همه‌ی شهروندان برای اجرای بهتر قانون جامع حمایت از معلولین، کمک کنند

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی در روز جهانی امنیت عصای سفید : همه‌ی شهروندان برای اجرای بهتر قانون جامع حمایت از معلولین، کمک کنند

به گزارش روابط عمومی بهزیستی خراسان رضوی دکتر حمیدرضا پوریوسف صبح امروز سه شنبه 23 مهر ماه در همایش بزرگ روز جهانی امنیت عصای سفید که در سالن اجتماعات کتابخانه‌ی مرکزی آستان قدس رضوی برگزار گردید از شهروندان و فرهیختگان جامعه برای اجرای هرچه بهتر قانون جامع حمایت از معلولین استمداد خواست.

به گفته‌ی دکتر حمیدرضا پوریوسف، قانون فعلی حمایت از حقوق معلولین اگر چه از جهات بسیاری، بهتر از قانون پیشین است اما هنوز هم نقایصی دارد که امیدواریم در آینده با همت مسؤولان کشور و مجلس، اصلاح شود.

وی وجوه برتری قانون فعلی نسبت به قانون پیشین حمایت از معلولین را جامع‌تر بودن و داشتن ضمانت اجرایی ذکر کرد و گفت: متأسفانه بسیاری از معلولین از متن و محتوای این قانون اطلاعات کافی ندارند و در نتیجه به حقوقی که در این قانون برای آنها در نظر گرفته شده آگاه نیستند.

کمیته‌ی پیگیری اجرای قانون معلولین در استان تشکیل شده است

وی ضمن درخواست از فرهیختگان و افرادی که دارای صبغه‌ی فرهنگی اجتماعی هستند برای کمک در اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی این قانون گفت: کمیته‌ای برای پیگیری اجرای قانون جامع حمایت از معلولین با محوریت سمن‌های معلولین و مسؤولین دوایر مرتبط استان تشکیل شده و جلساتی برای ارزیابی نقاط ضعف و قوت این قانون و یافتن راهکارهایی برای اجرای هر چه بهتر آن برگزار کرده است.

وی گفت: این کمیته، به فعالیت خود ادامه می‌دهد تا زمینه‌های اجرای هر چه گسترده تر و فراگیرتر قانون فراهم شود.

دکتر پوریوسف در زمینه افزایش مستمری مددجویان بهزیستی گفت: امسال علاوه بر اینکه مستمری مددجویان از محل اعتبارات سازمان بهزیستی، 20 درصد اضافه شده، مستمری خانواده های تحت تکفل آنان نیز بر اسا تعداد افراد خانوار محاسبه و پرداخت می‌گردد.

وی همچنین گفت: بر اساس تصمیمات جدید سازمان بهزیستی، دانشجویان معلول که در دانشگاه‌های غیر دولتی پذیرفته می‌شوند نیز همانند دانشجویان دانشگاه‌های دولتی، مشمول شهریه و کمک‌هزینه‌ی تحصیلی از سوی بهزیستی خواهند شد.

وی گفت: همچنین معلولینی که فرزند یا فرزندان‌شان در دانشگاه پذیرفته شوند از این کمک‌ها بهره‌مند می‌شوند.

وی آمار نابینایان تحت پوشش بهزیستی استان را یک پنجم کل معلولین استان دانست و گفت: حدود 200 هزار افراد دارای اختلالات بینایی در استان زتدگی می‌کنند که تعداد کمی از آنها شرایط اطلاق واژه‌ی معلولیت و تحت پوشش قرار گرفتن بهزیستی را دارند.

نه تحقیر نه اغراق، جایگاه واقعی نابینایان دیده شود

وی در بخش دیگر سخنانش در خصوص نحوه‌ی تعامل افراد جامعه با نابینایان گفت: برخی الفاظ در مورد نابینایاناز سوی عده‌ی معدودی از شهروندان بکار می‌رود که جنبه‌ی تحقیرآمیز دارند و در زبان دوره‌های گذشته مرسوم بوده که باید اصلاح شود.

دکتر پوریوسف ادامه داد: برخی دیگر هم برخوردهایی توأم با تعارف و تکلف با این گروه دارند که باز هم انعکاس واقعیت نیست و جنبه‌ی ظاهری دارد.

وی تأکید کرد: باید افراد دارای معلولیت بینایی را به همان صفات و ویژگی‌های واقعی که دارند توصیف کرد و از بکار بردن هر دو گروه این واژگان اغراق‌آمیز یا تحقیر کننده، خودداری نمود.

وی گفت: نابینایان گروهی از شهروندان هستند که نقصی جسمی دارند که برای آنها محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند اما این محدودیت‌ها مانع از داشتن حقوق برابر با سایر شهروندان نیست و ما و شما وظیفه داریم این حقوق را استیفا کنیم و در این جهت به آنها کمک نماییم.

وی گفت: کمک به نابینایان در معابر نیز قاعده و روش خاصی دارد و باید توأم با احترام و تکریم باشد.

وی گفت: وقتی یک نابینا را می‌بینیم باید ابتدا اعلام حضور کنیم، سپس با او ارتباط بگیریم و آنگاه اگر او کمک بخواهد خودش اعلام می‌کند.

آستان قدس کتابخانه ویژه نابینایان را تجهیز و غنی‌سازی می‌کند

در ادامه‌ی این همایش، سردار رضایی، مدیر عامل جامعه‌ی نابینایان خراسان رضوی از مسؤولینی که به گفته‌ی او به این همایش دعوت شده و به گردهمایی نیامده‌اند از جمله، مدیران شهرداری و شورای شهر مشهد گله کرد.

وی گفت: از تولیت سابق و فعلی آستان قدس رضوی که علاوه بر اختیار گذاشتن این محل برای همایش و اختصاص یک وعده غذای حضرت برای مهمانان، الطاف زیادی به جامعه داشته‌اند تشکر می‌کنیم.

وی ادامه داد: از سوی آستان قدس یک قطعه زمین با کاربری آموزشی در اختیار جامعه‌ی نابینایان قرار گرفته و قرار است برای احداث یک مجتمع فرهنگی آموزشی برای نابینایان مورد استفاده قرار گیرد.

رضایی همچنین از اهدای یک دستگاه ون از سوی این نهاد به جامعه‌ی نابینایان استان خبر داد و گفت: این ون جزو املاک جامعه به ثبت رسیده و در اختیار ایاب و ذهاب معلولین نابینا و کم‌بینا قرار دارد.

وی در ادامه به قول مساعد این نهاد و تولیت معظم آن برای احداث، تجهیز و غنی‌سازی کتابخانه‌ی ویژه‌ی نابینایان اشاره کرد و گفت: امیدواریم با تجهیز و غنی‌سازی این کتابخانه، یکی از مهم‌ترین مشکلات نابینایان در زمینه‌ی علمی و فرهنگی مرتفع شود.

وی همچنین به جلسه‌ای اشاره کرد که وی به عنوان نماینده‌ی جامعه‌ی نابینایان خراسان رضوی در روز چهارشنبه در دفتر معاون اول رئیس جمهور حضور دارد.

وی گفت: نمایندگان مجلس، تعدادی از وزرا، مدیران سازمان بهزیستی و 20 نفر از نمایندگان نابینایان از سراسر کشور در این جلسه حضور دارند و مشکلات این گروه از معلولین را مطرح می‌کنند.

پذیرایی با غذای حضرت در همایش نابینایان

شایان ذکر است در این مراسم، یک بخش مداحی توسط آقای قرائی، یک سرود از سوی گروه سرود مؤسسه‌ی غیر دولتی نابینایان امید و یک مراسم اهدای تقدیرنامه به برگزیدگان نابینا نیز برگزار گردید.

در پایان مراسم، مدیر کل و معاون پشتیبانی و توسعه انسانی بهزیستی خراسان رضوی، جوایز و الواح تقدیر 12 نفر از نابینایانی که در رشته‌های مختلف علمی فرهنگی برگزیده شده بودند را به آنان اهدا کردند.

اضافه می‌شود مهمانان این همایش بزرگ که شامل 800 نفر از نابینایان و خانواده‌هایشان بودند، پس از برگزاری همایش به صفوف نماز جماعت در حرم مطهر هدایت شدند و سپس به پذیرایی با غذای حضرت، مهمان گردیدند.

کد خبر 8551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد