فرصت های برابر برای همه / نابینایی، قابل تشخیص و قابل درمان است

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی استان در گفتگو با خبرنگار اتحاد خبر گفت: جامعه باید به یک تغییر نگرش و باور برسد که با رعایت حقوق معلولان و مناسب سازی فضای شهری و سازمان ها به زندگی مستقل معلولان نابینا کمک کند.

به گزارش  روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان بوشهر  صبح امروز معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی استان در گفتگو با خبرنگار اتحاد خبر گفت: جامعه باید به یک تغییر نگرش و باور برسد که با رعایت حقوق معلولان و مناسب سازی فضای شهری و سازمان ها به زندگی مستقل معلولان نابینا کمک کند. روز 15 اکتبر، مصادف با 23 مهر روز جهانی نابینایان است که به روز عصای سفید نیز معروف است، نابینایان یکی از گروه های معلولیت های ...

اتحاد خبر:  روز 15 اکتبر، مصادف با 23 مهر روز جهانی نابینایان است که به روز عصای سفید نیز معروف است، نابینایان یکی از گروه های معلولیت های حسی هستند که توان دیدن ندارند و در جامعه آن ها را به عنوان "روشندلان" می شناسند.

سهیلا اشجع روز سه شنبه به همین مناسبت در گفتگو با اتحاد خبر اظهار کرد: افراد فرهیخته بسیاری در کشور و در سطح استان حضور دارند که به معلولیت نابینایی دچار هستند که از جمله این افراد بنام می توان به رودکی، شاعر نابینا اشاره کرد.

 وی افزود: خیلی از افراد نابینا با وجود این معلولیت تحصیلات عالیه دارند و یا هنرمندان توانمندی هستند که در بخش های نویسندگی، شاعری، مترجمی و استاد صدا پیشگی به فعالیت مشغولند.

اشجع با بیان اینکه نابینایی یک معلولیت قابل پیشگیری و قابل درمان است، تصریح کرد: نابینایی اگر به دلیل ژنتیک باشد با مشاوره ژنتیک قابل پیشگیری است و حتی بیماری هایی مثل آب سیاه یا تنبلی چشم نیز قابل پیشگیری و درمان هستند اما بعضی از موارد نابینایی به دلیل حوادثی چون جنگ و تصادف است.

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی استان بوشهر با تاکید بر اینکه سازمان بهزیستی قبل از تولد تا هنگام مرگ  در کنار نابینایان است، عنوان کرد: پایگاه های دائم در سطح استان وجود دارد که با غربالگری کودکان و سنجش بینایی این معلولیت شناخته و به درمان و پیشگیری از آن کمک می شود.

اشجع اضافه کرد: با شروع آبان ماه طرحی در قالب پیشگیری از تنبلی چشم نیز اجرا می شود.

وی با اشاره به اینکه نزدیک به 11 درصد معلولان استان گرفتار مشکلات بینایی هستند، گفت: تعداد معلولین نابینا و کم بینا ثبت شده و خدمت گیرنده از سازمان بهزیستی در استان بوشهر 2 هزار و 387 نفر هستند.

اشجع با بیان اینکه هدف اصلی بهزیستی در توانبخشی کمک به استقلال نابینایان در زندگی است، ادامه داد: در همین راستا با تحویل وسایل کمک توان پزشکی از جمله، درشت نما، دستگاه تایپ خاص (بریل)، برجسته نگار، عصای سفید، ساعت گویا و ماشین حساب گویا به آن ها کمک می کنیم که بتوانند مثل افراد عادی زندگی کنند.

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی استان بوشهر افزود: کمک های تحصیلی تا مقطع دکتری از دیگر خدماتی است که به نابینایان ارائه می دهیم.

وی اظهار کرد: همچنین طرح توانمندسازی نابینایان برای اولین بار در استان بوشهر اجرا می شود.

اشجع تاکید کرد: توصیه ما به مسئولین این است که در راستای کمک به زندگی مستقل نابینایان، به وجود خط زرد در سازمان های خود توجه ویژه ای داشته باشند و مهم تر از آن ضرورت تجهیز شاسی خودپرداز بانک ها به خط بریل است که مناسب استفاده نابینایان و کم بینایان باشد.

وی با اشاره به قانون جامع حمایت از حقوق معلولین، گفت: این قانون در سال 97 ابلاغ شد اما برای اجرایی شدن نیازمند تامین منابع مالی است، به موجب این قانون اگر کسی وسیله نقلیه خود را در مقابل تابلوی ویژه معلولین پارک کند بهزیستی می تواند با فرد خاطی برخورد قانونی و او را جریمه کند.

اشجع تاکید کرد: مهم تر از موارد حقوقی و قانونی تغییر نگرش جامعه و رعایت حقوق معلولین است.

وی افزود: نشست نابینایان با مدیرکل بهزیستی استان بوشهر و برنامه های فرهنگی در کتابخانه گویا استان از جمله برنامه های این اداره کل در این روز است.

کد خبر 8566

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد