20 درصد دیگر مربوط به  سنین پایین تر است .این درحالیست که 90 درصد ازافراد نابینا درکشورهای درحال  توسعه زندگی می  کنند.

شریعتمداری با اشاره به اینکه 80 درصد ازعوامل موثردرنابینایی قابل  پیشگیری است گفت: امروزمی بینیم که جامعه  پزشکی ما در زمینه  کمک به نابینایان  پیشتاز بودند و در حال حاضر ترمیم شبکیه  چشم توسط پزشکان انجام می شود.

وی به نامه جامعه نابینایان به رییس جمهور در سالهای اخیر اشاره کرد و افزود: یکی ازمهم ترین خواسته و مطالبات نابینایان، مناسب سازی معابر و متناسب سازی آن است. ازاین رو باید همه ساخت و سازها و شهرسازی به گونه ای باشد که  استاندرادهای لازم برای نابینایان رعایت شود تا شهری داشته باشیم که همه معلولان بتوانند از آن استفاده کنند.

شریعتمداری به ضرورت دسترسی جامعه نابینایان به منابع علمی اشاره کرد و گفت: امروز بسیاری از تحصیل کرده های دانشگاه ها معلولان به ویژه نابینایان هستند حتی امسال شاهد قبولی 14 نابینا در رتبه کمتر از 1000 کنکور بودیم.

وی خاطر نشان کرد: بدون تردید نمی توان بار مسائل و مشکلات  جامعه  معلولین  را تنها بر دوش دولت  گذاشت  از این رو باید ما بعنوان وزارت تعاون، زبان و چشم بینای آنها  باشیم تا مسایل آنها را به دولت و مسوولین انتقال دهیم.

دولت و مجلس برای رفع مشکل معلولان پای کارند

وی با بیان اینکه  دولت و مجلس برای رفع مشکلات معلولان پای کار هستند و باید از آنها قدردانی کرد افزود: لازم است همین جا از دولت و مجلس به دلیل تصویب "قانون حمایت از حقوق معلولان"  تشکر کنم. یکی از موفقیت ها و نکات مثبت این قانون این است که در آن همه نظرات جامعه معلولان اعمال  شده و در واقع می توان از آن بعنوان  یک  قانون جامع و ارزشمند یاد کرد.

وی درخصوص بودجه تخصیصی این قانون تصریح کرد: امسال هزار و 100میلیارد تومان برای اجرای قانون حمایت ازحقوق معلولان درنظر گرفته شده است که هنوز محقق نشده ولی به هیچ وجه ناامید نیستیم، حتی  کمیته نظارتی برای اجرای این قانون به ریاست معاون اول رییس جمهور تشکیل  شده است که دبیرخانه آن نیز در سازمان بهزیستی دایر است.

وزیر تعاون درادامه با بیان اینکه ماموریت ما یک ماموریت ملی است نه  بخشی گفت : امروز در حوزه  فرهنگی جامعه  معلولان  دچار  نواقص کاستی هایی هستیم که رسانه ملی می تواند درامرآگاه سازی و توانمندی جامعه معلولان موثر باشد.

ضرورت پاسداری از عصای سفید

شریعتمداری با تاکیدبر آنکه حرمت عصای سفید و پاسداری از آن ضروری است بیان داشت: اگر بتوانیم حمایت مردم را جلب کنیم به طور قطع میتوانیم مشکلات جامعه  معلولان را حل کنیم .

قانونی شدن مسوولیت اجتماعی

  وی به مسوولیت اجتماعی اشاره  کرد و افزود: مسوولیت  اجتماعی  شرکت  ها  و بنگاهها  باید در کشور به قانون تبدیل  شود تا همه احساس دین کنند  .من بعنوان وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی اعلام می  کنم که  شرکتهای  زیر مجموعه وزارت خانه  با سازمان بهزیستی درخصوص مسولیت اجتماعی  تفاهم نامه امضا  کنند و بودجه  آن را بصورت شفاف اعلام  کنند تا همه دستگاهها  مکلف به اجرای  آن باشند.

حضور نابینایان در مجلس  موجب اقبال عمومی می شود

وی درادامه به اختصاص سهم  نابینایان در مجلس شورای اسلامی بعنوان  نماینده جامعه نابینایان  اشاره  کرد وگفت : این امر هنوز به تصویب نهایی نرسیده است .به نظرمی رسد حضور نابینایان در مجلس موجب اقبال عمومی می شودچون کاری بزرگ  و ملی است.

وزیر تعاون موضوع اشتغال معلولان را امری مهم  دانست و بیان کرد: باید سهم  اشتغال معلولان در دستگاهها  به ویژه آموزش وپرورش اعمال  شود تا بسیاری از آنها  مشغول بکار شوند.

وی در پایان به تفاهم نامه فی مابین بهزیستی، معاونت تعاون وزارت رفاه، بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون اشاره  کرد و آن را  قدمی در جهت ایجاد اشتغال در قالب تعاونیها  دانست. 

کد خبر 8641

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد