دیدن، آرزویم نیست

از صدای قدم هایم متوجه ورودم می شود و برای ادای احترام به میهمان می ایستد، حس قوی شنیداریش را زمانی درک می کنم که با وجود اینکه چند سال پیش در یک نشست او را دیده ام ولی سریع مرا به اسم صدا می زد و به من خوش آمد می گوید.

اینجا تنها کتابخانه تخصصی نابینایان ایلام است که مناسبت به ۲۳ مهرماه روز جهانی عصای سفید مرا به اینجا آورده، مسئول آن رقیه شفیعی از روشندلان اهل شهرستان ایوان استان ایلام حدود چهار سال است در این مکان به همنوعان خود خدمت می کند.

کتابخانه ای که با حمایت مالی شرکت سامسونگ راه اندازی و بیش از ۲۲۰ روشندل زن و مرد اهل ایلام به عنوان عضو از خدمات آن استفاده می کنند.

قبل از گفت وگو با شفیعی، نگاهی گذرا به کتاب های موجود در قفسه ها می اندازم، کتاب های مختلفی که با نظم خاصی چیده شده اند از آثار جلال آل احمد گرفته تا کتاب های آموزشی، شعر، داستان و ... و صفحاتی که همگی سفیدند و نقطه نقطه که من چیزی از آنها متوجه نمی شوم.

شفیعی از نابینایان مطلق اما موفقی است که با تحصیلات کارشناسی ارشد از دانشگاه ایلام در این کتابخانه علاوه بر معرفی و اهدا کتاب به نابینایان هم آموزش رایانه می دهد و هم خط بریل!

متولد سال ۶۴ و فرزند چهارم خانواده است که بصورت مادرزادی نابینا متولد شده و  به گفته خودش زمانی متوجه نابینایی اش می شود که کودک است و با همسن و سالهایش در حین بازی نمی تواند آنها را کامل ببیند و اشیاء را تشخیص دهد.

خواهر کوچکترش مریم هم نابینای مطلق اما حافظ کل قرآن کریم است که تاکنون در چند دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم  به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران موفق به کسب رتبه های برتر جهانی شده است.

او می گوید: تا ۱۲ سالگی اندکی می توانستم اشیا را تشخیص دهم ولی با وجود اینکه خانواده ام برای درمانم تلاش زیادی داشتند ولی بعد از آن بینایی اندکی را که داشتم نیز از دست دادم و نابینای مطلق شدم.

او ادامه داد: با وجود معلولیتی که داشتم ولی دوران ابتدایی را در مدرسه شبانه روزی اصفهان گذراندم و سپس برای ادامه تحصیل به زادگاهم ایوان برگشتم و در یک مدرسه عادی از طریق معلم رابط تحصیلاتم را ادامه دادم.

وی گفت: کتاب های درسی من از نوع بریل بود و برخی مواقع با تاخیر بدستم می رسید بخاطر همین با کمک خواهر و معلمم درس ها را ضبط می کردم و به دلیل علاقه زیادی که به تحصیل داشتم شاگرد ممتاز کلاس شدم.

شفیعی می گوید: در کنکور سراسری موفق شدم در دانشگاه ایلام رشته فلسفه و کلام قبول شوم و به دلیل اینکه دانشجوی ممتاز بودم مقطع ارشد را نیز بدون کنکور در همان دانشگاه گذراندم.

با اینکه چشمانش چیزی را نمی بیند ولی امید در آنها موج می زند، آنقدر با اراده و روحیه بالا صحبت می کند که من را برای ادامه مصاحبه ام مشتاق تر می کند.

او تاکید کرد: در مقطع ارشد برای نوشتن پایان نامه با مشکل مواجه شده بودم تا اینکه از طریق یکی از اساتید  دانشگاه قم که نابینا بود تازه فهمیدم می توانم با استفاده از نرم افزار مخصوص نابینایان هم از تلفن همراه و هم از رایانه استفاده کنم.

شفیعی ادامه می دهد: استفاده از نرم افزار مخصوص رایانه آنقدر کارهایم را برایم راحت کرده بود که هم در زمینه تحصیلی و هم شخصی توانستم از آن استفاده های زیادی و دوستانم را هم راهنمایی کنم.

وی گفت: در کنار تحصیلم به دلیل علاقه زیادی که به رایانه پیدا کردم موفق شدم با شرکت در کلاس های آموزشی فنی و حرفه ای مدارک رایانه را هم دریافت و حتی آموزش های رایانه هم به دیگران بدهم.

وی اضافه کرد: به دلیل علاقه زیادی که به کتاب و مطالعه داشتم سال ۹۳ درخواست فعالیت و راه اندازی نخستین کتابخانه نابینایان را دادم که بعد از یکسال موفق شدم در این فضا مشغول بکار شوم.

او می گوید: خدمات این کتابخانه فقط در زمینه اهدا کتاب نیست، من بر اساس توانایی که دارم هم آموزش خط بریل را به نابینایان می دهم، هم آموزش های رایانه ای و هم کمک به تهیه کتاب های صوتی!

درک این همه توانایی توسط یک نابینا که در زندگی هیچگاه تصویری را با چشمانش ندیده برای من به عنوان فردی سالم کمی غیر قابل باور و درک است اما آنچه در پشت این همه اراده رقیه شفیعی وجود دارد امید به زندگی است که او را به عنوان توانخواهی موفق تا این مرحله از زندگی پیش برده است.

روشندلی که بر خلاف بسیاری از توانخواهان که بخاطر نقص جسمیشان گوشه نشینی را در زندگی انتخاب می کنند با وجود اینکه هیچگاه دنیا را ندیده ولی با حضور در دنیا شعار معلولیت محدودیت نیست را به معنای واقعی تحقق بخشیده و الگویی برای سایر توانخواهان است.

از او در خصوص زندگی شخصی و چگونگی انجام کارهایش می پرسم که می گوید: تاکنون سعی کرده ام تمام کارهای شخصی ام را خودم انجام دهد و تنها کارهایی که بینایی صرف نیاز دارد مثل خرید کردن را با کمک دیگران انجام می دهم. 

او می گوید: هرچند نصب نرم افزارهای پول شناسی، رنگ شناسی و نرم افزار چشم های من باش، ویژه نابینایان که بر روی گوشی همراه نصب می شود تا حد زیادی به ما نابینایان کمک می کند که به دیگران کمتر نیاز داشته باشیم.

او یکی از مشکلاتی که موجب شده استقلال کامل در محیط بیرون از خانه نداشته باشد را عدم مناسب سازی فضاهای عمومی عنوان می کند که سبب هراسش از حضور تنها در محیط خارج از خانه شده است.

او  می گوید: در ذهنم توانایی تصویرسازی چیزی ندارم چون هیچگاه هیچ تصویری را ندیده ام و همه دنیای پیرامونم را با صدا و لمس کردن حس کرده ام.

شفیعی ادامه می دهد: اگرچه چهره اعضا خانواده بویژه مادرم را بر اساس شنیده های دیگران در ذهنم ساخته ام ولی می دانم با واقعیت بدون شک تفاوت زیادی خواهد داشت.

توانایی دیدن دنیا، در ذهنم جواب آرزوی شفیعی است ولی او می گوید: بنظرم آدم ها زمانیکه چیزی دارند برای از دست ندادن آن تلاش می کنند و وقتی چیزی ندارند برای بدست آوردن آن طبیعی است که تلاشی نخواهند کرد و من هم چون از ابتدای توانایی دیدن نداشته ام دیگر شوقی برای بدست آوردن آن ندارم.

او می گوید: آرزوی من سعادت و سربلندی و موفقیت های بیشتر در زندگی ام است و هیچگاه دیدن، آرزویم نیست.

۱۵ اکتبر مطابق با ۲۳ مهرماه روز جهانی عصای سفید نامگذاری شده است.

۲ هزار و ۳۷۹ نابینا در استان ایلام تاکنون شناسایی و از خدمات بهزیستی برخوردارند که از این تعداد یک هزار و ۴۳۹ نفر مرد و ۹۴۰ نفر نیز زن هستند.

گزارش: آزاده خرم

پایان/

کد خبر 8572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد