حقوق اجتماعی نابینایان در جامعه رعایت شود

زنجان | مدیر کل بهزیستی استان زنجان خدمت به جامعه معلولان و نابینایان را محدود به یک روز خاص ندانست و تصریح کرد: نابینایان حق استفاده از تمامی امکانات رفاهی معمول و فرصت ها ی برابردر جامعه را دارند و حقوق اجتماعی آنها باید رعایت شود .


به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان ، محمد محمدی اظهار نمود: طبق مفاد قانون جامع حمایت از حقوق معلولان ، بهزیستی ضمن تشکیل پرونده برای افراد نابینا و کم بینای واجد شرائط خدمات متعددی از جمله تهیه وسایل و ملزومات توانبخشی رایگان ، پرداخت هزینه های مستمر ، پرداخت هزینه دانشجوئی ، پرداخت هزینه های ایاب و ذهاب به دانش آموزان گروه های ورزشی ، مساعدت در زمینه مسکن و اشتغال را ارائه می نماید
وی با اشاره به بیش از 2 هزار و 500 معلول نابینا و کم بینای تحت پوشش بهزیستی افزود : از این تعداد  992 نفر زن و 1 هزار 529  نفر مرد نابیناوکم بینا  دراستان ازخدمات بهزیستی استفاده می نمایند و بیش از 1 هزار نفر از این افراد مستمری بگیر بوده و کمکهای موردی و هزینه های درمان و ... نیز دریافت می کنند .
وی با تاکید به اهمیت  موضوع بینایی و پیشگیری از نابینایی و کم بینایی افزود : 12 پایگاه دائمی غربالگری بینایی برای سنجش کودکان 3 تا 6 سال در سطح استان فعال می باشند .  
وی با بیان اینکه نابینایان از معافیت  مالیاتی برخوردارند ، افزود : جامعه نابینایان یکی از موفق ترین گروه ها در میان معلولان است اما آنان نیازمند حداقل تسهیلاتی هستند که جامعه برای افراد عادی فراهم کرده تا بتوانند پله های رشد و ترقی را با خیالی آسوده پشت سر بگذارند.
وی گفت: همه معلولان حق دارند که مانند افراد عادی از ظرفیت‌های موجود در استان از جمله فرهنگسراها، کتابخانه‌ها ،سینماها و مراکز بهداشتی و خدماتی بهره‌مند شوند و همه اینها نیازمند بستر مناسب‌سازی است.
محمدی با اشاره به کمبود وسایل آموزشی و کمک‌آموزشی ویژه نابینایان تصریح کرد : با این وجود تعداد زیادی از نابینایان و کم‌بینایان مدارک تحصیلی لیسانس، فوق‌لیسانس و دکتری دارند و روشندلان جزو تحصیلکرده ترین گروه معلولین هستند .
وی در خصوص اشتغال جامعه هدف ادامه داد:  اشتغال را نباید فقط محدود به اشتغال دولتی دانست و همکاری بخش غیردولتی و بهره مندی معلولین از ظرفیت ایجاد اشتغال می تواند در  توانمندسازی جامعه هدف بهزیستی مثمرثمرباشد

کد خبر 8536

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد