تخصیص بودجه قانون جامع حمایت از حقوق معلولان تا پایان ماه جاری

رئیس سازمان بهزیستی کشور در مراسم گرامیداشت روز جهانی عصای سفید از اختصاص بودجه قانون جامع حمایت از حقوق معلولان تا پایان ماه جاری خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل، دکتر «وحید قبادی‌دانا» رئیس سازمان بهزیستی کشور با اعلام این خبر گفت: برای اجرای این قانون نیاز به ۲۲ هزار میلیارد تومان است که تنها هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در بودجه سالانه درنظر گرفته شده است که هنوز اختصاص نیافته است.

وی افزود: این قانون، قانون جامع و خوبی است که با پیگیری های لازم و دستور آقای نوبخت قرار است تا پایان ماه جاری اخصاص بودجه آن آغاز شود.

رییس سازمان بهزیستی کشور در ادامه با گرامیداشت روز جهانی نابینایان، بیان داشت: امروز درخواست من از جامعه این است که تلاش کنیم تا حقوق و مطالبات افراد دارای معلولیت و نابینا را به رسمیت شناخته و بدانیم که همه آنها همه جا حضور دارند. فرقی نمی‌کند راننده، مهندَس ساختمان و… باشیم. 

به گفته وی، امروز یکی از مبناهای ارزش‌گذاری جامعه به رسمیت شناختن اقلیت‌های موجود است؛ بنابراین لازم است تا فرصت‌های برابر برای افراد معلول به ویژه نابینایان ایجاد شود. 

گسترش تعاونی‌ها

قبادی دانا به امضای تفاهم‌نامه فی مابین سازمان بهزیستی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون اشاره کرد و گفت: ایجاد تعاونی‌ها و توسعه و گسترش آنها برای تسهیل امور معلولین و ساماندهی آنها جزو اهداف این تفاهمنامه است. 

وی، بیان داشت: امروز باید دید که چقدر از منابع علمی ما دارای خط بریل است و چقدر از عزیزان ما به منابع علمی روز دنیا دسترسی دارند.

۸۰ درصد علل نابینایی قابل پیشگیری است 

رییس سازمان بهزیستی کشور، اضافه کرد: موضوع پیشگیری از معلولیت‌ها موضوع بسیار مهمی است و امروز ۸۰ درصد از مسائلی که باعث بروز نابینایی و کم‌بینایی می‌شود قابل پیشگیری است و ۹۰ درصد از معلولیت‌ها در کشورهای در حال توسعه رخ می‌دهد و هم اکنون ۲۵۲ میلیون نفر در جهان دچار مشکلات بینایی هستند که ۳۶ میلیون نفر از آنها کاملا نابینا هستند که از این تعداد ۱۸۶ هزار نفر در کشور ما زندگی می‌کنند.

به گفته قبادی دانا، هم‌اکنون ۱۸۹ هزار فرد دارای معلولیت نابینایی و کم‌بینایی در کشور زندگی می‌کنند که تحت پوشش بهزیستی هستند و از این تعداد ۱۵۵ هزار نفر دارای پرونده توانبخشی آی‌سی‌اف هستند.

وی به طرح غربالگری بینایی اشاره کرد و گفت: از اجرای این طرح ۱۵ سال می‌گذرد که بهزیستی اجرای آن را در دستور کار خود قرار داده است و سال گذشته ۳ میلیون و ۵۰ هزار کودک مورد معاینه چشم قرار گرفتند که براساس آن مشخص شد ۱۹۶ هزار کودک دچار مشکلات اختلالات بینایی هستند و به پزشکان متخصص ارجاع داده شده و در نهایت ۳ هزار و ۲۲۰ نفر آنها مشکل بینایی داشتند و ۶۴ نفر دارای عیوب انکساری چشم بودند.

وی ادامه داد:‌ از میان یک میلیون و ۴۵۰ هزار فرد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی، ۱۰۰ هزار نفر چند معلولیتی هستند که شرایط زندگی برای آنها سخت و دشوار است که ما آنها را در اولویت خود قرار داده‌ایم.

شناسایی ۱۴ هزا خانوار دو معلول 

رئیس سازمان بهزیستی اضافه کرد: ۱۴ هزار خانوار دارای دو معلول شناسایی شدند که مسکن ۶ هزار نفر در مرحله اول انتخاب شده است و صاحب خانه شده‌اند و ۶ هزار نفر بعدی در اولویت قرار دارند که مسکن آنها در حال احداث است.

قبادی دانا به جان باختن یکی از نابینایان اشاره کرد و از مسئولان شهری خواست شرایطی را فراهم کنند که از این پس شاهد وقوع چنین حوادث تلخی نباشیم.

کد خبر 8560

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =