2هزار و ۳۸۷ نابینا و کم بینا در بوشهر زیر پوشش بهزیستی هستند

سرپرست بهزیستی استان بوشهر :از جمعیت ۲۱ هزار و ۶۴۷ معلول زیرپوشش بهزیستی استان ۱۱ درصد معادل ۲هزار و ۳۸۷ نابینا و کم بینا از خدمات اداره کل بهزیستی این استان بهره‌مند هستند.

 به گزارش واحد خبر روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان بوشهر ،مدیرکل بهزیستی استان به مناسبت ۱۵ اکتبر مصادف با ۲۳ مهر ماه روز جهانی عصای سفید گفت: عصای سفید روزی است که به همه ما انسان‌های سالم یادآوری می‌کند شهروندانی هستند که با ایجاد برخی موانع و سد معبرها توسط جامعه، استقلال را از آنها می‌گیریم.

علیرضا حاجیونی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: امسال در طراحی پوستر روز عصای سفید که کار یکی از نابینایان توانمند است با استفاده از استعاره خورشید ایجاد فرصت‌های برابر برای همه افراد جامعه را به ما یادآوری می‌کند.

وی تاکید کرد: با توجه به توانمندی و قابلیت جامعه معلول بویژه نابینایان و کم بینایان امروز این قشر نیازی به ترحم افراد ندارند بلکه تنها به احترام و توجه جامعه نسبت به حقوق آنها نیاز دارند.

حاجیونی اضافه کرد: باید پذیرفت افراد معلول قبل از اینکه معلول باشند انسان و دارای توانمندی‌هایی هستند که باید آنها را باورکرد و به آنها احترام گذاشت.

وی تاکید کرد: اداره کل بهزیستی استان بوشهر با وجود محدودیت اعتباری نهایت تلاش خود را برای تامین نیاز جامعه نابینایان و کم بینایان در بخش تامین وسایل توان‌پزشکی از جمله عصای سفید، درشت‌نما، ساعت گویا و دستگاه تایپ بریل را دارد اما حضور و استفاده از کمک خیران در این بخش ضروری است.

 حاجیونی در باره برنامه پیشگیری از تنبلی چشم گفت: این طرح هر سال از یکم تا ۳۰ آبان ماه با هدف شناسایی کودکان مبتلا به تنبلی چشم، عیوب انکساری و سایر بیماری‌های مربوط به چشم برای کودکان ۳ تا ۶ سال اجرا می‌شود و با توجه به اهمیت طرح اقدام به برپایی پایگاه ثابت در این بخش کرده است.

حاجیونی اضافه کرد: سال گذشته 38 هزار و 128 کودک در استان بوشهر زیر پوشش طرح تنبلی چشم قرار گرفتند که از این تعداد یکهزار و 337  کودک مشکل‌دار شناسایی شد و از این تعداد 917 کودک مبتلا به تنبلی چشم و یا سایر عیوب انکساری چشم شناسایی و برای درمان آنها اقدام شد.

وی گفت: با توجه به اینکه ۳ تا ۶ سال سن طلایی برای شناخت تنبلی چشم و سایر عیوب انکساری است تلاش می‌شود با شناسایی بموقع از نابینایی کودکان پیشگیری شود.

وی ادامه داد: اشتغال یکی از مشکلات جامعه معلولان است که با وجود احیای قانون جامع حمایت از معلولان و استفاده از قانون ۳ درصد اشتغال آنان در دستگاه‌های دولتی تلاش می‌شود با پرداخت تسهیلات لازم در کنار مهارت‌های حرفه‌ای بتوانیم آنها را توانمند و زمینه استقلال آنها را فراهم کنیم.

حاجیونی گفت: همچنین در قالب اجرای طرح توانمندی مبتنی بر جامعه ( سی بی آر) در روستاهای استان هشت هزار و 982 نفر در ۳۵۳ روستا شناسایی شدند و تلاش شده از این راه زمینه اشتغال کوچک خانگی از راه مشارکت اجتماعی و توانمندی آنها فراهم شود.

کد خبر 8602

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد