خراسان رضوی | خدمت خستگی ناپذیر و چندجانبه در حوزه درمان و پیشگیری از اعتیاد در بهزیستی خراسان رضوی

'طعم تلخ از بی اعتمادی خانواده و جامعه، عرق سرد پشیمانی، آرزوی بازگشت به زمان پیش از اعتیاد و رویای بازیافتن شان و منزلت از کف رفته' اموری نیست که هر فرد سالمی بخواهد حتی لحظه ای آن را به جای یک معتاد برای شخص خود تصور و یا تجربه کند.

'طعم تلخ از بی اعتمادی خانواده و جامعه، عرق سرد پشیمانی، آرزوی بازگشت به زمان پیش از اعتیاد و رویای بازیافتن شان و منزلت از کف رفته' اموری نیست که هر فرد سالمی بخواهد حتی لحظه ای آن را به جای یک معتاد برای شخص خود تصور و یا تجربه کند.
نگاههای سنگین مردم، بی اعتمادی اعضای خانواده نسبت به توان بازگشت دوباره به موقعیت پیشین اجتماعی، مبارزه با حس زجرآور یک فرد بی مصرف و سربار جامعه، نبود فرصت و موقعیت شغلی برای نقش آفرینی دوباره به عنوان یک انسان در جامعه و از همه سختتر نگاه سرد دوری گزینی دیگران از مراوده هنوز هم به قلب زخمی افراد معتاد به مواد مخدر بخصوص آنها که متجاهرند و یا بهبودیافته چنگ می زند.

ارائه خدمات کاهش آسیب، ارائه خدمات اقامت شبانه، خدمت رسانیاز طریق مراکز سیار کاهش آسیب، توانمندسازی وکمک به جامعه پذیری و نیز خدمات فراوان درمانی و روانشناختی و مددکاری همه و همه سرفصل‌های ده‌ها خدمتی است که اداره کل بهزیستی خراسان رضوی به این قشر می‌دهد و نیز با هدف جلوگیری از گرفتاری افراد در معرض خطر در دام اعتیاد اقدام به برگزاری برنامه‌های متعدد در حوزه پیشگیری می‌نماید.

*ساماندهی معتادان متجاهر


معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به اینکه هم اکنون بین ۴ تا ۵ هزار معتاد کارتن خواب در استان داریم که بیش از ۹۰ درصد این شمار در شهر مشهد و حاشیه این کلانشهر هستند، افزود: در سال گذشته با فعالیت ۱۱ مرکز نگهداری معتادان متجاهر تا حدود زیادی تب کارتن خوابی و کوچه خوابی در کلانشهر مشهد کاهش یافت.
مسعود هنربخش با اشاره به اینکه طی سال گذشته اتفاقات خوبی در حوزه نگهداری معتادان متجاهر در استان رخ داده است، افزود: در این مدت ۹ هزرار و ۳۸۰ معتاد کارتن خواب در ۱۱ مرکز ساماندهی معتادان متجاهر با اعتباری بالغ بر ۵۸ میلیارد ریال نگهداری، درمان و ساماندهی شدند.
وی با بیان اینکه بخشی از این افراد به رغم طی کردن چرخه درمان دوباره به اعتیاد باز می‌گردند، افزود: میزان اعتبار هزینه شده به هیچ وجه بالا نیست چرا که سرانه هر فرد خدمت گیرنده در این مراکز روزانه ۱۳۰ هزار ریال برای هزینه‌هایی مانند درمان، تغذیه، نگهداری، پوشاک و مسائل بهداشتی و خدمات روانشناسی است.
هنربخش با اشاره به اینکه اعتبارات دولتی برای ساماندهی معتادان کارتن خواب مشهد برای خدمت دهی به ۴۰۰ معتاد در نظر گرفته شده است، افزود: اگرچه برای تامین هزینه‌ها با کمک و حمایت معاون دادستان و شهرداری مشهد توانسته‌ایم این حجم از خدمات را ارائه دهیم اما همچنان به مراکز ساماندهی معتادان بدهی داریم.


*خراسان رضوی پیش رو در کمیت و کیفیت مراکز کاهش آسیب


وی ادامه داد: علاوه بر مراکز ساماندهی، ۱۰ مرکز کاهش آسیب (دی. آی. سی) نیز با ارائه خدمات در نیمه اول هر روز اقدام موثری در کاهش انتقال بیماری‌هایی مانند ایدز و هپاتیت در بین معتادان انجام داده است.
معاون بهزیستی خراسان رضوی توضیح داد: این مراکز با ارائه خدمات بهداشتی، غذایی، روانشناسی و نیز توزیع اقلام بهداشتی از جمله سرنگ طی سال گذشته به ۴۹۰۰ نفر روز خدمات ارائه کرده‌اند.
وی با اشاره به اینکه این استان در شمار و کیفیت خدمات ارائه شده در مراکز کاهش آسیب رتبه اول کشور را دارد، افزود: اکثر قریب به اتفاق این مراکز در مناطق حاشیه شهر و سکونت گاه‌های غیر رسمی فعالیت دارند و همین امر موجب شده است این مراکز به یک تله درمانی موثر و مفید برای تبدیل معتادان متجاهر به معتادان غیر متجاهر و البته گامی به سوی درمان آنها شده است.
وی گفت: طی یکسال گذشته در این مراکز معادل ۹ میلیارد و ۲۷۲ میلیون ریال هزینه شده است.


*مراکز شلتر خراسان رضوی موفق در خدمات رسانی


هنربخش با اشاره به اینکه در کاهش تب کارتن خوابی در کلانشهر مشهد فعالیت مراکز سرپناه شبانه (شلتر) تاثیر فراوانی داشته است، افزود: طی سال گذشته با بهره برداری از چهار مرکز جدید در این زمینه مجموعاً تعداد ۹ مرکز سرپناه شبانه زیر نظر بهزیستی فعال شدند که خدمات این مراکز از ظهر هر روز آغاز و برای اقامت شبانه می‌باشد.
وی بیان کرد: ارائه خدماتی مانند غذای گرم، انجام تست اچ. آی. وی، پوشاک، حمام، خدمات بهداشتی و روانشناسی و تامین جای خواب تمیز و بهداشتی از جمله خدمات این مراکز است.
این مسئول با اشاره به اینکه مراجعه به این مراکز اختیاری است و طی سال گذشته مجموعاً دو هزار و ۳۲۰ نفر روز در این مراکز از خدمات بهره مند شده‌اند، افزود: باید توجه داشت که معضل اعتیاد یک مولتی فاکتور است و یک معادله چند وجهی محسوب می‌شود که و تمامی دستگاه‌ها و مجموعه‌ها در مدیریت و ساماندهی این پدیده وظیفه مند هستند.
وی با اشاره به اینکه پذیرش بیمار بودن این افراد از سوی جامعه ضرورتی است که هنوز محقق نشده است، افزود: انتقاد از عدم بهبود وضعیت معتادان بی انصافی به معنای واقعی کلمه است زیرا تنها درمان این افراد برای عدم گرایش دوباره آنان به مصرف مواد مخدر کافی نیست بلکه زنجیره‌ای از خدمات از جمله اشتغال، جامعه پذیری، پذیرش خانواده و غیره برای این مهم ضرورت دارد که هنوز در این رابطه اقدامات موثر و با حمایت‌های لازم انجام نشده است، اگرچه گام‌های اولیه در این رابطه برداشته شده است.وی افزود: در مراکز سرپناه شبانه نیز حدود ۳ میلیارد و ۶۵۴ میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.

*تیم‌های امداد سیار و استقبال معتادان


معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به اینکه فعالیت ۱۳ تیم امداد رسان سیار در پاتوق‌های معتادان متجاهر و کارتن خواب و ارائه خدمات و اقلام بهداشتی به آنان تلاشی موثر در ادامه فعالیت مراکز کاهش آسیب و شلتر است، افزود: این تیم‌ها علاوه بر کمک به جلوگیری از شیوع بیماری‌هایی مانند ایدز در بین معتادن و نیز ارائه خدمات، آنان را به مراجعه و حضور در مراکز کاهش آسیب و درمان اعتیاد ترغیب می‌کند و همین امر موجب کاهش جدی در شمار معتادان متجاهر می‌شود که البته مورد استقبال آنان نیز قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۶ هزار و ۵۳۸ نفر از خدمات تیم‌های سیار استفاده کرده‌اند، افزود: فعالیت این تیم‌ها به شدت مورد استقبال معتادان قرار گرفته است و این امر نشان از موفقیت انجام ماموریت از طریق این تیم‌ها شده است.

*مراکز توانمندسازی و جامعه پذیری ضرورت امروز


مددکاران اجتماعی و روانشناسان تاکید دارند فردی که مصرف مواد مخدر را ترک می‌کند و یا به اصطلاح بهبود می‌یابد نیازمند حمایتهای همه جانبه خانواده و جامعه می‌باشد. بنابراین ضروری است که وی احساس مفید بودن برای جامعه داشته باشد تا دوباره به مصرف مواد مخدر گرایش پیدا نکند زیرا در مسیر بازگشت 'حس مفید بودن، حضور در کانون خانواده، اشتغال و توانمندی' اموری مهم و تعیین کننده هستند.
چندسالی است که با فعال شدن 'مراکز جامع توانمندسازی و صیانت اجتماعی معتادان بهبود یافته' از سوی بهزیستی روند بازگشت به جامعه برای این قشر آغازی روشن را نشان می‌دهد و این امر موجب افزایش پذیرش معتادان سابق در جامعه شده است.
هنربخش گفت: در این راستا هم اکنون چهار مرکز توانمندسازی و جامعه پذیری در کلانشهر مشهد فعالیت دارد که معتادان بهبود یافته را برای مدت ۶ ماه پذیرش می‌کند تا با توان افزایی و آمادگی بیشتر آنان شاهد حضوری به دور از حاشیه آنان در جامعه و خانواده باشیم.
معاون بهزیستی خراسان رضوی بیان کرد: در این مراکز تلاش می‌شود تا با ارائه خدماتی در زمینه روانکاوی، مهارت افزایی در زمینه‌های فنی مهارتی و فردی وآموزش خانواده ها و نیز معرفی به کارفرمایان برای اشتغال در کار قبلی و یا فرصت های جدید شغلی بتوان این افراد را به عنوان فردی بهبود یافته و توانمند به جامعه باز گرداند.
وی افزود: در این مراکز طی سال گذشته ۳۵۰ نفر از خدمات توانمندسازی و جامعه پذیری استفاده کرده اند که حدود دو میلیارد ریال در این زمینه هزینه انجام شده طی یکسال گذشته است.


*مرکز موبایل سنتر هدیه ای کارگشا


هنربخش در ادامه با اشاره به اینکه مدیرکل دفتر اعتیاد بهزیستی کشور سال گذشته در پی بازدید از مراکز خدمات کاهش آسیب در استان به واسطه اقدامات موثر انجام شده یک موبایل سنتر به این اداره کل هدیه کرد، افزود: نحوه کار این مرکز به این ترتیب است که یک ون که در آن پرستار یا بهیار مستقر است با مراجعه به پاتوق معتادان در مناطق مختلف شهری به آنان خدمات بهداشتی ارائه می دهند که طی سال گذشته ۵۴۰۰ نفر از خدمات این مرکز بهره مند شده و حدود یک میلیارد ریال نیز در این زمینه هزینه شده است.
وی بیان کرد: از برنامه های امسال با توجه به اخذ مجوز برای فعالیت دو کانکس در مناطق آسیب پذیر مشهد، ارائه خدمات کاهش آسیب از این طریق گسترش می یابد.
وی تاکید کرد: تمام تلاش ما هدایت معتادان به سمت چرخه درمان است و این امر قطعاً زمان بر است زیرا خدمات در این حوزه و مشاهده تاثیرات آن نیازمند گذر زمان می باشد.
هنربخش با بیان اینکه تا سال گذشته خدمات کاهش آسیب صرفاً در کلانشهر مشهد ارائه می شد، افزود: با هدف توسعه این خدمات در شهرستان های نیشابور، تربت حیدریه و سبزوار، نیز مراکز کاهش آسیب و شلتر فعال شدند تا شاهد ساماندهی پدیده معتادان در این شهرستانها باشیم.

*پیشگیری همچنان مظلوم اما موفق


معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه به رغم اثرگذاری و اهمیت پیشگیری هنوز هم این حوزه در زمینه توجه و اعتبارات بسیار عقب است، افزود: از جمله اقدامات انجام شده در این حوزه فعالیت تیم‌های اجتماع محور در محلات شهری، روستایی و محیط‌های نظامی است که ۲۲۵ هزار نفر در طی سال گذشته از خدمات آموزشی و پیشگیرانه در این رابطه بهره مند شده اند.
وی بیان کرد: کل تیم‌های ما در حوزه اجتماع محور بهزیستی در استان ۱۸۷ تیم است که طی یکسال گذشته حدود یک میلیارد ریال در این زمینه هزینه شده است.
و گفت: در کنار فعالیت این تیم ها، کارگاه‌های آموزشی، همایش‌ها و برنامه‌های کارگاهی متعددی برگزار شده است که تنها در حوزه فرزند پروری، خانواده و غیره حدود ۲۵ هزار نفر آموزش دیده اند.
وی ادامه داد: مشارکت اجتماعی دانش آموزان نیز که بر مبنای پیشگیری از اعتیاد است طی یکسال گذشته ۲۲ هزار و۶۵۰ نفر را تحت پوشش داشته است.
وی ساخت چند کلیپ آموزشی و برگزاری کارگاه‌های تخصصی در زمینه آموزش مهارت های پیشگیری از اعتیاد را از دیگراقدامات انجام شده در استان دانست و افزود: امسال نیز به مناسب هفته جهانی مبارزه با مواد، نمایشگاهی از توانمندی ها در حوزه درمان و پیشگیری برای بازدید عموم در مشهد فعال شده است که مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

 

کد خبر 860

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد